Witte geit?

Alles over het houden van nutsdieren, zoals kippen, varkens en geiten.
Cupcakeje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (22)
Woonplaats / locatie: siebengewald, Nederland

Re: Witte geit?

Berichtdoor Cupcakeje » Wo 19 Dec 2018, 09:29

Ow ben heel benieuwd naar de smaak, kan ik tegen die tijd een stukje geit van je kopen :lol:

Kruidenvrouwtje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (31)
Woonplaats / locatie: Dordrecht

Berichtdoor Kruidenvrouwtje » Wo 19 Dec 2018, 13:55

Had ergens gelezen dat de smaak wordt beïnvloed door bokjesgeur. Weet alleen niet op welke maand/leeftijd/geslachtsrijp dat gaat gebeuren of altijd zo is
You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Skadril
Moestuin Seizoen: Bekijk update (4)
Woonplaats / locatie: Gent - België

Berichtdoor Skadril » Za 29 Dec 2018, 11:22

Fantastische topic, Charly. Zeer leuk geschreven en enorm inspirerend.
Ik ga hier nog wat stelen met de ogen vooraleer er zelf aan te beginnen binnen 1-2 jaar.

Als het handmatig melken akward blijft: ook voor geiten bestaan er (mobiele) melkmachines. Mss is dat dan wat voor je.
Waarom eigenlijk een melkgeit en geen -schaap?

Succes ermee & keep us posted.

Ciska
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor Ciska » Ma 07 Jan 2019, 10:14

Frituurvet uit vacht?, gewoon met babyshampoo en warm water, Kan dat niet?
De stinkerds hier ( vooral de jongste die van oude vieze bagger sloten houd :roll: ) krijg ik er ook weer mee schoon en naar baby’s ruikend :mrgreen:
En mijn dikbillen was ik er ook mee....alleen niet te vaak.
Je kunt van die vakantiemeeneeemflacons halen bij bv TP of zo...hoef je ook geen literfles te halen...tenzij het net teckels zijn, dan mag je dus vaker :mrgreen: :mrgreen:

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Ma 07 Jan 2019, 21:57

He allemaal leuke reacties. Dank voor het meedenken. :thumbup:
Bokjesgeur / -smaak. Heb ik heel wisselende verhalen over gelezen. De een raadt aan om de castreren. De andere zegt dat je het niet proeft. Lastig! Helaas zal bij ons castreren idd een noodzaak zijn, omdat die kleine belhamels al enorm snel geslachtsrijp zijn. En we geen ongelukjes willen enzo. Nou ja. Eerst maar es kijken wat er geboren wordt, met een dikke 6 weken. Vind het reuze spannend.

Mbt de melkmachine: ja heb ik ook naar gekeken. Het ding is dat je die machine met al die slangen enzo enorm goed moet reinigen iedere keer ivm nare bacteriën die zich daarin kunnen nestelen. En voor 1 geit zie ik mezelf dat niet doen twee keer per dag :/
Je kunt ook een soort van melkmachientje zelf maken, met een remontluchter (handpomp model). Dan heb je maar 1 slangetje waardoor melk loopt. Dat wil ik nog gaan proberen in elkaar te zetten voor op dagen dat ik bijv zelf niet kan melken.
Zijn vele filmpjes van. Deze is lekker kort, om t basis-idee te demonstreren.
https://youtu.be/odzoxLaD2vI
Enorm voordeel van zo’n pompje is dat je melk meteen in de pot komt, waardoor er veel minder narigheid bij kan komen. Bijv strootjes of zand met poep die van de geit in de emmer vallen ofzo. Voor rauwmelkse kazen zou ik zo een paar dagen melken denk ik.
Nadeel is dat je de druk goed in het snotje moet houden. Bij te veel is de kans op mastitis heel groot. Daarnaast kan je niet goed voelen of ze leeg is. Even namelken zou dan toch nog de voorkeur hebben, als ik me goed geïnformeerd heb. :)
Leuk iig dat je ook mogelijk plannen hebt voor zo’n onderneming Skadrill!

Ah en Cis, goeie tip van de babyshampoo (en wat een dondersteen-hotdogjes hebben jullie! :D ) Ik heb haar inmiddels gewassen met een mengsel van shampoo, natuurazijn, afwasmiddel en flink wat warm water. Ze was zo wit als een donsje. En - na het afdrogen - ook net zo fluffy. Voor welgeteld 1 dag...
Nou ja. Over een week of 4 nog maar es doen. En dan vlak voor het lammeren alleen de ‘belangrijke delen’ ff netjes schoon.

Verder gaat het trainen heel aardig.
Afbeelding
Ze springt zelf al op het tableautje. Alleen eraf vindt ze nog wat eng.

Ook hebben we inmiddels een deurtje. Want de dwergjes werden iets te enthousiast.
Afbeelding
Maar daar die al breder zijn dan hoog, hoeven die echt geen krachtvoer meer te hebben!

Verder heb ik nog weer even eea uitgezocht mbt entingen en ontwormen nu de geboorte langzaam begint te naderen. Zal daar een volgende keer over schrijven. Want heb al een flinke lap tekst weten te produceren weer...

Oh. Wel cool: meende vandaag een lammetje te voelen schoppen in haar buik. Als je voelt in de flank, in de holling vlak voor het dijbeen begint, zou je eea moeten voelen. En dat meen ik dus vandaag gedaan te hebben. Of ze had last van een brokje dat dwars zat ofzo... maar ik houd het lekker op het eerste. Veel leuker!
wees bevriend met kleine dingen

Cupcakeje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (22)
Woonplaats / locatie: siebengewald, Nederland

Berichtdoor Cupcakeje » Ma 07 Jan 2019, 22:15

Wat een leuk verhaal Charly :thumbup:

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Ma 07 Jan 2019, 22:22

Haha das zeker leuker! Brokjes schoppen sowieso niet, dus het was vast een geit!

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Witte geit?

Berichtdoor Charly » Wo 23 Jan 2019, 14:53

Weer even een update!
Want het gaat nu hard hoor.

Ik deed het voelen toch nog verkeerd.
En nu ik het juist doe, voel ik de baby's veel beter! (Hoewel ze niet altijd zin hebben om te bewegen natuurlijk he. Maar áls ze bewegen, voel ik ze. Yay. :) )
Hoe het wél moet: je voelt met je hand aan de rechterzijde van de geit, en dan vlak boven waar haar uier zit / of zich gaat vormen. Je kunt dan heel zachtjes een duwtje geven en dan maar wachten...
Haar "uierbolletje" (vrij vertaald uit het Engels, geen idee hoe dat in NL heet?) begint zich ook echt te ontwikkelen. Waar je eerst alleen twee spenen voelde, voel je nu een groeiend bolletje (met nog steeds wel de spenen ook ja hoor - gelukkig)
Als je op zoek bent naar beeld bij mijn verhaal, de mevrouw van Blue Cactus Dairy Goats doet het zo: https://youtu.be/XcQuuHgoc4M?t=224

Ook ben ik mijn handen aan het trainen alvast. Iedere dag een beetje oefenen, dan is het over een week of vier niet zo heftig ineens. En heb ik de slag hopelijk heel snel te pakken. :think:
Ik oefen op een oude latex handschoen. Heb em om een kraan geknoopt, en in de wijs- en ringvinger twee inimini gaatjes gemaakt.
Afbeelding

Je zet de kraan open, en laat de handschoen opzwellen tot zover als je durft. Kraan dicht, en dan maar "melken". Belangrijkste is dat je het "tietje" bovenaan goed dichthoudt, en dan "afrolt" met je andere vingers. Dus dichtknijpen tussen duim en onderste kootje van je wijsvinger, en dan als een trappetje je andere vingers naar beneden toe sluiten. En dan het andere tietje, om en om. Als je geit (of je handschoen ;) ) wat kleinere speentjes heeft, pak je wat hoger in de uier vast. Desondanks zul je bij de meeste geiten niet al je vingers kunnen plaatsen hoor. Het zijn nu eenmaal geen koeien.

Kijk, de mevrouw van Blue Cactus heeft ook een puik filmpje mbt het melken van je geit:
https://youtu.be/IZRvoglmM6s?t=59

Onze melktafel werkt trouwens heel best. Alleen stak haar bolletje steeds onder de door ons gefabriceerde overkapping vandaan, en ook haar voerbakje was niet beschermd tegen de regen. Dus we hebben een los afdakje gemaakt waardoor zowel bol als bakje droog bleven. Helaas waren we even vergeten dat geiten niet van verandering houden. Het zijn echt routinedieren, die liefst op dezelfde tijd, in dezelfde volgorde, op dezelfde plek eten krijgen bijvoorbeeld. Dus Witte geit trok het nieuwe afdakje niet. Eng! Onbekend! Potentieel levensbedreigend..! En dus wilde ze de tafel niet meer op. :problem: Tsja. En als ze iets niet wil, dan wil ze niet hoor. Na behoorlijk wat gestuntel - variërend van verleiden en lokken tot duwen en trekken - uiteindelijk bedacht dat de kracht in herhaling en beloning zou zitten. Net dus 7 keer opnieuw gedaan, en iedere keer werd makkelijker. De laatste 2 keren stapte ze zelf weer haar tafeltje op. Gelukkig. Vanavond weer even een paar keer achter elkaar doen, en dan komt het vast wel goed.

Nou, ik ga de veearts bellen. Ze moet een herhalingsenting hebben tegen "het bloed" (ook wel enterotoxaemie). Als ik dat laat doen een paar weken voor het lammeren, zijn de lammetjes ook direct beschermd. Ook maar een rondje ontwormen, oude dwergjes incluis, en dan is iedereen weer good to go!
wees bevriend met kleine dingen

henkg
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: Zeeland (regio Tholen)

Berichtdoor henkg » Wo 23 Jan 2019, 15:45

Goed verhaal! Eerst gewoon doen, en dan de Deming cirkel.

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (243)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Do 24 Jan 2019, 19:18

:lol: Die handschoen! Geweldig, goed voorbereid hoor!

Terug naar “Nutsdieren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.