Tropisch fruit in Nederland

Plaats hier je vragen, tips en berichten over fruit en noten
Elmigo
Moestuin Seizoen: Bekijk update (7)
Woonplaats / locatie: Almere

Re: Tropisch fruit in Nederland

Berichtdoor Elmigo » Vr 15 Jun 2018, 12:47

Het folie is er inmiddels vanaf en hij staat achter het raam in de verticale moestuin op het zuiden. Kiemblaadjes zijn al ietsje meer opengeklapt, maar nu zit ik van enthousiasme iedere keer te kijken of hij al groter is geworden :lol: ik zal er voor de zekerheid nog een aantal planten, hopende dat het niet al te laat is dit jaar. In de badkamer kweken is hier niet echt mogelijk want de ruimte heeft geen enkel raam. Ik zal over een maandje nog wel even een update plaatsen over de mango en of hij het tot zo ver overleefd heeft!
Wie zaait zal oogsten.

Moestuintjie
Woonplaats / locatie: Utrecht

Berichtdoor Moestuintjie » Vr 15 Jun 2018, 15:28

Ik ben benieuwd! Heel veel succes Elmigo!!
ik heb zojuist zaden van een plumeria besteld, weer een uitdagingkje erbij prachtig vind ik ze. en als het goed is bloeien ze met 2/3 jaar als ze uberhaupt al uitkomen, ga het gewoon proberen in potgrond/perliet mengsel en dan in de zon en dat ziet er ongeveer zo uit: Afbeelding Fingers crossed! ze ruiken naar het schijnt ook super lekker dus ik ben heel erg benieuwd!

Elmigo

Berichtdoor Elmigo » Vr 15 Jun 2018, 17:44

Daar heb ik nu echt nog nooit van gehoord, maar wat een mooie kleuren hebben ze!! Daar ben ik ook wel benieuwd naar... zal het zelf nog even rustig aan doen met de exoten en bijzondere/zeldzame planten om eerst wat ervaring op te doen. Het liefste wil ik alles in één keer proberen natuurlijk :lol: Na het lezen over de vanille orchidee in je bericht kwam ik met een korte internetzoektocht bij de saffraankrokussen terecht. Het oogsten ervan is wel iets bijzonders. Ik las dat je de vrouwelijke stampers nodig hebt en die voor een hele lange tijd moet laten drogen voor je ze kunt gebruiken? Ik ben wel erg benieuwd waarom dat spul eigenlijk zo duur is...
Wie zaait zal oogsten.

Moestuintjie

Berichtdoor Moestuintjie » Vr 15 Jun 2018, 18:21

Ja mooi he, en die saffraan is zo duur omdat er 150 krokussen nodig zijn voor 1 gram saffraan, en elke bloem heeft 3 stampers. dus stel je wilt een kilo saffraan moeten er 200.000 tot 400.000 krokusstampers geoogst worden. en ze bloeien maar 8 dagen per jaar. ook moeten de stampers met de hand worden geplukt, dat maakt saffraan dus ook zo duur. Het handwerk want alles wordt met de hand geoogst, het drogen want dat duurt wel even plus ze moeten nog geluk hebben dat de saffraan goed van kleur is want mocht dat niet zo zijn mag deze niet worden verkocht kiloprijs ligt zo ongeveer rond de 12.000 euro. kan je nagaan wat een rottig werkje die mensen zullen onderhand wel over krokussen dromen :lol:

Elmigo

Berichtdoor Elmigo » Vr 15 Jun 2018, 18:58

Wel indrukwekkend zeg! En lelijk zijn ze ook niet bepaald. Toch wel leuk om er een keer een aantal neer te zetten, maar veel zullen het er dan niet worden inderdaad hahaha
Wie zaait zal oogsten.

G. Gerardsen
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor G. Gerardsen » Vr 15 Jun 2018, 22:19

Ik heb zelf de Surinaamse kers en de natalpruim voor een raam in het zuiden staan. Ze groeien nog niet echt hard.

Elmigo

Berichtdoor Elmigo » Vr 15 Jun 2018, 22:51

Ook bijzonder! Is dit het eerste jaar voor ze?
Wie zaait zal oogsten.

Hampie
Woonplaats / locatie: Hindeloopen

Berichtdoor Hampie » Vr 15 Jun 2018, 23:16

Vorig jaar 2 grote speciekuipen vol gezet met saffraankrokussen in de hoop mijn eigen saffraan te kunnen oogsten. Het resultaat was echter teleurstellend. Heb zelfs geen enkele bloem gezien, alleen maar groene sprieten.
Hopelijk volgend jaar beter....

Moestuintjie

Berichtdoor Moestuintjie » Za 16 Jun 2018, 01:05

Wat goed Hampie! Leuk project ook!

Naar mijn ervaring kan je het beste in de zomer saffraan zetten(poten) zodat je in het najaar kan genieten van zelf gekweekt saffraan, beste is om ze inderdaad in een kuip te planten, liefst in een kalkrijke/humusrijke waterdoorlatende aarde. de krokus kan maximaal -10 graden vorst hebben. wel belangerijk mocht de vorst lang aanhouden deze even afdekken met een doek of wat stro echt water geven is niet nodig, alleen bij extreme droogtes. als de krokus eenmaal geopend is kan je het beste alle bloemen plukken, en even op een tafel leggen zodat je dan alle stampers voorzichtig kunt uittrekken. maar het beste is om echt alleen de rode stampers te gebruiken. de rode en gele stampers zitten aan elkaar vast het beste het lichtgele verwijderen en weggooien want saffraan word enkel verkregen van het rode gedeelte, zo blijft het ook op zijn puurst. als je dat eenmaal gedaan hebt en alle stampers hebt verzameld kun je het verspreiden op een fijnmazig rooster, en boven een vuurtje drogen 5 tot 6 minuutjes duurt dat ongeveer dit is de traditionele wijze. Moderne manier: verspreiden op een bakplaat en drogen in de oven op 50 graden. wel even in de gaten houden wanneer ze gedroogd zijn want anders kan de kwaliteit van de saffraan achteruit gaan. daarna doe je de saffraan in een luchtdichte verpakking en laat je het 3 maanden staan in een donkere ruimte, als je na een maand de verpakking opent komt de geur van saffraan je al tegemoet! heel veel succes, en ik hoop op een goede oogst voor je ;)

Groetjes

Bit
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (201)
Woonplaats / locatie: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Berichtdoor Bit » Za 16 Jun 2018, 06:36

Voor safraan kweken bestaat al een wat langer lopend topic. kijk hier ook eens : saffraan-kweken-t291.html

Terug naar “Fruit en noten”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.