Urine als meststof voor de moestuin

Plaats hier je vragen, tips en berichten over grond, bodem, bemesting en wisselteelt
RvO
Moestuin Seizoen: Bekijk update (3)
Woonplaats / locatie: Assen

Re: Urine als meststof voor de moestuin

Berichtdoor RvO » Ma 03 Feb 2014, 22:28

Amigo schreef:.... Datgene dat hierboven staat, van die Round-Up, zou wel eens kunnen kloppen. Waar ik plaste is het gras en al het onkruid namelijk afgestorven. ...
Het zou natuurlijk ook het zoutgehalte van de urine kunnen zijn.

RvO
Moestuin Seizoen: Bekijk update (3)
Woonplaats / locatie: Assen

Berichtdoor RvO » Ma 03 Feb 2014, 22:40

Ff muggenziften
SuusP schreef:Voor katten geldt net als voor mensen dat urine in principe steriel (dus ziektekiemvrij) is. ...
Klopt niet helemaal. Urine in nieren, urineleider (verbindingen nieren ~ blaas) en blaas is steriel. De uitgang van de blaas wordt afgesloten met een klepje. De urinebuis (verbinding van blaas naar "buiten") staat in open verbinding met "buiten". Die is dus niet geheel steriel, en dus de urine die je uitplast ook niet.
Heb je blaasontsteking o.i.d. dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Gevolgen voor de moestuin?
Geen flauw idee.

Bit
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (208)
Woonplaats / locatie: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Berichtdoor Bit » Di 04 Feb 2014, 00:49

Nou, ben er min of meer uit hoor !!

De menselijke urine heeft dus inderdaad een erg hoog percentage voor planten opneembaar silicium in zich. Dit moet je dan niet zo zeer als meststof ofzo zien, maar is dus een plantenversterkend ( plantencelwand versterkend ) middel, tegen schimmels, tegen meeldauw werkt het goed, tegen bladvlekkenziekte etc.
Kiezelzuur dus. Hetzelfde als waar paardenstaarten zo beroemd om zijn ( nee, niet de staarten van paarden, maar die pre- historische woekerplant ) en waar je aftreksels van maakt of tincturen.

Menselijke urine ?? : goud in de moestuin.
Ps: paardenurine nóg meer.

Piroska
Moestuin Seizoen: Bekijk update (48)
Woonplaats / locatie: Hongarije

Berichtdoor Piroska » Di 04 Feb 2014, 01:04

dank voor je speurwerk Bit, ik laat mijn visite dus gewoon komend jaar weer de composthoop onderplassen.. :D

edit, helaas heb ik weinig paarden op visite...

carsten888
Woonplaats / locatie: Tilburg

Berichtdoor carsten888 » Di 04 Feb 2014, 08:07

@bit
De bemestingswaarde van urine zit m vooral in de kalium.

Bazarie
Woonplaats / locatie: Dordrecht

Berichtdoor Bazarie » Wo 12 Mar 2014, 14:59

Intressant allemaal. Echt een poep en pies praatje. Lagen we vroeger helemaal in een deuk nu praten we er serieus over :lol:

Ik weet wel dat brandnetels problemen hebben met onze urine. Vaak piesen op de plek waar brandnetels staan en ze verdwijnen (?)

Overigens lijkt het me niet verstandig om met onze eigen drollen de tuin te bemesten. Allerlei enge ziektes kunnen de kop op steken. Waarvan Cholera misschien wel de ergste is. Die wordt n.l. verspreid door vliegen die van drol naar ons eten verhuizen.

Laats zag ik trouwens een oude baas op de TV die NOOIT binnen naar de wc ging maar alles op de composthoop gooide, hij had geen zin om de pot te poetsen. En ik moet zeggen zijn tuin zag er mooi groen uit. Hoewel hij het goedje op een bijzondere manier over het gras verdeelde. Met een handveger spetterde hij er lustig op los. waarbij hij zichzelf toch ook behoorlijk bemeste :D .

Itoero
Woonplaats / locatie: Vlaams-Brabant

Berichtdoor Itoero » Wo 12 Mar 2014, 17:08

De menselijke urine heeft dus inderdaad een erg hoog percentage voor planten opneembaar silicium in zich. Dit moet je dan niet zo zeer als meststof ofzo zien, maar is dus een plantenversterkend ( plantencelwand versterkend ) middel, tegen schimmels, tegen meeldauw werkt het goed, tegen bladvlekkenziekte etc.
interesting...daarom dat basaltmeel (bevat veel silicium) wordt gebruikt om phytophthora te voorkomen.(bij tomaten)
Maar ik kan dus ook pis verzamelen en dat op de tomaten spuiten?
Ik kan er misschien wat kaneel bijdoen, dat werkt antiseptisch en verbetert de geur!
Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Esthe76r
Woonplaats / locatie: Drechtsteden

Berichtdoor Esthe76r » Vr 14 Mar 2014, 20:20

Mannenpies schijnt het beste te zijn heb ik ergens gelezen.
Best jammer dat van de zeven hier vijf vrouw zijn...=-O

HuubvG
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: Hgz, prov GR

Berichtdoor HuubvG » Vr 14 Mar 2014, 20:25

Sorry Esther, mannen pissen = pis, vrouwen piesen. Pies is dus vrouwenurine en pis mannenurine.
NME moestuin en compostering

Esthe76r
Woonplaats / locatie: Drechtsteden

Berichtdoor Esthe76r » Vr 14 Mar 2014, 20:48

Owww sorry huubvg, weer wat geleerd, hoe heet het dan wat een transsexueel doet?? :)

Terug naar “Bodem en bemesting”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.