Varkens

Alles over het houden van nutsdieren, zoals kippen, varkens en geiten.
FrieseLand
Woonplaats / locatie: Friesland

Re: How to varken

Berichtdoor FrieseLand » Do 30 Nov 2017, 12:45

Hallo, ik ben nieuw hier, toevallig hier gekomen omdat ik een varkensvraag heb. Weet niet of ik hier zo mag binnenvallen in dit gezellige topic.
Ik vroeg mij namelijk af of en mensen zijn die hun varkens niet achter stroomdraad houden.
Vorig jaar had ik mini varkens, daarvoor had ik stevige ijzeren tuinhekken 40cm ingegraven in de bodem en bovenop afgewerkt met hout. Dit werkte perfect maar nu krijg ik aanstaande maandag twee Husumers, dus ik vroeg mij af hoe diep de omheining dan zou moeten of dat er mensen zijn die een ander soort niet-stroom hekwerk hebben.

Overigens hebben wij een leuk stuk grond met allerlei planten en dieren, beetje zelfvoorzienend hobbyen in de Friese klei.

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

How to varken

Berichtdoor Charly » Vr 01 Dec 2017, 13:00

He FrieseLand,
Wat een leuk varken. Had ik nog nooit van gehoord. Ik ken ze alleen niet echt dus, advies is wat lastig. De meeste vrij grote, hoogpotige varkens als duroc etc hebben wel echt stevig hekwerk nodig of schrikdraad. Lees ook eerder in dit topic. Verder hebben we ook een algemeen varkenstopic waar heeeel veel info in staat. Erg benieuwd hoe de Husumers je bevallen!
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (229)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 01 Dec 2017, 13:20

Husumers worden flinke varkens, die drukken al gauw een hek(je) of paal(tje) om. Ik heb geen ervaring met zo'n hekwerk, dus ik kan je verder niet helpen. Ik weet alleen dat ze moeiteloos dingen verplaatsen en kunnen slopen met alleen maar het puntje van hun neus plus een boel lichaamsgewicht. Daar hebben we er hier aardig wat van lopen :lol:

Zoals Charly al aangeeft is hier nog een topic: varkens-t508.html

speets
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Achterhoek

Berichtdoor speets » Vr 01 Dec 2017, 14:09

Beetje off topic, maar van de week had Yvette van Boven er een stukje over. Tussen 3.00 en 6.00 minuten.
Ik zag ook varkens die konden 'opzitten' als een hond, om iets lekkers te verdienen :lol:
En ze maakte ook zelf worst.

FrieseLand

Berichtdoor FrieseLand » Vr 01 Dec 2017, 14:14

Bedankt voor jullie reactie, ik zal het andere topic ook nog doornemen.
Ik ga het maar gewoon proberen, als ze uitbreken moeten ze maar even overnachten in de paardenstal.
Dit is trouwens de constructie zoals hij voor de mini's wel werkte, alleen wat hoger (die op de foto is van de honden)

Afbeelding

Joep123
Woonplaats / locatie: Zelhem

Berichtdoor Joep123 » Zo 03 Dec 2017, 11:06

Een duroc zeug kan de uiteinden of losse stroken betongaas van 6mm eenvoudig ombuigen weet ik uit ervaring. Als de randen goed zijn afgewerkt met houtenplank aan de bovenkant en uiteinden achter een paal zodat ze daar niet goed bij zou kunnen dan gaat het wel goed denk ik. Hoever de grond in vind ik lastig, hangt er vanaf hoe graag het varken de buitenboel wil verkennen. Als er genoeg te doen is op haar eigen stuk is het misschien niet eens nodig om de de grond in te gaan met het betongaas. Verveelt ze zich en zit er wat wilskracht in ,en is daarbuiten een mooie grazig weide dan heeft ze tijd genoeg om je hek te ondermijnen.

Nieuwe informatie: Vandaag kwam hier iemand die zijn varkens pas op 1,5 jaar naar de slacht deed en op het eind gingen ze over het betongaas met plank erboven.

FrieseLand

Berichtdoor FrieseLand » Di 05 Dec 2017, 09:20

Wilgentakken zijn hier ook altijd geliefd, zeker de bast.
Een jute zak kunnen ze ook heel druk mee zijn.

Mijn twee droppies zitten in de stal, even een paar dagen aan ons wennen en dan mogen ze naar buiten. Ze hebben dusdanig veel 'werk' te doen dat ze zich niet zullen vervelen.
Heb ook grote volwassen husumers mogen bewonderen, wat een gave vriendelijke dieren zeg!

hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Berichtdoor hansm » Di 05 Dec 2017, 16:16

Heb je nog foto van je 2 droppies, hebben ze alle alle twee zo,n leuk wit tussenstukje ?
Players only love you when they're playing.

FrieseLand

Re: Varkens

Berichtdoor FrieseLand » Wo 06 Dec 2017, 10:20

Hoofdloze foto, ik leer ze wennen aan het witte bakje. Hun buitenverblijf is drie meter verder, hoop ze dus met wat voer te kunnen verplaatsen.

Verschil in formaat is goed te zien, de kleinste en grootste van het nest.

Afbeelding

hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Re: Varkens

Berichtdoor hansm » Wo 06 Dec 2017, 10:43

Prachtig vindt het ras ook leuk, gaan jullie ook fokken ?
Players only love you when they're playing.

Terug naar “Nutsdieren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.