Vis en kreeft (en mosselen?) uit eigen vijver.

Alles over het houden van nutsdieren, zoals kippen, varkens en geiten.
appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (230)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Re: Vis en kreeft (en mosselen?) uit eigen vijver.

Berichtdoor appelvrouw » Vr 06 Okt 2017, 12:32

Hebben jullie die meerval eigenlijk al geproefd? Hier lijken de Fransen er hun behoorlijke gok voor op te halen :cry:
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (228)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 06 Okt 2017, 13:21

Ja, we hebben meerdere pakjes filet (zowel gerookt als naturel) gekocht bij een viskweker in Brabant, en we vonden het erg lekker :thumbup: Mooi stevig van structuur ook.

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (230)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Vr 06 Okt 2017, 15:24

:thumbup:
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (228)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 06 Okt 2017, 15:41

(zie ook de berichten in dit topic, vanaf 3 mei)

Nedlets
Moestuin Seizoen: Bekijk update (5)
Woonplaats / locatie: Maastricht

Berichtdoor Nedlets » Di 17 Okt 2017, 14:20

Glenn1ap schreef:Je had levend voer kunnen gebruiken misschien (kleine vis zoals voorn, kleine karper,..) houdt ook makkelikk stand :)

Kleine karper toch niet zo in ons klimaat hoor. Sowieso is het niet ieder jaar warm genoeg om voort te planten. In het wild wordt daarnaast het overgote deel van het jonge kroos direct verschalkt. De karper in Nederland is dan ook voor het overgrote deel een uitgezette vis, en houd zichzelf niet in stand! Misschien als je een hoop gunstige omstandigheden gaat creëren wel maar dan zijn er makkelijkere opties denk ik.

Glenn1ap
Woonplaats / locatie: beringen

Berichtdoor Glenn1ap » Di 17 Okt 2017, 14:32

Ik herinner me een campingvijvertje waar het krioelde van de kleine karp 2 tot 10 cm.. ze zaten allemaal op een zandbank die traag dieper werd en het waren er veeeeeeeel
Heb daar ook mijn eerste 80 cm snoek gevangen ;)

Joep123
Woonplaats / locatie: Zelhem

Berichtdoor Joep123 » Za 21 Okt 2017, 19:20

Karpers paaien net als meervallen bij 18+ graden Celsius, iets wat in Nederland wel makkelijk bereikt wordt in ondiepe stukken.
Misschien is karper dus wel een goede toevoeging in de vijver.

Vandaag wat onderhoud gedaan. De bakken met planten was een behoorlijke rimboe, in de achterste was al maanden geen water meer te zien. Er bleek een pak van enkele centimeters aan plantenstengels met wortels op te groeien. Deel heb ik weggeknipt en weggetrokken. Vraag me nu af of het beter is om nu in oktober al het groen boven water te verwijderen voordat het gaat liggen rotten in het water? of kan ik dat toch beter nog laten zitten?
Ook het camouflage net weg gehaald voordat die bij de volgende herfststorm wegwaait. Te warm zal het niet meer worden in de bakken, temperatuur is inmiddels gedaald tot 14graden.

Wil nu de bakken nog iets verder aanaarden ter isolatie en de filterbak en slangen goed isoleren zodat bij vorst het water wel blijft stromen. Dan hoop ik verder op een niet al te strenge winter.

Afbeelding

Afbeelding

Glenn1ap
Woonplaats / locatie: beringen

Berichtdoor Glenn1ap » Za 21 Okt 2017, 21:14

Ik was aan het denken om afbraak isomo platen er tegen te zetten.. mijn ervaring is dat het snel bevriest en traag ontdooit ;)
De bovenkant is niet zo erg maar de zijkanten..

Wortel
Moestuin Seizoen: Bekijk update (47)
Woonplaats / locatie: Driebergen

Berichtdoor Wortel » Za 21 Okt 2017, 22:04

Stengel planten op het moment dat ze bruinworden net een stukje boven het water afknippen. De buisjes zorgen in de winter voor zuurstof zoals snorkels.
Waterpest, krabbescheer en hoornblad zakt vanzelf naar beneden in de vijver, niks aan doen komt volgend jaar vanzelf weer.
Wel ervoor zorgen dat er niet te veel boomblad in waait, maar dat zal bij jullie wel meevallen.

AshaiRey
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Brabant

Berichtdoor AshaiRey » Zo 22 Okt 2017, 10:34

Je bakken zijn niet al te diep en door dan stromend water te houden meng je al de kou door al je bakken heen.
Wat je wilt is beluchten zodat er toch wat zuurstof in het water komt.

Even wat theorie.
Water dat afkoelt is het dichts en daardoor het zwaarst bij 4 graden C. Dit water zal naar het diepste punt van je vijver/bak zakken. Het oppervlakte van de vijver zal bevroren zijn maar onderin nog niet. IJs is lichter dan water en zal daardoor drijven. Daarom gaan vissen onderin de vijver over winteren en als de vijver diep genoeg is dan zal dat gedeelte niet bevriezen.
Dus wat ik doe is als het water ergens rond de 8-10 graden is dan zet ik de pomp uit om te voorkomen dat later als de temperature van het water zakt onder de 4 graden dat ik dan dit warmere water van de bodem wegzuig. Vissen zijn sowiezo een stuk minder actief tegen die tijd.
Groetjes,
Bram

Terug naar “Nutsdieren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.