Voorbereiding kippen houden.

Alles over het houden van nutsdieren, zoals kippen, varkens en geiten.
Jane Doe
Moestuin Seizoen: Bekijk update (135)
Woonplaats / locatie: מְדִינַת יִשְׂרָאֵל (Deutschland)

Re: Voorbereiding kippen houden.

Berichtdoor Jane Doe » Vr 04 Nov 2016, 13:19

Ja ik ben al helemaal niet schattig ...
Maar dan hebben ze 2 jaartjes vrij kunnen scharrelen en onbeperkt kunnen eten en drinken.
Heirloom Gärtnerei
Whatsapp moestuin group, pb nr voor toevoegen
What's growing on?

Elizabet
Woonplaats / locatie: Bommelerwaard

Berichtdoor Elizabet » Wo 22 Mar 2017, 13:20

Een raadvraag tussendoor: Ik heb vandaag een bescheiden hok op de kop getikt, met een rennetje, maar ik ga nog een afrastering in de tuin zetten zodat de toekomstige kippen lekker de ruimte hebben. Het worden mijn eerste kippen, en alle begin is moeilijk, dus een paar vragen:

Ik heb mijn zinnen gezet op Barnevelders (liefst dubbel gezoomd) Lijkt me een ideale kip, tam, kalm, goede legger, niet veel broeds (aan fokken wil ik voorlopig nog niet beginnen, eerst maar ns kijken hoe het bevalt) Qua grootte van het hok denk ik dat ik niet meer dan 2 hennen zou moeten nemen, of misschien 3 kriel (maar ik neig naar groot) Is dat te weinig, qua sociaal gedrag van kippen?
Als ik nu een beetje rondkijk voor kippen zijn er natuurlijk vooral kuikens te koop. Het lijkt mij de makkelijkste manier om 2 jong-volwassen (hoeveel maanden is dat?) hennen te kopen, zodat we ook inderdaad weten dat het hennen zijn, en omdat ik voorzichtig wil beginnen aan de kippenhouderij ben ik ook nog niet zo heel geneigd om een broedhok en lampen enzo aan te gaan schaffen. Maar is er vooral handel in kuikens of worden er ook wel jongvolwassen dieren aangeboden als de tijd daar is?
Als iemand een goed adres heeft voor Barnevelders in het midden des lands hou ik me overigens aanbevolen.
elizabet.nl

ADOPEG
Moestuin Seizoen: Bekijk update (13)
Woonplaats / locatie: Kampen e.o.

Berichtdoor ADOPEG » Wo 22 Mar 2017, 15:35

Leuk! Hoe meer ruimte, hoe beter! Ze kunnen heel wat onkruid aan. Ons doel is om te zorgen dat de grond nooit helemaal kaal is, zodat ze altijd wat vers groenvoer hebben. Eind winter hadden ze het redelijk kaal, maar nu begint het onkruid weer hard te groeien(ze zijn onze kweek verwijderaars :D ) We hebben 4 kippen en 1 haan op ongeveer 70 m2 volgens mij. Dat hebben ze mijns insziens wel nodig. Uiteraard kan het met minder, maar ja of dat echt goed voor ze is...?
Wij kregen onze kippen ongeveer rond 20 weken, dat was ook de tijd dat ze begonnen te leggen. Maar je kunt al wel een stuk eerder zien of het haantjes of vrouwtjes zijn;).
~ Vita rosa est ~

Elizabet

Berichtdoor Elizabet » Wo 22 Mar 2017, 15:50

Ik wil de kippen ook wel als onkruidverwijderaars op stukjes moestuin gaan inzetten ja, moet ook nog een verplaatsbaar rennetje kopen. Lijkt me ideaal :-) Qua ruimte bedoelde ik vooral het nachthok dat ik heb gekocht, dat is vrij klein.
Gooien jullie kippenmest trouwens op de composthoop?
elizabet.nl

ADOPEG

Berichtdoor ADOPEG » Vr 24 Mar 2017, 20:27

In plaats van een rennetje kun je ze ook gewoon een touwtje om de poten doen en aan een stok zetten;).
Nee, nog nooit de kippenmest op de compost gegooid. Waarom niet weet ik niet meer precies, maar er staat me iets bij dat kippenpoep verzurend werkt...?
Zijn de kippen inmiddels al gearriveerd?
~ Vita rosa est ~

BoerJennes
Woonplaats / locatie: Krimpenerwaard

Berichtdoor BoerJennes » Za 25 Mar 2017, 20:17

Wij gooien de kippenmest gewoon op de composthoop, samen met de stro en het hennepzaagsel composteert dat uitstekend. Mest direct gebruiken is niet aan te raden, je planten zouden kunnen "verbranden". We laten de kippen in de herfst vrij rondlopen in de moestuin, zodra er groente is, eten ze niet alleen onkruid, maar vooral je lekkerste groenten. Van winterui en knoflook blijven ze af, maar ze scharrelen wel af en toe een uitje eruit dat ik dan weer terug stop.

Als je ze laat scharrelen in de moestuin, zet ze dan in een verplaatsbare ren en niet aan een touwtje aan de poten... :shock:
Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Elizabet

Berichtdoor Elizabet » Zo 26 Mar 2017, 22:11

Nee, niet aan een touwtje! :shock: Dat had ik nog niet eens bedacht.
Ik heb 2 composthopen, dus kan t mooi de tijd geven om te composteren, had inderdaad gelezen dat kippenmest te scherp is om zo te gebruiken.

Wil m'n moestuin op termijn inderdaad wel beter omheinen zodat ze na het seizoen daar fijn los kunnen lopen, maar dat zal nog even moeten wachten, zoveel klussen, zo weinig tijd..

Zit nog een beetje te hannesen met hoe ik aan de kippen kom. Heb wel een fokker soort van in de buurt gevonden, maar jonge dieren heeft hij pas over een week of 10, en dat is nou juist een periode dat ik regelmatig wat langer achter elkaar weg ben, lijkt me onhandig (en stom om de verzorging meteen aan mijn vriend over te moeten doen) Kan wel al aan kuikens komen, maar vind t een beetje spannend om die aan de goede temperatuur te laten wennen etcetc zonder enige kippenervaring, en ook wel ingewikkeld met een kat in huis (hoewel kat geen jager is)
Kippen van Marktplaats halen lijkt me onverstandig, je weet natuurlijk niet of ze ziek zijn of iets... Wat zouden jullie doen?
elizabet.nl

ADOPEG

Berichtdoor ADOPEG » Ma 27 Mar 2017, 10:16

Dat van dat touwtje om de poten was een grapje, maar waarom eigenlijk niet?
En ik denk dat via marktplaats kopen niet zo'n groot probleem is hoor, je kunt toch even kijken wie de verkoper is? Daar verkopen ook wel gerenommeerde verkopers.
~ Vita rosa est ~

Niika
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Doorn

Berichtdoor Niika » Ma 27 Mar 2017, 12:12

En dan heb je kippen, hennen om precies te zijn. 4 stuks... gezellig, lekker eitjes, (de volwassen dames leggen eindelijk beide) en dan.... gaat er om 7 uur 's ochtends 1 zitten kraaien... de trut! Ik heb geen haan want ja de buren he... en dan dit :evil: :evil:

en ik weet precies wie het is. En ja, dat is echt een hen... schijnt wel eens voor te komen. Heb ik weer ...

angela
Moestuin Seizoen: Bekijk update (63)
Woonplaats / locatie: Brabant

Berichtdoor angela » Ma 27 Mar 2017, 12:57

Waarom kijk je niet bij een klein dier vereniging in de buurt?

Terug naar “Nutsdieren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.