Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
angela
Moestuin Seizoen: Bekijk update (66)
Woonplaats / locatie: Brabant

Re: Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Berichtdoor angela » Zo 14 Okt 2018, 20:52

Ik vind zelf de gelei lekkerder Charly ik ben niet weg van de compote, en dan moet ik zeggen ik vind de gelei van de Japanse kweetjes lekkerder dan van de gewone. (Ik heb daarom ook een beetje spijt dat ik een kweepeer boom heb gekocht :?
Ik heb nu al van verschillende soorten gelei gemaakt en de kleur verschilt met het soort kwee dat je gebruikt.
Ik vind het zelf iets honing achtig hebben.
Smaakt prima door de yogurt en op toast!

Ziet er goed uit Jootje!

jootje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (61)
Woonplaats / locatie: soest

Berichtdoor jootje » Zo 14 Okt 2018, 21:27

Ik vind de gelei ook super lekker, maar de jam van Appelvrouw is ook super!
Zie ook mijn blog op: http://jokaats.blogspot.com

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Zo 14 Okt 2018, 23:55

Dank Jo. Geef je nog even aan hoeveel bijenwas en bitter op 150 ml olie? En de hoeveelheid Goudsbloem op hoeveel olie?
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Di 16 Okt 2018, 09:33

Afbeelding

Ruim 3 liter tomatensaus met knof en ui gelukkig allemaal vacuüm getrokken. Moest er 3 opnieuw doen gisterenavond. Zo veel ui gisteren gesneden dat ik niks meer kon ruiken. Op ui na dan.

jootje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (61)
Woonplaats / locatie: soest

Berichtdoor jootje » Di 16 Okt 2018, 12:23

Lekker, Mellie!

Jet...voor de lipbalsem heb ik 3 delen olie.....op 1 deel cacao of ander boter...en 1 deel bijenwas.
Voor een creme/zalfje had ik de laatste keer twee delen olie en een deel bijenwas gedaan.

Van het weekend had ik voor en zalfje twee delen olie gedaan en het del bijenwas gesplits in half bijenwas, half sheabutter. Ook lekker
Zie ook mijn blog op: http://jokaats.blogspot.com

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Di 16 Okt 2018, 13:53

Dank Jo!
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Mariekeenfrance
Woonplaats / locatie: Bourgogne

Berichtdoor Mariekeenfrance » Di 16 Okt 2018, 17:49

Heb je dit weleens gemaakt Appelvrouw? Dat is echt heerlijk.
https://www.kweepeer.nl/recepten/membri ... peerpasta/
Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

henkg
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (233)
Woonplaats / locatie: Zeeland (regio Tholen)

Berichtdoor henkg » Wo 17 Okt 2018, 07:49

Zes kilo stoofpeertjes (Gieser wildeman, UET) verwerkt. Met: beetje water, rode wijn, port, beetje suiker, beetje geraspte gember, beetje pepperflakes, vier laurierblaadjes.
En na goed afkoelen verpakt:
Afbeelding
Daarna in de vriezer. Die al behoorlijk vol is. Ruimte gemaakt door vier kilo bramen eruit te halen. Die zijn inmiddels ontdooid: het maken van bramenwijn is gestart (maar dat ga ik beschrijven in mijn wijnmaaktopic).

Nasuada
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Overijssel

Berichtdoor Nasuada » Wo 17 Okt 2018, 20:53

Jaloers op al jullie leuke projecten, hier schuren verven en schuren en nog meer verven,mooie kleur idd dat herfst rood kweepeer,stoofpeertjes en die leuke frutseltjes van jou jootje.

Erny
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: Groningen

Berichtdoor Erny » Wo 31 Okt 2018, 22:12

Altijd al eigen Kimchi willen maken... maar helaas gaat het verbouwen van Chinese Kool erg lastig gezien de aardvlooien (maken allemaal kleine gaatjes in de kool zodat het geperforeerde kool wordt).
Dus in plaats daarvan gebruik ik dan maar snijbiet in mn normale maaltjes.
De zuurkoolfermenteerpot was al wel speciaal voor dat doel aangeschaft en is dit jaar voor het eerst gebruikt bij het fermenteren van mijn bonengebeuren (samen met ook pepers en ui en kruiden).

De bonen waren wel uitgefermenteerd en zitten nu in aparte potten en staan in de koelkast. Ik vind het erg lekker geworden, niet te zuur, niet te zout. Echt lekker. Voor herhaling vatbaar.

Dus de pot was weer leeg en om deze weer te vullen heb ik een hele lading snijbiet geoogst.
Heb de stelen eraf gesneden en apart gehouden.

Verder had ik nog peperpasta die over was van het Funky Sauce fermentatie gebeuren.
Bij het Kimchi maken wordt de Chinese Kool doorgesneden (in de lengte in vieren) en dan enorm ingesmeerd met peperpasta dus dacht dit een beetje te kunnen nabootsen op deze manier en zodoende de peperssmurrie ook te kunnen hergebruiken. Was nog steeds erg heet trouwens.

Dus... snijbiet insmeren, in de pot kneden met zout en aanstampen (om de sappen los te maken). Dit in porties herhaald. Knijpen, smeren, zouten, kneuzen... Leuk werk! En wat gaat er verdorie veel in die pot zeg!
Heb dus eerst het blad gedaan. Die laag ligt onderop. Goed aangestampt.
En vervolgens de stelen in grove stukken gesneden en in een pan bestrooid met zout en er ook weer van die pepersmurrie bij gedaan. Ook dit een tijd gekneed en gekneusd voordat ik het bij de pot in heb gestopt en natuurlijk ook weer heb aangestampt.

Maar toen was de pot nóg niet vol...
Dus alle piepkleine patisonnetjes, die vanwege de nachtvorst geoogst moesten worden, er in een laagje bovenop gelegd. De ietwat grotere (nog steeds erg klein) even doorgesneden.
En daarbovenop nog een laag met PdPdPpepers en Aji Blanco Cristal pepers die ik eerst heb doorgesneden.
Dit ook weer met wat zout bestrooid en lichtelijk aangedrukt.

Afgedekt met wat halve plastic bordjes en een hele in het midden zodat er niets omhoog komt drijven en daar de verzwaringsstenen bovenop gelegd.
Vervolgens aangevuld met water tot boven de stenen.
De ring met water gevuld en deksel erop gedaan.
Laat het bloepen nu maar weer beginnen.

Dit is dus een experiment en ben erg benieuwd wat het gaat worden.

Oja, en de pot zit dus nog steeds niet vol! :roll:
Registreer hier je fenologische waarnemingen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =974732508

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.