Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
angela
Moestuin Seizoen: Bekijk update (66)
Woonplaats / locatie: Brabant

Re: Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Berichtdoor angela » Za 10 Nov 2018, 22:09

Nou ik ben ook lui en week niet voor. :roll:
Ik gooi alles in de pan gas aan en laat maar staan op een klein pitje
Bonensoep moet toch lang trekken vind ik, dan is hij lekkerder.

Ik heb nog maar een pot muizenmeloentjes ingemaakt dit keer met een chili pepertje.
Nu nog een klein emmertje over.

jootje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (61)
Woonplaats / locatie: soest

Berichtdoor jootje » Ma 12 Nov 2018, 18:23

Ik ben soms ook lui...maar meer wispelturig. Dus voor mij was het idee van Charly top.
Gister de bonen in de week gezet, vandaag gekookt en in de vriezer gemikt.
Ik bedenk altijd dat ik VANDAAG chili ofzo wil eten, en dan moet ik dus eerst die bonen weken.....dat duurt te lang dan.
Dus nu in de vriezer.... :P
Zie ook mijn blog op: http://jokaats.blogspot.com

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Di 13 Nov 2018, 09:42

Gisteren met de overrijpe tomaten saus gemaakt met ui en knof. Nog echt een zomerse smaak en mooi dik geworden.

Afbeelding

Kwam ik savonds met opruimen de boodschappentas vol met tomaten uit de schooltuin tegen. Alle overrijpe nu in een pan zonder toevoegingen. Dat worden nog wel 2 potten. Lekker!

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Ma 19 Nov 2018, 17:04

Kweeperen van appelvrouw ingemaakt (zoetzuur) naar recept van Yvette van Boven uit de Volkskrant (12-10-2018).
Afbeelding

Ze zijn erg lekker! :thumbup:

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Di 20 Nov 2018, 11:25

Ahhh goed idee, ik heb er ook nog een halve krat van. Enne de mispels natuurlijk..heb ik het gemist is er al iemand aan begonnen?
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (241)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Di 20 Nov 2018, 12:05

Ja die mispels had ik in de schuur laten staan bij gebrek aan mooie ruimte waar de temp. redelijk constant mooi fris is. En daar in de schuur gingen ze hard! Ik heb ze allemaal uit zitten knijpen en heb geprobeerd de pitten er uit te halen met mijn passeerzeef. Dat ging maar matig, ik heb de prut gebruikt met kweeperen in een crumble. Lekker!

Amrutten
Moestuin Seizoen: Bekijk update (23)
Woonplaats / locatie: Zuid Limburg

Berichtdoor Amrutten » Di 20 Nov 2018, 13:54

Brood gebakken met nog niet veel uet.
De pompoenpitten, die wel. Ik hoop volgend jaar tarwe uet te hebben.
Deze (winter) tarwe is inmiddels gezaaid , dus wie weet.

Afbeelding

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Berichtdoor Charly » Di 20 Nov 2018, 14:09

Wauw! Wat een prachtige broden! En cool initiatief mbt de wintertarwe. Benieuwd of dat gaat en smakelijk brood oplevert!

Kwee op zoetzuur. Mja. Weet niet. Ik denk bij zoetzuur toch meer aan komkommer en augurk. Maar als Anna zegt dat t lekker is, dan ben ik wel bereid haar te geloven ;) Ziet er iig lekker uit. De taart / cake van Jorieke klonk ook goed. Zelf ook meteen zin in cake nu. Dus dat ga ik straks doen.

Hier de mispels rauw geproefd. Niet 100% mijn smaak. Ik hoef er geen boom van vooralsnog. Dus alleen al daarom enorm bedankt voor het laten proberen, Appelvrouw! Rest heb ik in de vodka gezet. Met bruine suiker, kruidnagel en nog wat ongein. Met een dikke maand zou t drinkbaar moeten zijn, volgens sommige overleveringen. Anderen zeggen pas 3 maand later. Nou ja. Ik geef em denk ik cadeau met de kerst aan een bekend drankorgel in onze familie (hij leest het forum toch niet. ;) ) Komt goed!

Afbeelding

Wat me eraan doet denken dat de pis en lit ook bijna klaar moet zijn. En aaaaarghhhh! Ik ben vergeten appelcider te maken bedenk ik me zo typend... Was het zo vast van plan dit jaar. Nou. Als er nog ergens een mooie appelaanbieding voorbij komt, wellicht een klein beetje nog...
wees bevriend met kleine dingen

Erny
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: Groningen

Berichtdoor Erny » Di 20 Nov 2018, 16:27

Bakje met de laatste Padrons allemaal gebakken in olijfolie en toen met zeezout in het keukenmachientje gestopt en prrrrrrrrrrt vermalen. Extra olijfolie erbij en nog een keer prrrrrrrt.
In een potje gestoken (laagje olijfolie er bovenop) en nu heb ik Padronspread. :mrgreen:
Registreer hier je fenologische waarnemingen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =974732508

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (241)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Di 20 Nov 2018, 16:34

Ik had een goeie worteloogst! Dus we hebben de dikste/mooiste exemplaren in het zand gelegd in onze ingegraven geïsoleerde bak. En de minder mooie heb ik staan wassen en schrappen (nou ja, met een dunschiller, dus het spetterde niet zo ;) ) en daar heb ik potjes met blokjes wortel van geweckt. En van de laatste 3 kilo heb ik 2 verschillende recepten gemaakt met dunne sliertjes en dan zoetzuur er overheen en dan nog even wecken. Ben benieuwd!

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.