Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Re: Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Berichtdoor Mellie » Do 22 Nov 2018, 09:59

Ow... ok. Ik heb het verhuisd naar de koelkast, maar vind het nu wel een tikkeltje spannender worden.

Mellie

Berichtdoor Mellie » Vr 23 Nov 2018, 11:15

Appelstroop met peer en gedroogde abrikoos. Heel lekker geworden! Aanradertje voor je overschot of gewoon, omdat je van stroop houdt.

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Vr 23 Nov 2018, 14:04

Lekker lang roeren zeker :D :thumbup:
Ik ben mispelgelei aan t maken volgens mijn eigen recept op http://appeljaminfrankrijk.blogspot.com ... appel.html
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Mellie

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Berichtdoor Mellie » Za 24 Nov 2018, 21:39

Vandaag de gedroogde okra’s alvast gekookt. Wat een rotwerk!

Het was al een klus ze van de zomer elke avond te plukken en aan een touwtje te rijgen om te laten drogen. Na het drogen moet je ze met een doek over een vergiet oid heen wrijven om alle haartjes te verwijderen.
Daarna moet je ze koken voordat je ze daadwerkelijk kunt gebruiken.

Vandaag was het kookdag. In een grote pan met gekookt water en 3 citroenen opgezet. Half uurtje laten koken en toen afgegoten. Laten uitlekken en afkoelen en dan mag je de wirwar van draden losknippen en alle okraatjes lospeuteren. Pfffff... ik ben meer dan een uur bezig geweest. Je kunt ook niet te hard trekken, want stel je voor dat je de okra stuktrek na al die moeite.

Ik heb 7 porties okra voor het komende jaar. Het is echt voor bijzondere gelegenheden. Jawel, het is een duur soepje...
Met kerst of oud en nieuw komt het op tafel en dan het nieuwe jaar maar eens zien wat er met de rest gaat gebeuren.
Okra soep is met stip mijn favoriete soep, dus kijk nu alweer uit naar de volgende maaltijd!

Ik ga het komend jaar proberen in de Hollandse zon te kweken. Kijk er nu al naar uit.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mellie op Za 24 Nov 2018, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Za 24 Nov 2018, 23:24

Wat een werk! Geen idee hoe het smaakt.
Mijn werk van vandaag was wat gemakkelijker, gisteren had ik al in een grote pan 4 kilo mispels gekookt met citroenen en enkele appels. Vannacht uitgelekt en vandaag gelei mee gemaakt. ook hiervan niet al te veel opbrengst, 9 kleine potjes. Maar wel mega lekkere en geurende gelei voor bij een goede paté of in een wildstoof oid.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Erny
Moestuin Seizoen: Bekijk update (19)
Woonplaats / locatie: Groningen

Berichtdoor Erny » Zo 25 Nov 2018, 11:09

Laatste appeltjes snel in de combi magnetron gezet op de hete lucht stand.
Daarna de schil eraf en de klokhuizen eruit gepeuterd.
Klein springvormpje van de Action (kon m niet laten staan...) bekleed met bladerdeeg en de appelprut daar in gelegd, met wat kaneel erdoor. Reepjes bladerdeeg er bovenop en wat suiker erop gestrooid.
20 minuutjes in de hete lucht en klaar alweer. :P

Bladerdeeg was niet zo bladerig geworden als verwacht maar dat deed niet onder voor de smaak.
Halve taartje is al op. Vandaag de rest. :mrgreen:

Mellie: de "normale" okra's zijn waarschijnlijk niet geschikt voor dit proces en je favoriete soepje?
Registreer hier je fenologische waarnemingen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =974732508

Mellie

Berichtdoor Mellie » Zo 25 Nov 2018, 22:21

@Erny
Je bedoelt die grote verse neem ik aan? Kan wel hoor. Zijn veel mensen die het zo maken.

Het smaakt anders, maar dat is logisch. Je hebt meer last van pitjes en ik vind het zelf wat slijmeriger smaken. Geen idee hoe ik het moet verwoorden. Slijmerig klinkt niet echt enthousiast makend vrees ik. Met verse okra sla ik een kommetje soep niet af, maar de tweede portie sla ik over. Dat idee.
Gewoon proberen zou ik zeggen, maar mocht je je hand op gedroogde babyokra kunnen leggen; vooral doen! Al dat werk echt waard ;-)

henkg
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (233)
Woonplaats / locatie: Zeeland (regio Tholen)

Berichtdoor henkg » Ma 11 Feb 2019, 16:37

Eergisteren gemaakt: dunne zoete chilisaus, maar dan van Habanero pepertjes. Deze (oogst 2018, nu uit de vriezer):
Afbeelding

Is erg pittig geworden, hoewel slechts 3 van die kleine pepertjes per 200 milliliter resultaat.
Totaal zes koffiemelkflesjes (van/via Ciska) a 200 ml weten te vullen. Eentje gaat er mee naar de MTFD proeftafel.

(Daarnaast diezelfde dag ook nog eens ruim een liter loeihete sambal gemaakt. Bij buur P. Die had ik een Habanero zaailing gegeven. Een absolute leek met moestuinplantjes, maar hij had ze echt prima verzorgd, goede opbrengst ook daar.)

En nu ligt er bij mij nog 450 gram aan prachtig rijpe Habanero's in de vriezer ...

Edit:
Eindelijk ook maar eens mijn twee laatste knolselderijen geblancheerd, om in te vriezen. Hier eentje op de snijplank:
Afbeelding
Verrassend hoe goed ze gebleven zijn, want ze zijn al ergens in oktober geoogst. Gewoon "bloot" bewaard in een niet geïsoleerd schuurtje, niet ingekuild of zo. Dit seizoen zet ik weer 24 stuks (waarvan de helft als cadeautje).

Mellie

Berichtdoor Mellie » Do 14 Feb 2019, 14:54

Wat een mooie grote knol zeg! Ik had er 4 en ze hadden door alle watergebrek het formaat van een grote tennisbal :mrgreen:

Coby71
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: Coevorden

Berichtdoor Coby71 » Vr 15 Feb 2019, 13:46

Rode bieten met rode en zwarte bessen in geleipoeder/suiker. Verrassend lekker.
Ik maak normaal altijd jam van de bessen, vaak in combinatie met bramen, maar was er deze zomer niet aan toegekomen, dus ze zaten nog in de vriezer. Naast de rode bieten. Vandaar de combinatie.

Afhankelijk van de verhoudingen is het te gebruiken als jam (als er vooral veel bes in zit) of als saus bij roergebakken pure rode bietenblokjes.
Of als het vooral gepureerde rode biet is, als dieprode moes, voor bij aardappelen en vlees. Dan wel graag met gebakken ui.

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.