Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke tomatenziekte?


Kibas

Aanbevolen berichten

Mijn vader van 85 vertroetelt zijn tomaten en weinige groente die hij op zijn kleine dakterras heeft. Binnen 1 dag hebben zijn tomaten bruine vlekken gekregen en zien er belabberd uit. Het is rond de bladnerven en deze aantasting kan ik niet vinden op internet. Hij is in mineur, wie kan helpen, wat is het?

 

index15861526841196.jpg

 

index292981526841207.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je reactie. De foto's met schade door kou laten groen rond de nerven zien en bruin/geel er tussenin. De foto van mijn vader heeft juist bruin rond de nerven en groen er tussenin. Precies andersom dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Symptomen en snelheid van optreden doen me toch echt denken aan koudeschade, hoor. Lijkt me geen virus.

Dit lijken me oudere bladeren. Hoe zien de toppen er uit? Bij koudeschade zijn deze vaak nog mooi groen, omdat daar de concentratie aan opgeloste stoffen hoger wordt gemaakt ter bescherming tegen de koude.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto van Els zijn de vlekken zwart en die van mijn vader roestbruin (op de foto is de kleur wat anders). Ik vind de vlekken er bij beiden (die van mijn vader en die van Els) ook anders uit zien: bij Els egaal van kleur, bij die van mijn vader binnenin lichter van kleur. Maar wie weet is het wel hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch Kibas: hoe zien de toppen er nu uit? Kun je een fotootje posten?

Ik heb een foto gekregen. Echter, mijn vader heeft alle aangetaste bladeren er af geplukt. Je ziet nu alleen nog gezonde onaangetaste bladeren. De plant ziet er nu gezond uit. Ogenschijnlijk, hopelijk zit de besmetting niet ook al op de gezonde bladeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dit tomaatjes die voor het eerst buiten werden gezet? En is de groeipunt mooi groen? Dan zou ik er niet te bezorgd in zijn. Hier zie ik wel eens vlekjes verschijnen als ik de tomaatjes aan het afharden ben. Blad dat binnen werd gevormd, is nogal kwetsbaar. De nieuwe bladeren zijn dan mooi groen en de oude verwijder ik als de planten wat groter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...