Winterzaaien

Plaats hier uw vragen, tips en berichten over de siertuin. Alles over bomen, planten en bloemen.
loes
Moestuin Seizoen: Bekijk update (36)
Woonplaats / locatie: 050

Re: Winterzaaien

Berichtdoor loes » Do 07 Jan 2016, 12:55

vermiculiet kan je daarna ook weer hergebruiken. zo heb ik vermiculiet gemengd door de grond van de aardbeien die in pot staan.
een groot voordeel van vermiculiet is dat het water goed vasthoud. dat voorkomt uitdroging van zaaigoed maar ook potplanten.

een zak van 100liter wordt aangeboden voor 22 euro (makkelijke moestuin)
100liter zaaigrond zit je rond eenzelfde bedrag of zelfs meer.

100liter is vaak veel te veel. met een beetje geluk vind je op marktplaats een halve zak of is er iemand in de omgeving die een zak wil delen (misschien bij de MTFD?).
Laatst gewijzigd door loes op Do 07 Jan 2016, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
catfunshop.nl handgemaakte kattenspeeltjes met kattenkruid uit eigen tuin!

loes
Moestuin Seizoen: Bekijk update (36)
Woonplaats / locatie: 050

Berichtdoor loes » Do 07 Jan 2016, 12:56

ben nu trouwens ook bezig met stratificatie van kiwi zaden in de koelkast. :lol: dat kan op dit moment net zo goed buiten.
catfunshop.nl handgemaakte kattenspeeltjes met kattenkruid uit eigen tuin!

pippi
Moestuin Seizoen: Bekijk update (20)
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor pippi » Do 07 Jan 2016, 23:12

permanatuurtuin schreef:Je kunt op deze manier van alles zaaien, maar het zal dan wel winterhard moeten zijn. Mediterrane planten als paprika, pepers... zullen echt niet lukken wanneer je ze nu buiten in een plastic potje met deksel gaat zaaien. Dat is zonde van de zaden en je tijd. Veel succes.

Daarom zei ik ook dat het tropische en subtropische spul uiteraard niet buiten gezaaid gaat worden. ;) Tomaten en paprika's e.d ga ik gewoon binnen zaaien.

koolrabi schreef:Dit is weer een leuke manier om wat te spreiden. Ik zoek soorten die ik nu kan winterzaaien en die ik eind maart in de grond of in de pot in de koude kas of buiten kan zetten. Ik denk in elk geval aan dille, peterselie en koriander. Ik hoop dat deze kruiden daarvoor geschikt zijn. Ik weet het niet helemaal. Wellicht is er meer te verzinnen. Het is de kunst iets te vinden dat ook een voordeel oplevert in jouw eigen situatie. Maar het experiment op zich is ook al leuk.

Koriander zou ik niet doen, ik las dat dat oorspronkelijk uit warme streken komt. Alles wat in Noordwest-Europa ook in het wild voorkomt, zoals dille, kan je denk ik probleemloos winterzaaien.

En wat jij zegt, het is leuk om te experimenteren en te kijken wat mogelijk is in ieders eigen specifieke situatie. Want het kan best dat een bepaalde plant het wel prima overleeft in mijn redelijk beschutte tuin maar bijvoorbeeld niet op een volkstuincomplex in het noorden van het land, of juist bij mij niks doet en weer wel ergens waar het misschien kouder, maar ook zonniger is.

pippi

Berichtdoor pippi » Do 07 Jan 2016, 23:26

speets schreef:Ik begrijp waarom je je potje op een tafel zet, maar 's winters is de kans op slakkenvraat niet zo groot.

Ik heb nu nog steeds levende slakken in de tuin, in alle soorten en maten. :(

Bovendien bevriezen potjes op een tafel sneller en vaker dan op/in de grond.
Om die redenen graaf ik de potjes in als het begint te vriezen.
Dan kan er tijdelijk ook nog een stuk bubbelplastic over, als het (te) hard gaat vriezen.

Ik denk dat bevriezen op zich geen punt is zolang de zaadjes niet ontkiemd zijn. Pas als het kleine babyplantjes zijn ga ik me zorgen maken als het opeens hard gaat vriezen, en dan kan ik ze zo nodig wel wat warmer zetten of er iets omheen draperen.

koolrabi
Moestuin Seizoen: Bekijk update (16)
Woonplaats / locatie: noord nederland (Friesland)

Berichtdoor koolrabi » Vr 08 Jan 2016, 14:53

pippi schreef:Koriander zou ik niet doen, ik las dat dat oorspronkelijk uit warme streken komt. Alles wat in Noordwest-Europa ook in het wild voorkomt, zoals dille, kan je denk ik probleemloos winterzaaien.

Dank voor de tip Pippi. Ik zou vandaag gaan zaaien en ik heb inmiddels de koriander vervangen door daslook. Geen idee wat het wordt want tot nu heb ik geen daslook gezaaid. Ik heb wel daslook gekocht en daslookbolletjes opnieuw geplant. Een dubbel experiment dus. Maar ik dacht, een lookachtige doet het misschien wel, net als ui. Inmiddels ook wat goudsbloemen, afrikaantjes en lathyrus in winterzaaibakjes gedaan.

Hier staan ze. Lekker beschut, in de schaduw, bij de achterdeur. Ik ben heel benieuwd wat het wordt.
Er zijn ook nog een paar plaatsjes vrij. Ik denk aan lente-uitjes.

Afbeelding
met groene groet,

koolrabi
https://zolekkergezond.nl/

pippi

Berichtdoor pippi » Wo 13 Jan 2016, 16:29

Korenbloem, op 1 januari wintergezaaid (zonder deksel erop), en kijk op 13 januari:
Afbeelding

pippi

Berichtdoor pippi » Di 26 Jan 2016, 16:55

De kamille is nu ook gekiemd, 1 januari buiten in een pot gezaaid. Ik ben stikbenieuwd wat het volgende is.

update: 28-1: de doperwtjes, wintergezaaid op 12 januari, zijn dapper aan het ontkiemen in een veel te klein bakje. oops: Eens even kijken hoe ik dat ga aanpakken, want als ze echt gaan groeien stoten ze al heel snel hun hoofd tegen de deksel. :roll:

update 30-1: er komt nu van alles voorzichtig op: goudsbloemen, rucola, dagschone en iets in een bakje waar ik blijkbaar het labeltje was vergeten. :roll: Het valt me wel op dat alles heel dicht op de grond blaadjes maakt. Een wereld van verschil met mijn passiebloemzaailingen binnen, die duidelijk te weinig licht krijgen en lange dunne stengeltjes hebben. (Ik heb er van de week een paar verplant en wat dieper in de grond gezet en in plaats van voor het raam, op de eettafel onder de (vrij felle) lamp gezet. Ik heb een nogal donkere huiskamer en zo in de winter is die lamp eigenlijk de hele dag aan. Tot dusver doen ze het niet slechter dan hun broertjes en zusjes voor het raam. :thumbup: )

Maar goed, wat betreft winterzaaien: ik moet natuurlijk nog ervaren of alles wat nu buiten staat ook daadwerkelijk levensvatbaar is en uiteindelijk uitgroeit tot gezonde grote planten, maar ik ben wel optimistisch. Ik blijf ook alsmaar meer buiten zaaien, vandaag nog allerlei dingen een tweede of derde keer gewinterzaaid, en voor het eerst ook de ananaskers. Die ga ik ook binnen zaaien, interessant om dan te kunnen vergelijken.

Ik hoop echt dat het allemaal gaat lukken, want ik heb hier zo'n lol in. :D Ik werd voorheen altijd een beetje iebelig van al die voorschriften van in welke maand je wat op welke manier kan zaaien, en deze heerlijk simpele methode van hoppa, alles in potjes en bakjes nu al naar buiten, en die zaadjes lekker zelf laten besluiten wanneer ze opkomen, met afwisselend zon en hagelbuien en regen en wind en vorst, dat past gewoon beter bij mij. :D

pippi

Berichtdoor pippi » Zo 31 Jan 2016, 23:48

Iemand anders ook nog iets te vertellen over hun winterzaaisels? Wat is er bij jullie al opgekomen?

postkantoortje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: zh

Berichtdoor postkantoortje » Di 02 Feb 2016, 21:16

Ik ben dit jaar voor het eerst aan het winterzaaien begonnen. Gewoon met plastic 2 liter melkverpakkingen, 2/3 potgrond vermengd met zand en bovenop 1/3 laag stekgrond, alles behoorlijk nat maar niet te nat en alles netjes gelabeld, zowel binnen als buiten. De flessen op een beschutte plek gezet, de dop er wel af en afwachten maar. En zowaar: ik zag gisteren voor het eerst wat groene sprietjes in een fles: het zijn korenbloemen van zaadjes die ik vorig jaar heb gewonnen en afgelopen 9 januari heb gezaaid. Ik vind alles wat blauw is in de tuin extra leuk, dus ben ik best wel blij met zo'n vroeg resultaat. Nog 26 flessen te gaan. Ik heb nog een stuk of 10 flessen over, die ga ik denk ik ook nog maar gebruiken.

Ik heb van alles en nog wat gezaaid, van eenjarigen tot tomaten tot enkele groenten. Van alles wat ik had de helft van de zaden, de andere helft ga ik binnenkort binnen zaaien op zolder. Ik heb een mooie, redelijk lichte zolder, waar het niet al te koud wordt. Daar zaai ik al enkele jaren met heel veel plezier en redelijk resultaat. Ook bewaar ik daar m'n geraniums die ik elk jaar probeer over te houden.

Ook heb ik een piepklein kasje in m'n tuin, van 130 x 90 cm. Een prima ding, waar ik 's zomers m'n tomaten, komkommers en paprika's in heb staan. Al met al ben je daardoor bijna het hele jaar wel een beetje bezig met de tuin, heerlijk.

pippi

Berichtdoor pippi » Wo 03 Feb 2016, 00:45

Postkantoortje, leuk! Bij mij waren de korenbloemen ook de eerste kiemers, stelletje optimisten. :D

Ik ga van het weekend eens kijken of ik her en der geen deksel kan verwijderen en alleen als het echt heel koud wordt met hagel en sneeuw even de deksels terug zal zetten. Want het grootste voordeel van dat winterzaaien is volgens mij toch wel dat die plantjes superstoer en sterk opgroeien en je niet meer hoeft te gaan meuten met afharden na binnen zaaien. Dat lees ik ook bij ervaringsdeskundigen; je houdt echt de sterkste zaailingen over die het straks ook prima gaan doen in de volle grond.

Terug naar “Tuinvragen”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.