Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wortel voorzaaien


nick86

Aanbevolen berichten

Ik weet dat het eigenlijk niet hoort een wortel voorzaaien. Echter is het mogelijk om hem toch te laten ontkiemen in een half wc rolletje en als het plantje circa 1cm is even afharden en in de tuin plaatsen?

 

Heeft iemand hier ervanring mee? Lijkt mij dat het wel zou kunnen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

het lukt wel hoor, we hebben hier winterwortels en pastinaken voorgezaaid in perspotjes en redelijk snel na het ontkiemen in de tuin gezet (er zit dan nog geen worteltje onderaan het blokje). Per wortelsoort 10 plantjes

 

maar ze vertakken wel wat, blijven lekker maar wat meer schoonmaakwerk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand hier ervanring mee? Lijkt mij dat het wel zou kunnen....
Ik zie het voordeel niet, waarom voorzaaien? Gewoon ter plaatse een ondiep geultje maken in de grond, zaden erin leggen en afdekken met potgrond (zodat de zaailingen makkelijk door de bovenste laag komen) en klaar. Kan haast niet misgaan, tenzij je ervan uitgaat dat elk zaadje zal kiemen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dat vorig jaar gedaan met wortelen en witloof en pastinaak in perspotjes met 1 zaadje per blokje.

De reden was meer omdat ze uitgeplant werden op worteldoeken met gaten erin.

 

Bij het normaal zaaien van 3 zaadjes per gat in de worteldoek was er dus een tijdje na opkomst het wieden en toch nog uitdunnen naar 1 plantje per gat.

1 zaadje per gat leek de opkomst niet 100%, vandaar de ongeveer 3 zaadjes, ging ze echt niet tellen.

 

Dus nu kon na opkomst in een perspotje deze meteen worden uitgeplant in de gaten in de worteldoek.

 

Test gelukt al was er wel eens een wortel die vertakt was.

Het penworteltje mocht beslist niet vanonder uit het persblokje te zien zijn, dus bij opkomst meteen uitplanten.

 

Daar alle plantjes in de perspotjes niet tegelijk opkomen moest er dus uitgeplant worden volgens opkomst. In meerdere keren dus!

 

En net dat vond ik er teveel aan tegen rechtstreeks zaaien in de worteldoek gaten.

Moest die toch ook nog uitdunnen en eventueel verwijderen van onkruid.

Maar dat kon dan in 1 enkele keer gebeuren.

De wortelen staan onder insectengaas en dit moet telkens worden opengemaakt waar ook tijd inkruipt!

 

Conclusie achteraf, perspotjes maken en op verscheidene data uitplanten was meer werkuren dan ter plaatse zaaien en uitdunnen.

 

Nu zou je er een extra voordeel kunnen uithalen door de perspotjes binnenshuis-in serre op te kweken en dan uit te planten.

 

Maar heb nu voor de eerste wortelnoden een klein snelgroeiend ras in emmers in de serre gezaaid.

 

 

 

Conclusie, ik doe het niet meer, gaf uiteindelijk meer werk.

 

Ging uiteindelijk over 2 worteldoeken met 500 gaten en die werden na oogst terug gebruikt voor de winterwortelen, dus in totaal moesten er dus meer dan 2000 perspotjes gemaakt en uitgeplant worden.

 

Daar ze met geregelde tussenpozen per 140 werden gemaakt om er 100 van uit te planten omdat ze ook niet allemaal opkwamen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...