Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zadenenveloppe Belgie


Aanbevolen berichten

Naar het idee van de "Zadenenvelop beginnersgroep 2014" beheerd door SuusP die er reeds is voor de Nederlandse leden komt er nu ook een Belgische versie.

 

Het principe is vrijwel hetzelfde: overtollige zaden ruilen voor iets anders. Het verschil met het "normale vraag & aanbod ruilen" is dat je niet individueel zaden naar elkaar moet zenden maar dat er een pakketje van deelnemer naar deelnemer gaat. Het idee is om dit via Track&Trace te doen (dit kost 3,5 tot 7,70 euro per pakket, afhankelijk van het gekozen type) Een pakket verzenden via track en trace kost uiteraard meer dan een enveloppe per normale post maar je mag ook tot 1 kg verzenden en je kan altijd bewijzen dat je het verzonden hebt/niet ontvangen hebt. Normaal is er dan ook weinig gedoe over wantrouwen dat iemand iets niet verzonden zou hebben, maar zelf naar een andere deelnemer rijden en het afleveren mag uiteraard ook.

 

 

Hieronder heb ik de info van de Nederlandse versie overgenomen en licht aangepast daar het principe bijna geheel hetzelfde is:

 

Wat is de zadenenvelop?

De zadenenvelop(pen) is/zijn er voor moestuinforummers die graag hun overtollige zaadjes willen ruilen voor iets anders. Dat kunnen groenten-, kruiden-, bloemen- of fruitzaden zijn, zolang het maar kiemkrachtig is. Op deze manier wordt het ook voor beginnende tuiniers mogelijk om een brede verzameling zaden aan te leggen. Zo kunnen ze laagdrempelig voor hen nieuwe gewassen proberen tegen geringe kosten en zonder verspilling van overtollige zaden. Meedoen met de zadenenvelop is in principe voor ieder forumlid mogelijk, mits deze serieuze interesse toont en zich op tijd (aan)meldt.

 

Nog even de spelregels op een rij voor de duidelijkheid:

> Mogelijk komen er meerdere enveloppen in roulatie die (ongeveer) parallel lopen; Envelop A, Envelop B en Envelop C. Iedere groep bestaat uit 8+ deelnemers, min of meer gerangschikt per woonregio. Uiteraard hangt dit volledig af van het aantal deelnemende leden.

 

> De "enveloppen" zijn B-pack mini 24h pakketjes. Deze zijn ter beschikking in een Bpost kantoor en passen gewoon in de brievenbus van de ontvangen. Deelnemers kunnen indien mogelijk/gewenst zelf de enveloppe rondbrengen (met fiets, auto, trein, ...) uiteraard in overleg met de ontvanger. Wanneer dit niet mogelijk is: verzendkosten voor een pakket via track & trace. (http://www.bpost.be/site/nl/residential/parcels/next_day/taxipost-24h-mini.html) Afhankelijk van het gekozen type en grote kan de prijs variëren.

 

> Iedere deelnemer krijgt een privé bericht met de adresgegevens van de deelnemer na hem of haar. Vergeet dus zeker niet om aan de persoon voor u in de list tijdig een PB te sturen. D it adres ligt (indien mogelijk) in de buurt van je eigen adres. Je kunt zelf aangeven welke plaatsen je vaak bezoekt (voor werk, familie etc.), dan wordt daar in de mate van het mogelijke rekening mee gehouden.

 

> Vermeld het hier wanneer je de envelop binnen hebt. Via de lijst in het volgende bericht kan iedereen dan volgen op welk punt van de route de enveloppen zijn aangekomen.

 

> Je neemt een aantal zaden uit de ruilenveloppe en voegt eigen zaden in een nieuw gripzakje toe. Neem er net zoveel uit als je terug kunt stoppen. Een zakje opgebruiken mag gerust, maar neem geen onredelijk aantal zaden voor jezelf. Meer soorten bijvoegen mag altijd, ook extra gripzakjes toevoegen komt altijd van pas.

 

> Belangrijk: Vermeld bij toegevoegde zaden soort, variant/ras, uiterste zaaidatum/vervalddatum & of dit bio/gekocht/eigen oogst is! Dit met oog op het verouderen van het zaad en de zaadvastheid in de gaten te kunnen houden. Dit scheelt veel in zaden die anders weggegooid moeten worden omdat de kiemkrachtig verdwenen is.

 

> Breng zo mogelijk binnen 3 à 5 dagen de envelop naar de volgende (spreek dit even af met betreffende persoon), of geef duidelijk aan wanneer dit niet gaat lukken. Indien de envelop met de post gaat, stuur je per PB de Track&Trace code door aan de persoon na je.

 

> In principe kan iedereen op elk moment in/uitstappen. Maar als een ronde er bijna opzit worden er geen mensen toegevoegd aan de route. Zij kunnen zich wel opgeven voor de nieuwe ronde van een envelop (via PB aan GeertLaurent: vermeld je naam, adres, telefoonnummer en emailadres).

 

 

De eerste ronde zal starten eind oktober/begin november van 2014.

 

 

FAQ

● Waarom rondbrengen of Track&Trace?

Dit om debacles met Bpost tot een minimum te herleiden (zoals kwijtraken van pakketten en enveloppen die in slechte staat aankomen), maar ook om "verdachtmakingen of misbruik" te beperken. Bijkomend voordeel aan rondbrengen is dat je de kans krijgt mede-moestuiniers in je omgeving te leren kennen (als je dat wilt).

 

● Is Track&Trace echt nodig?

Ja. T&T op een brievenbuspakket is even duur als zonder(voor een volle zadendoos). Je moet enkel een postkantoor binnenlopen om het pakket te frankeren. Mocht het onverhoopt misgaan bij de post, dan kan beter worden nagegaan wat er aan de hand is, en is uitgesloten dat iemand zelf het pakket heeft kwijtgemaakt.

 

● Wanneer en hoe kan ik me aan- of afmelden?

Dat kan op elk moment, als reactie op dit topic of in PB naar mij (GeertLaurent). Hoe eerder hoe beter, dat geeft meer mogelijkheid om de routes zo optimaal mogelijk te plannen. Geef daarom ook aan in welke plaatsen je de envelop evt. kunt ophalen of afgeven.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Donaties:

 

Voor de opstart kan ik zelf heel wat zaden doneren, maar uiteraard heb ik onvoldoende om dit geheel zelf te dragen. Indien mogelijk zou ik graag eerst wat donaties gaan verzamelen. Deelnemers die op voorhand weten dat ze veel te ruil hebben kunnen dan al van bij de opstart hun bijdrage doen i.p.v. halfweg. Op die manier is er van in het prille begin voldoende om te ruilen.

 

In het voorjaar kan ik via de moestuinclub waar ik bestuurslid van ben pakketjes aankopen voor zeer weinig geld, maar die kan ik pas later in het proces toevoegen. Zoals eerder aangegeven zou het leuk zijn als we in het begin al een mooi gevarieerd aanbod hebben.

Deelnemers of mensen die niet mee doen (Belg/Nederlander/...) maar zaad op overschot hebben mogen hier of via PB contact nemen om eventuele donaties te bespreken.

 

 

Deelnemerslijst:

 

GeertLaurent - Hechtel (Limburg)

Wokfish - Diest (Vlaams-Brabant)

Aalterse Willy - Aalter (Oost-Vlaanderen)

Waaslander - Waasmunster (Oost-Vlaanderen)

Simonvb (Oost-Vlaanderen)

Beginnertje - Lembeke (Oost-Vlaanderen)

lovebug356 - Staden (West-Vlaanderen)

Bartp - Wilsele (Vlaams-Brabant)

Perk - Perk (Vlaams-Brabant/Brussel)

Dirk71 - Meise (Vlaams-Brabant/Brussel)

Mari - Oppuurs (Antwerpen)

Heidike_21 - Vosselaar (Antwerpen)

Katrijn - Tessenderlo (Limburg)

retour naar GeertLaurent - Hechtel (Limburg)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geertlaurent, even een tip. De MTFD komt er weel aan in en Aalterse Willy komt daar ook heen. Dus zouden den Ollanders (zoals ik) een bijdragen kunnen leveren als jij wat zou kunnen regelen met Willy i.p.v. versturen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straks krijg ik een klacht aan mijn been wegens oneerlijke concurrentie van DHL of Bpost of Fedex of zo.

Moet ik dan mijn aanhanger mee brengen?

Heb wel een vraagje; er word nogal veel informatie gevraagd over het zaad dat in die enveloppes gaat, is er dan niet ergens een formulierke beschikbaar dat men maar moet invullen en afprinten, soortement etiket zeg maar, iets wat ook voor eigen gewonnen zaad kan dienen?

Slimmerikskes, aan de slag zou ik zeggen maak er maar een wedstrijdje van om ter schoonst en om ter bruikbaarst.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straks krijg ik een klacht aan mijn been wegens oneerlijke concurrentie van DHL of Bpost of Fedex of zo.

Moet ik dan mijn aanhanger mee brengen?

Heb wel een vraagje; er word nogal veel informatie gevraagd over het zaad dat in die enveloppes gaat, is er dan niet ergens een formulierke beschikbaar dat men maar moet invullen en afprinten, soortement etiket zeg maar, iets wat ook voor eigen gewonnen zaad kan dienen?

Slimmerikskes, aan de slag zou ik zeggen maak er maar een wedstrijdje van om ter schoonst en om ter bruikbaarst.

Paprika yellow wonder, zaaien voor 10/17, gekocht of Paprika yellow wonder, geoogst op 09/14, eigen oogst volstaat hoor Willy

 

 

Neem inderdaad maar een Fedex vrachtwagen mee om alles in te laden dan kan je het ook meteen rondrijden Alvast bedankt iedereen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook ik ben geinteresseerd om mee te doen met jullie zadenenveloppe ik heb hier nog wat bruikbaar liggen ben ik bij deze nu ingeschreven of moet er nog iets gebeuren en waneer worden alle zaadjes verzameld en naar wie moeten wij die sturen om te beginnen nog vele vraagjes he

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even oplijsten:

 

- Geen probleem, iedereen die hier post of een pb stuurt met iets in de aard van "ik doe mee" doet mee.

 

- De opstart zaden mogen naar mij verzonden worden, zodat we een mooie begin hoeveelheid hebben. Die opstart mag gerust per gewone post maar zet er zeker uw gebruikersnaam op. Maar, heel belangrijk!, niemand is verplicht om een start voorraad op te sturen. Je mag ook wachten tot de enveloppe bij u thuis aankomt en dan pas zaden gaan toevoegen/ruilen.

 

- Naar wie je ze moet sturen en wanneer dat moeten we nog uitzoeken. Hangt af van de deelnemerslijst, bijvoorbeeld ikke nr1 in de lijst, jij nr 2 omdat ik vaak in tienen kom, nummer 3 is willy, 4 beginnertje omdat die in willy's buurt woont. Dan krijg jij een enveloppe van mij, je ruilt wat om en zend ze weer door naar willy, die bezorgt ze aan beginnertje enzoverder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog maar beginner, en heb dit jaar niets van eigen zaden kunnen oogsten. Ik hoop volgend jaar meer bij te kunnen dragen, als ik niet meer fouten maak zoals 3 soorten pompoenen naast elkaar te zetten....

 

Nu, als jullie momenteel tevreden zijn met klein overschot van commerciële zaden wil ik wel meedoen.

 

Vraagjes echter

 

- hoe vaak gaat die enveloppe rond?

- moet dat echt weg binnen de 3 dagen?

- kan je er ook tussenuit stappen na een tijd?

 

(ik wil vermijden dat het echt een continue gestress gaat worden, want dat is juist niet de bedoeling van de tuin)

 

- kan ik ergens tussen zitten waar ik het zelf weg kan doen? Namelijk een hoop uitgeven aan Bpost voor zaden die ik niet direct zocht lijkt me nogal nutteloos, iets kunnen wegdoen en dan kennismaken met een medemoestuiner is veel meer waard voor mij.

 

P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- als jullie momenteel tevreden zijn met klein overschot van commerciële zaden wil ik wel meedoen.

- hoe vaak gaat die enveloppe rond?

- moet dat echt weg binnen de 3 dagen?

- kan je er ook tussenuit stappen na een tijd?

- kan ik ergens tussen zitten waar ik het zelf weg kan doen?

- zaden zijn zaden, liever commerciële overschotten dan kruis bestoven exemplaren dus dat het gekocht is is zeker niet erg

- hangt af van het aantal deelnemers, waarschijnlijk start het met 1 enveloppe die 2 keer rondgaat. Indien er "te veel" interesse is zijn er 2 enveloppen die we dan een keer in groep a en een keer in groep b laten rondgaan

- de 3 dagen regel is er om ellenlange wachttijden te vermijden, maar 3 dagen is wel een rekbaar begrip in samenspraak met de deelnemende leden kunnen we ook 7 dagen afspreken ofzo

- uitstappen kan altijd, op voorwaarde dat je de ontvangen zaden keurig doorstuurt of tijdig aangeeft dat ze niet naar u gezonden moeten worden

- dat is het ideale scenario en geniet zelfs de voorkeur, afhankelijk van de woonplaats van de deelnemende leden gaat dit al dan niet lukken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me wel interessant om mee te doen , als je eens iets wilt uit proberen moet niet enkel als beginner zijn en je moet telkens een gans zakje kopen en het bevalt je niet zit je met de rest van het zaad , er zijn waarschijnlijk wel mensen die het goed vinden anders zouden zaden toch niet in de handel blijven . Ik denk zo bij mij aan Koolrabi , door knolvoet in de moestuin had deze er last van (aangekochte zaden) en van wat ik geoogst heb vond ik niet het van het om deze nog te zetten omdat ik liever toch de voorkeur aan andere koolgewassen geef .

 

Tot op heden nog geen zelf geoogste zaden moet me maar eens gaan verdiepen hier in en dan eerst zelf uittesten qua zaadvastheid.

 

Nieuwe zaken proberen lijkt me een van de interessante zaken van de moestuin .

 

Ik zal begin volgende week eens kijken wat ik nog allemaal liggen heb 'dit ( weekend werken). Maar voor mee te doen ligt hier wel nog zeker genoeg .

 

Ik woon in Waasmunster en rij wel elke week naar Brugge Sint-Kruis dit zowel langs de E17/E40 als de E34 . Dus de 3 deelnemers die er zijn tot nog toe van O-VL is niet echt een probleem om zaden af te zetten / op te pikken .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals beloofd in mijn "weekend" even door in mijn zaden gaan kijken . Viel dit eigenlijk tegen ? Ik vrees dat in het voorjaar eens een doos verkeerd geplaatst is zaden dubbel waarvan de aangewezen periode verstreken is van sommige ? Dus word uittesten wat de kiemkracht nog zegt en enkel en alleen voor eigen gebruik . En in sommige zakjes zit er toch eigenlijk veel zaad zoals kolen heb je enkele per soort kom je toch al ver , vroeger werden ze hier op een zaaibed gezaaid veel te veel natuurlijk en dan weg gegeven en uiteindelijk belanden de overschot bij de kippen . Liever vb 10 zaaien waarvan de mooiste 5 blijven en dat bij sommige soorten enkele keren (lente zomer winter teelt) . Je kunt zegen voor enkele planten kopen ipv zaad maar mij lijkt het wortelgestel minder dan eigen gekweekte planten in lossere grond . Heb wel zaden genoeg voor te ruilen maar niet voldoende voor op voorhand een dotatie op te sturen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...