Zelf maanzaad kweken

Plaats hier je vragen, tips en berichten over kruiden
Ciska
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: Friesland

Zelf maanzaad kweken

Berichtdoor Ciska » Vr 03 Nov 2017, 18:44

Hey Hey,

Ik weet niet of dit in het juiste hoekje staat...sorry daarvoor :oops:

Maar ik had een vraagje...nu het tuinseizoen wat stilligt (tenminste tot januari) ben ik mij gaan verdiepen in het bakken van brood. Nu was er iemand die zijn eigen maanzaad kweekte.....maar ik vraag mij af van welke papaver.....of maakt dat niet uit? Iemand hier die dat ook doet?

Groetjes cis

Ktrijn
Moestuin Seizoen: Bekijk update (23)
Woonplaats / locatie: Tessenderlo (BE)

Re: Zelf maanzaad kweken

Berichtdoor Ktrijn » Za 04 Nov 2017, 08:37

Ik heb dit jaar deze gezaaid. Het is gelukt, maar je hebt wel best wat bloemen nodig voor een opbrengst. Ik had ze in een pot gezet en had daar maar een paar bloemen in, ik had niet zo veel maanzaad. ;) de bloemen bloeide ook maar elk 1dag, een beetje wind en de bloemblaadjes waren al weg. Voor een mooie, lange bloeitijd moet je het dus niet doen... :lol:

Ciska

Berichtdoor Ciska » Za 04 Nov 2017, 17:36

Nee daar ben ik mij van bewust... :lol: ik heb die zelf ook in de tuin.
Maar vroeg mij echt af of ik elke papaver daarvoor kon gebruiken? Dus rood, roze of paars maakt niet uit? Zaden blijven eetbaar?
Als dat zo is dan zaai ik flink wat in, nou ja dat zal dan voor het jaar erop zijn. Maar als het goed is hebben die van mij zich uitgezaaid...dus zaailingen verspenen dan he? :lol:

Thanx :thumbup:

Bit
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (196)
Woonplaats / locatie: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Berichtdoor Bit » Zo 05 Nov 2017, 15:24

zaailingen verspenen bij papaver blijft lastig. Niet onmogelijk ( wees er heel vroeg bij ) maar lastig.

btw, je eigen opium oogsten is natuurlijk ook een optie :mrgreen: Ja , echt. Zelfde soortje.

Ciska

Berichtdoor Ciska » Di 07 Nov 2017, 21:58

Hey Hey,

Grappig dat men zegt dat het verspenen lastig is, ik heb daar helemaal geen problemen mee....zelfs niet als ze zaailingen groter zijn. Ik had het inderdaad op internet gelezen, en dacht van kan het allicht proberen... ;)

Hmmm opium? Okee.....misschien een leuke hobby in wintertijd? :mrgreen: juist om de lange donkere dagen even door te komen. (Alsof ik niet genoeg projecten heb lopen :problem: ) neeeeeeh ik houd het toch gewoon bij maanzaad voor het bakken..... :D

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Wo 29 Nov 2017, 09:08

Papaver somniferum heb je nodig voor blauw maanzaad. Volgens mij kan je het bij zaadhandelaars als blauw maanzaad kopen. Weet niet of dat een speciaal soort is met bijv. een laag opiumgehalte? Ik heb een zakje zaad gekregen van Kibas (zaden van Vreeken dacht ik) en ga komend jaar eens eens een poging wagen. Muizen e.d. zijn er trouwens ook dol op, dus houd de bijna rijpe zaadbollen goed in de gaten ;)

Ciska

Berichtdoor Ciska » Wo 29 Nov 2017, 18:43

Hey Anna,

Papaver Somniverum, is die paars bloeiende papaver toch? Die staat hier ieder jaar in de tuin :P zijn zo snel uitgebloeid.
Okee....en als je een soort zaakje om de papaverbol trekt zodra die begint in te drogen...zouden de muizen er dan nog bij kunnen?
Ik ben benieuwd hoeveel opbrengst jij gaat krijgen. :thumbup:

Claudia69
Woonplaats / locatie: Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Claudia69 » Wo 29 Nov 2017, 19:57

Ik heb hier een doosje maanzaad staan dat over datum is en denk het volgend jaar ergens in de tuin ga uit te zaaien. Het zal nog wel schieten zeker?

Ciska

Berichtdoor Ciska » Do 30 Nov 2017, 17:02

Ik zou het nu een deel ervan doen. Papaver is tweejarig.... de bloemen laat ik altijd uitzaaien en dan zie ik in het najaar en in hele vroege voorjaar de zaailingen al opkomen. Ondanks vorst en koude...

Ik heb geen idee hoelang het zaad kiemkrachtig is....maar wie niet waagt wie niet wint nietwaar? :mrgreen:

Claudia69
Woonplaats / locatie: Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Claudia69 » Do 30 Nov 2017, 22:50

Goed idee. Heeft papaver specifieke vereisten wat standplaats betreft? Liefst open en zonnig waarschijnlijk? Of lukt het ook langs een haag?

Terug naar “Kruiden”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.