Zelfvoorziening

Gewassen waar je meer dan 10m2 van teelt
Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: zelhem

Re: Zelfvoorziening

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 26 Aug 2015, 11:13

Mijn ervaring is dat je het echt niet zo strak kunt berekenen en uitvoeren allemaal. Je zit altijd met mislukkende zaken (wanneer gaat ECHT alles goed in een moestuin?), kippen die ineens staken of ziek worden en geen eieren meer leggen. En wat voer je die kippen? En ander vee? Dieren die melk geven of vlees en/of eieren leveren die eten VEEL. Ook in de winter, dus je hebt extra (vele)vierkante meters nodig voor het telen van dierenvoer.
Ook kan je beter wat extra van alles telen, om dus andere eventueel mislukkende zaken op te vangen. En om te ruilen met andere mensen, die misschien zaken verbouwen of dieren houden waar je wat mee wilt ruilen. Een buurman die koeien houdt bijvoorbeeld, zodat je die al niet zelf hoeft te houden. Dat scheelt veel ruimte. En werk, want al die kleine beetjes gewassen en dieren nemen VEEL tijd in beslag.
http://www.veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook
Zondag 7 oktober is er weer een Moestuinforumdag! In Zelhem. Kom ook :) moestuinforum-dag-f73.html

aalterse-willy
Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)
Woonplaats / locatie: Aalter, Oost-Vlaanderen

Berichtdoor aalterse-willy » Wo 26 Aug 2015, 11:18

Je hebt gelijk Jorieke, het is niet zo gemakkelijk als we soms denken hé.
Ik verbouw, bijna alle groente dat we nodig hebben maar af en toe moet er afwisseling op tafel komen natuurlijk.
Dit jaar is de oogst tegengevallen, wel genoeg voor ons nu maar nog bijna niets kunnen inmaken of invriezen, toch niet genoeg.
Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 26 Aug 2015, 11:30

Inderdaad Willy. Ook duurt het jaren voordat je zaken op orde hebt. Fruitbomen moeten groeien, vaak moet je de grond flink verbeteren, en zorgen dat je kunt bemesten (eigen dieren) en compost maakt. Voordat je genoeg/teveel druiven kunt plukken ben je ook jaren verder. En dan heb ik het nog niet eens over hout om op te stoken/koken.
Bij ECHT alles zelf willen doen horen ook mannelijke exemplaren van alle dieren die je houdt. Dus een beer en een haan en een stier en een bok en een ram, etc. Plus een volwassen vrouwelijk exemplaar voor het leveren van de biggen, kalfjes, lammetjes en kuikens. Die je vervolgens weer kunt slachten.
Ook hier is het weer handig om iemand in de buurt te hebben waar je een vrouwelijk dier kunt laten dekken tegen 'betaling' van ruilgoederen.
Het is veel handiger om zelfvoorzienend te willen zijn of worden met een hele groep mensen, die allemaal hun eigen stuk grond hebben. (dus niet een groep mensen die graag op jouw stuk land willen komen wonen om zoiets aan te pakken. Want dan kom je weer grond te kort)
http://www.veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook
Zondag 7 oktober is er weer een Moestuinforumdag! In Zelhem. Kom ook :) moestuinforum-dag-f73.html

aalterse-willy

Berichtdoor aalterse-willy » Wo 26 Aug 2015, 12:14

Zo werkt, in grote trekken, onze samenleving.
Alleen, men zou de tussenpersonen moeten kunnen uitschakelen of halveren.
Wat ge daar zegt, Jorieke, is heel goed mogelijk zonder tussenpersonen.
Daarmee bedoel ik groot- en kleinhandel, veilingen en fabrieken, transport enz enz.
Terug naar de oertijd en de ruilhandel van producent naar producent.
Mens, het leven zou goedkoop worden.
Net nog 15 slaplantjes in potjes gezet voor mijn vrouwken.
Ja, ik kweek alles voor haar hé, zij maakt het klaar en ik help het dan opeten, hahahaaa.

Jane Doe
Moestuin Seizoen: Bekijk update (135)
Woonplaats / locatie: מְדִינַת יִשְׂרָאֵל (Deutschland)

Berichtdoor Jane Doe » Wo 26 Aug 2015, 15:30

Jorieke zoals jij schrijft, is de theorie zeker niet zo simpel in de praktijk. Alles is zo afhankelijk van zoveel factoren. En zoveel werk, dieren is dan nog een vak apart.
Voor de prijs bij de slager, kunnen wij geen vee houden. En houden het bij kipjes, verse eitjes en vlees waar de herkomst van bekend is. Met respect geslacht bij de slager, dat is wat voor ons haalbaar is.
Ruilen is een leuke manier, juist daarom is mtfd zo gezellig.
Willy is het een minder jaar voor jullie, door water tekort of spelen anderen factoren mee?
Heirloom Gärtnerei
Whatsapp moestuin group, pb nr voor toevoegen
What's growing on?

aalterse-willy

Berichtdoor aalterse-willy » Wo 26 Aug 2015, 17:46

Jane, het minder jaar komt door de droogte maar ook door mijn stommiteiten, maar die ga ik niet vertellen want men zou teveel lachen.

Jane Doe

Berichtdoor Jane Doe » Wo 26 Aug 2015, 19:26

Mag ook per pb :lol:
Heirloom Gärtnerei
What's growing on?

hansi
Woonplaats / locatie: Heerlen,Limburg

Berichtdoor hansi » Wo 26 Aug 2015, 19:45

aalterse-willy schreef:Jane, het minder jaar komt door de droogte maar ook door mijn stommiteiten, maar die ga ik niet vertellen want men zou teveel lachen.

....dat word smullen..... :lol:

Jane Doe

Berichtdoor Jane Doe » Wo 26 Aug 2015, 19:59

Belgische grappen en humor zijn altijd lachen :lol:
Heirloom Gärtnerei
What's growing on?

Estemy
Moestuin Seizoen: Bekijk update (29)
Woonplaats / locatie: Tilburg

Berichtdoor Estemy » Zo 13 Sep 2015, 21:58

Ik heb dit paar maanden geleden op Youtube gevonden. Omdat ik zelf in een stad woon gaf het wat om te denken. Maar zoals hier al gezegd is: ze handelen ook vaak met andere mensen in de buurt (om eigen producten te verkopen en voor de geld kopen ze dan wat ze missen, zoals dierenvoer).
https://www.youtube.com/watch?v=NCmTJkZy0rM

En als je te weinig ruimte heeft kun je nog steeds gebruikt maken van de natuur rond je omgeving. Bijvoorbeeld wildplukken (doen we vaak in Frankrijk, waar ze overal appelbomen, notenbomen en wijgen hebben maar ook in NL in de park hebben we kastanjes, paddensteoelen en bramen), jagen en/of vissen. Dit is onze vangst van dit weekend (ik ben er heel trots op mijn vriend, eigenlijk wat "eigen" vlees in de vriezer (en moest van hem schrijven dat het zeebaars 47cm was)).
Afbeelding
Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)
Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Terug naar “In het groot”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.