Zuurkool maken.

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
onnaj
Woonplaats / locatie: Limburg

Re: Zuurkool maken.

Berichtdoor onnaj » Zo 11 Feb 2018, 17:24

Ik heb nu één deel wat over was (500 gram) in een afgesloten plastic emmer in de koelkast staan. Dit heb ik aangevuld met licht zout water zodat het onder water staat.

De rest (ca 500 gram) heb ik in de Keulse pot laten zitten, de bladeren en stenen er weer opgelegd en ook aangevuld met wat zout water zodat alles onder water staat. Deze eten we dan volgende week, hij zal dan nog iets zuurder zijn denk ik.

Zijn beide van deze oplossingen prima? Of zijn er betere manieren?

Bedankt!

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (232)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Zo 11 Feb 2018, 22:54

Lijkt me prima. Je kunt ook invriezen.

Is er iemand die een recept heeft om prei tot zuur(prei)(kool) te maken? Ik heb een zuurkool boek waar ze er over spreken en recepten geven om het te bereiden maar niet om de zuurprei zelf te maken.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

JudithD
Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)
Woonplaats / locatie: Twente

Berichtdoor JudithD » Za 14 Jul 2018, 08:54

Gaat er technisch iets fout in het zuurkool maken als ik in plaats van een zuurkoolpot van keramiek, een plastic emmer met waterslot gebruik? Iemand ervaring mee? Mijn kolen brullen het bed uit :lol:
It ain't what you do, it's the way that you do it

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Za 14 Jul 2018, 09:55

Kan gewoon, je plastic vat ruikt daarna nooit meer hetzelfde denk ik... maar het zal zeker zuurkool worden.

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (235)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Ma 27 Aug 2018, 20:02

Gisteren hebben we zuurkool gemaakt van 4 beste kolen. En nu blubt het al :thumbup:

RobO
Woonplaats / locatie: Haarlem

Berichtdoor RobO » Ma 27 Aug 2018, 20:22

:thumbup: het is nog lekker warm hè, pot1 begon hier ook meteen en is nu uitgeblupt
ik hou ze wel even in de gaten, over een week of 2 ruiken en proeven anders wordt ie takkezuur hier
daarna doe ik ze in de weck dan blijven ze goed en zuren niet door

annaelizabeth
Moestuin Seizoen: Bekijk update (3)
Woonplaats / locatie: amsterdam

Berichtdoor annaelizabeth » Do 13 Sep 2018, 11:45

Ik heb een paar weken geleden zuurkool gemaakt met Kanne's brooddrank volgens dit recept:
https://delusthof.wordpress.com/2015/11 ... n-t-klein/
Helaas gingen de potjes stinken en schimmelen. Ik heb ze dus weggegooid, maar onder de bovenste laag bleek het wel degelijk lekker zuur te ruiken.
Omdat ik over een paar weken toch een tweede poging wil doen, vraag ik mij af of iemand een idee heeft wat er in bovenstaande aanwijzingen mis gaat/ kan gaan.

RobO
Woonplaats / locatie: Haarlem

Berichtdoor RobO » Vr 14 Sep 2018, 05:31

zuurkool stinkt altijd in het begin, hier ruikt ie pas lekker naar volle zuurkool na een week of 3-6 afhankelijke van de temp
schimmel kan wittig zijn, is geen probleem, kun je meestal afscheppen
als ie echt bedorven is zitten er foute bacteriën in, dus een hygiëne kwestie, dus alles supergoed schoonmaken, potten evt 30 min naverhitten in de oven op 95 graden
ik zou er geen kruiden etc. bij doen, alleen 1% zout, smaakjes later als je het even opkookt voor de maaltijd
ik zou het niet kneden maar kneuzen met een heel schone stamper ivm evt besmetting

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Wo 17 Okt 2018, 13:50

Lap, 3 kg zuurkool-to-be in Jorieke's mooie zuurkoolpot.
Het is een 15L pot, dus er had zeker nog meer bij gekund. Maar je moet t doen met wat je hep, en dat was in dit geval 3 mini rode kooltjes (te weinig mest denk ik) en 3 spitskooltjes. Handje jeneverbessen, half handje peperkorrels en 3 laurierblaadjes. Uiteraard weer 11g zout per kg, ff flink stoempen en huppa! de pot in.
Vorig jaar in een emmer gemaakt, en dat ging reuze. Hoop van de pot hetzelfde. Stenen stonden trouwens niet onder nog. Ik geef heel even het zout de kans om nog verder water te onttrekken, als me dat over een uurtje niet zint, voeg ik zout water toe tot de stenen iig hald onder staan.

Benieuwd. En nu al zin aan het eindresultaat straks! (Mits het lukt natuurlijk, anders bijster on-zin aan het eindresultaat ;) )
wees bevriend met kleine dingen

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Zuurkool maken.

Berichtdoor Charly » Di 06 Nov 2018, 11:33

Afbeelding
Lap! Dik 3,5 kg rode zuurkool.
Wat sliertjes geproefd. Erg lekker! De dunne, zachte sliertjes van de spitskool zijn flink zuur. De stuggere reepjes van de rode kool milder. Mooie combi zo!
Memo to self: volgend jaar alleen peperkorrels en jeneverbessen. Ik vind de laurier te sterk aanwezig.
wees bevriend met kleine dingen

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.