Caatjeh Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Ik heb de makkelijke moestuin mix samengesteld zoals geadviseerd in het boek Makkelijke Moestuin.1/3 compost1/3 turfstrooisel1/3 vermiculiet Ik heb moestuinbakken, tuinier niet in de volle grond.Mijn zaaiels groeien nauwelijks, en worden geel. De compost is keurcompost, gehaald bij een composteer bedrijf. Nu heb ik gehoord dat het voornamelijk van bladeren is gemaakt. Volgens mij zit er dus nauwelijks voeding in mijn grond. Ik wil de moestuinbakken gaan bemesten. Eerst koemest, daarna organische meststoffen van dcm. Hoeveel tijd moet er tussen deze twee meststoffen zitten mbt toedienen. Ik neem aan dat het niet gelijktijdig kan? Quote
Itoero Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Ik zou er een dag of 2 tussen laten.Bewater de grond goed zodat de koemest goed mengt.Koemest heeft een lage npk en is een bodemverbeteraar zoals compost. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Caatjeh Geplaatst: 18 april 2014 Auteur Geplaatst: 18 april 2014 Sprak zojuist een buurman, en die zei dat er wel zeker drie weken tussen moest zitten... Nou weet ik het even niet zo goed wat te doen.. Quote
Itoero Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Veel mensen denken dat koeienmest een sterke bemester is...in welk geval er inderdaad wat tijd tussen moet.Maar veel mensen zijn fout Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Jorg Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Hallo Caatjeh, Je kunt beide meststoffen prima tegelijk geven, geen enkel probleem. Mag ik vragen waarom je het niet bij of koemest of organische mest laat? Hoeveel wil je geven? Pas in ieder geval op met overbemesting. In de vierkante moestuin één of enkele eetlepels per vak aanhouden. Quote
Caatjeh Geplaatst: 18 april 2014 Auteur Geplaatst: 18 april 2014 Hallo jorg,Ik had gelezen dat koemest meer een bodemverbeteraar is en niet zozeer voeding geeft.. Quote
Jorg Geplaatst: 21 april 2014 Geplaatst: 21 april 2014 Hallo Caatjeh, Ja en nee. Het klopt dat koemest vrij veel organische stof bevat en daarmee een bijdrage levert aan het verbeteren van de bodem. Ook klopt het dat de samenstelling aan voedingstoffen lager is dat andere meststoffen. Koemest geeft echter voor de meeste planten voldoende voedingstoffen. Voor die planten is het niet nodig om aanvullend te bemesten. Voor groenten die meer nodig hebben, zoals kolen en vruchtgroenten, is het wel aan te raden aanvullend bij te mesten. Eventueel kun je er voor kiezen om alleen te bemesten met de dcm korrels mocht je de koemest nog speciaal moeten kopen. Quote
Caatjeh Geplaatst: 21 april 2014 Auteur Geplaatst: 21 april 2014 Dank voor je reaktie. Hoe lang duurt het voordat koemest korrels zijn werking doen? Ik kan dan eerst kijken of de koemest voldoende werkt. De zaailingen zien er nu allemaal erg zielig uit... Quote
Jorg Geplaatst: 21 april 2014 Geplaatst: 21 april 2014 Bij organische mest (zoals de koemest en de dcm korrels) duurt dat eventjes. Ga uit van enkele weken, waarna de voedingstoffen geleidelijk opneembaar worden voor de plant. De voedingstoffen komen dus neit zoals bij kunstmest snel ter beschikking voor de planten. Wat heb je in de bak staan op het moment dat traag groeit/geel wordt? Eventueel kun je (mocht je dat in huis hebben) wat sterker verdunde vloeibare mest geven. Geel en traag groeien kan naast de groentesoort ook afhankelijk zijn van o.a. koude, stress (bijv niet afharden) of een nog beter te ontwikkelen wortelgestel (waarmee de voedingstoffen die in je bak zitten alsnog opgenomen kunnen worden). Quote
RobO Geplaatst: 22 april 2014 Geplaatst: 22 april 2014 Dank voor je reaktie. Hoe lang duurt het voordat koemest korrels zijn werking doen? Ik kan dan eerst kijken of de koemest voldoende werkt. De zaailingen zien er nu allemaal erg zielig uit... zaailingen hebben maar weinig mest nodig denk ik, pas als ze flink aan de groei gaan en het grote eters zijn zoals koolkunstbemeste potgrond is goed voor een week of 4-6, daarna kunnen ze verder met koemest/korrelsals ze gebrek vertonen (en water/licht etc is in orde) kun je het ook eens proberen met een drupje vloeibare mest, Pokon oid op blad en grond gesproeid; dat werkt binnen een dag of 2 Quote
Caatjeh Geplaatst: 22 april 2014 Auteur Geplaatst: 22 april 2014 Ik heb begin maart o.a rucola, snijbiet, pluksla, sla, radijsjes, bietjes etc gezaaid. Het meeste laat alleen nog de kiemblaadjes zien, en is misschien 1-2 cm hoog. De blaadjes zijn geel aan het worden. Ph is rond de 6, vochthuishouding zou voldoende zijn volgens de meter. Dus ik denk dan tekort aan voeding. Er is ook voldoende zo'n. Ik ga de vloeibare voeding eens proberen, en de koemest korrels strooien. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.