Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Super Polycarbonaat: lichtdoorlatendheid testen?

LabmasterJ

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig van mijn tuin een kas te maken. liefst zo energiezuinig mogelijk.

Nu ben ik polycarbonaat platen tegengekomen met bijna onmogelijke waardes.

De lichtdoorlatendheid is 80% en de isolatiewaarde van 2,10 W/m²K

Dit is de lichtfdoorlatendheid van een 6mm paneel met een isolatiewaarde beter dan reguliere 16mm.

Ik heb dus wat monsters opgevraagd.

Heeft iemand een opstelling waarmee we de lichtdoorlatendheid kunnen testen? en eventueel de vervorming van het kleurenspectrum?

heb wel begrepen dat het licht erg verstrooit wordt en dat je dus niet door de plaat kan kijken / iets zinnigs zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit type plaat laat dus 19% meer licht door dan normaal 16mm polycarbonaat en isoleerd daarbij nog beter ook.

Als je normaal 6mm polycarbonaat gebruikt dan kan je nu dus 16mm polycarbonaat gebruiken zonder daarbij achteruit te gaan in lichtsterkte voor je planten. en daarbij veel meer warmte vashouden. dus veel minder energiekosten als je langer of het hele jaar door je kas wil gebruiken.

De meetwaarden komen van de verkoper. (weet niet wie de producent is staat niet op het product)

Maar omdat deze zo sterk afwijken van het "normale" wil ik eerst zien dan geloven.

Zeker omdat ik niets hierover kan vinden met google.

Daarnaast omdat zij bij deze platen gebruik maken van een andere techniek als normaal polycarbonaat is het de vraag of het lichtspectrum voor je planten niet wordt aangetast.

Daarom dus ook een analyse van het kleurenspectrum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...