Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vraagje: we hebben hier kalikorrels, beendermeelkorrels, kalkkorrels etc. die we uitstrooien; dan krijg je dus heel plaatselijk een grote concentratie van dat spul.

Is het niet beter om alles eerst op te lossen en dan uit te gieten bij de planten?

Geplaatst:

Ik denk niet dat dit een oplossing zou zijn.De meeste korrels hebben een coating laag op zich,die door invloed van vocht,langzaam oplost en zo de concentratie gelijkmatig over het seizoen verdeelt.Ga je dit in een oplossing verwerken krijgt het gewas ineens teveel op/over zich heen ,wat echt niet goed is.ik denk als dit had gekunt,had de producent dit allang uitgeprobeerd.

m.v.g.

hansi

Geplaatst:

Een plaatselijke concentratie zou ik niet zo bang voor zijn als je gelijkmatig strooit. Bovendien spreiden wortels zich verder uit dan je denkt en wordt onder invloed van o.a. regen en grondbewerking alsnog het e.a. verspreid. En met korrels kan je nou juist goed gelijkmatig verdelen en inschatten hoeveel je per m2 gebruikt. Niet alle meststoffen (elementen) lossen even goed op en vaak zit je dan met een bezinksel.

Geplaatst:

ipv kalkkorrels kan je ook kalk uit de bouwmarkt gebruiken wat men gebruikt om te mengen met cement.

Is zo fijn als stof met de zelfde werking. Je spreiding is dan nog ruimer

Geplaatst:

Kalk wat gebruikt word in de bouw is hiervoor niet geschikt.Bij droog en winderig weer zal het teveel verstuiven en bij langdurig gebruik kun je er ook stoflongen van krijgen.

m.v.g.

hansi

Geplaatst:

Ik zie het probleem niet direct hansi. Ik vind zelf de gekorrelde kalk makkelijk werken maar als kalk uit de bouwmarkt hetzelfde spul is zonder toevoegingen of wat dan ook dan lijkt me dat bodemtechnisch prima. Ieder zijn eigen voorkeur toch? Met het praktische argument/overweging verstuiven van de kalk kan je rekening houden, meestal kalk je ook niet midden in de zomer. Het verstuiven/inademen geldt uiteraard ook voor de gekorrelde versies en alle andere stoffen. Die moet je ook niet leegkiepen in een emmer met je neus boven op cq besloten ruimte. Ik werk overigens zelf wel het liefst met de gekorrelde versie.

Geplaatst:

het is ook een kostenplaatje voor de prijs van een zak tuinkalk van 5 kilo heb je ook een zak van 25 kilo in poedervorm.

Alleen dan zonder mooi voorkantje op de zak etc natuurlijk. Het makkelijkst is natuurlijk in deze tijd van het jaar even bij een van de boeren vragen of je een emmertje mag vullen. Langs de kanten liggen overal bergen kalk.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Korrels hebben t.o.v. vloeibare vorm de voordelen van de lange werking en het beter kunnen doseren van de gift.

Echter kalk is dermate langzaam oplosbaar dat ik dit in poedervorm geef (Dolocal) bij windstil weer.

Kalk uit de bouwmarkt is absoluut géén tuinbouwkalk !

met vriendelijke groet, Rubo

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...