Ga naar inhoud

Hydrocultuur en giftige stoffen?!

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo , ik werk al wat jaartjes bij een bedrijf waar sla op hydrocultuur wordt gekweekt hier in Brasil , Gravataí heet het dorp

Het vreemde is dat als je er met mensen over praat dan denken ze dat groente op deze manier gekweekt heel gezond is , wat niet waar is natuulijk .

Alle groenten uit de hydrocultuur heeft geen smaak en wordt groot gebracht met verschillende producten waarbij , soda 90% , gebruikt voor de schoonmaakt , waarvan een grootdeel in het water terecht komt en door de plant wordt op genomen en acid dat direct aan het water wordt toegevoegd, 400ml op 5000 liter water , maar toch.

Zo zijn er nog twee stoffen die giftig zijn maar die ik niet weet te vertaalen naar Nederlands.

Ook worden de planten dagelijks met een giftig goedje , de man loopt in een speciaal pak met masker op waneer hij aan het spuiten is, bespoten en het is dus noodzaak je groenten in azijn te wassen.

Mijn baas vraagt mij altijd waarom ik nooit sla mee neem naar huis , ik kijk hem aan en lach dan naar hem. Jan.

Geplaatst:

Hi Jan

Waarom kweken ze op hydro in je stadje?

Ik heb even gekeken maar volgens mij hebben jullie deze week fantastisch buiten-groei-weer met vandaag wat regen en morgen weer lekker zonnig 28 graden

Geplaatst:

In reactie op Robo: Ik denk dat hydrocultuur veel schoner is, er komt geen aarde aan te pas.

Jeetje Jan, dat er zoveel gif/troep aan te pas komt, dat vind ik wel heftig !!

Geplaatst:

Over Brazilie kan ik niet veel zeggen maar in Nederland is (hoofdzakelijk vanwege het schrappen van letterlijk tientallen middelen in de afgelopen jaren) het gebruik van vergiffen in de hydrocultuur minimaal.

Dit alleen al doordat in water slechts een minimaal aantal plagen kunnen voorkomen die in vollegrond wel met zeer zware middelen bestreden moeten worden.

In onze regio (Barendrecht) wordt bijvoorbeeld bij de hydrocultuur van sla en aardbeien geen leidingwater gebruikt, regen en afvalwater wordt na zuivering (her)gebruikt waardoor er geen millieubelasting optreedt. Reinigen met zuur gebeurt wel, vaak met citroenzuur voor het schoonmaken van gebruikte bakken.

Verder wordt ook groene zeep, div plantaardige oliesoorten en diverse biologische middelen ter vervanging of juist ter aanvulling van middelen zoals op deze site te vinden vallen.

http://www.sanac.be/Portals/67/Docs/Sierteelt/NL/Sierteelt%20catalogus%20NL.pdf

Let hier ook op de logo's voor millieuschade. Aangezien deze middelen in de gesloten hydrocultuur nooit in het millieu tercht zullen komen. Wat wordt opgenomen door de planten is bij de Nederlandse teelt dusdanig op/aangebracht dat bij oogst over het algemeen slechts het gebruik van de middelen te traceren valt. Het werkelijke middel is dan in het product niet meer terug te vinden. Slechts het gebruik van fungicides is op dit moment nog "te" hoog. Alternatieve (biologische)middelen werken op dit moment nog onvoldoende.

En over het spuiten met een masker, vrijwel alle middelen die gespoten worden vereisen een masker, niet omdat het product zelf gevaarlijk is voor de gezondheid maar omdat de doses waaraan je wordt blootgesteld gedurende een dag spuiten alle normen overschrijden.

Denk bijv aan de bladglansmiddelen in de sierteelt. Vaak een mix van Olijfolie, slaolie, bijenwas en arachideolie. Als je deze in een flesje stopt kan je het verkopen als Wok-olie (zie lokale supermarkt) maar als je een dag aan het spuiten bent is een masker toch handig. Niet omdat het giftig is maar wel omdat een chemische longontsteking wegens oliedampen ook geen pretje is.

Nu weet ik dat er op dit forum redelijk negatief wordt aangekeken tegen het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Voor de land- en tuinbouw is het gebruik van deze middelen nodig om een bestaan te kunnen rechtvaardigen. In de moestuin thuis is het voor de meeste mensen niet erg als een plaag een (gedeelte) van de oogst verpest, voor een teler kan dat het einde zijn van zijn bedrijf.

En uiteindelijk is het de klant die bepaald. Als we allemaal liever de platgespoten (diepvries) boerenkool bij de aldi halen omdat deze wel 8 cent goedkoper is dan de biologische boerenkool bij de Coop wordt daarmee toch ook een keuze gemaakt. Geen keuze die wij graag willen zien maar wel de realiteit van de dag.

Sorry voor de lap tekst, ik werk niet in de agrarische sector en heb geen aandelen in producenten van gewasbeschermingsmiddelen maar wilde wel even een onderscheid maken tussen "verantwoord" gebruik van beschermingsmiddelen binnen onze extreem schone en millieubewuste hydrocultuur en het "braziliaans" spuiten van zware vergiffen waarvoor zelfs het wassen met azijn nodig is om deze te verwijderen.

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...