Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Samen brainstormen propagator


scubapat

Aanbevolen berichten

Hallo moestuinders,

 

na heel wat zoekwerk hier op het forum alsook op het WWW ga ik een verwarmde propagator maken.

 

Bedoeling is om hier ervaringen uit te wisselen en in de loop van het project zal ik ook foto's plaatsen zodat andere knutselaars er mogelijk wat aan hebben.

 

Het basisidee is eenvoudig.

Een houten bak langs binnen geïsoleerd en eigenlijk voorzie ik 2 verdiepingen. De onderste verdieping staat dus een kweekbak in het donker, de bovenste verdieping voorzien van een doorzichtige koepel voor daglicht.

De propagator moet enkel dienen voor de kieming, nadien gaan de plantjes onder groeilampen (maar dat is weer een ander knutselproject ).

 

Als verwarming wil ik 2 lampjes gebruiken zoals de verlichting van een afzuigkap in de keuken. Dat maakt samen 30 Watt en gezien die lampjes veel meer warmte produceren dan licht zit dat wel goed denk ik...

 

Om de temperatuur te sturen komt er een universele thermostaat UT200 van Conrad in. Volgens de specs die ik op internet vond kan je daarmee de temperatuur tot 0,1 °C nauwkeurig regelen.

Aangezien er 2 verdiepingen zijn zal het onderste bakje altijd een klein beetje warmer staan dan het bovenste, maar ik denk dat dit goed is om de jonge kiemplantjes alvast te laten wennen aan iets lagere temperatuur voor ze onder de groeilampen gaan.

 

Waar ik nog niet uit ben is hoe groot (of klein) ik de propagator moet maken. Ik heb iets in gedachten van ongeveer 50 cm X 30 cm.

 

Ik hoor graag jullie ervaringen en/of bedenkingen omtrent dit knutselproject.

Er is geen haast bij, want als het ding klaar is tegen volgende winter is dat prima.

 

Voor geïnteresseerden zal ik hier een beschrijving met afmetingen alsook foto's plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...