permanatuurtuin Geplaatst: 13 januari 2017 Geplaatst: 13 januari 2017 (aangepast) Op vrijdag 17 februari vindt er een symposium over voedselbossen in Roermond (Limburg) plaats. Een voedselbos is een landbouwmethode die een gesloten systeem nabootst. Je maakt hierbij gebruik van hoge bomen, struiken, klimmers en kruiden. Op deze manier kweek je op meerdere niveaus, waardoor de totale productie per oppervlakte groter wordt dan wanneer je alles ver uit elkaar teelt. Natuurlijk is de productie per plant iets lager, maar je hoeft dus ook niet te dunnen om brekende takken of te kleine vruchten te voorkomen. Voedselbossen zijn op dit moment populair in Nederland, maar ze bestaan aan duizenden jaren (http://www.treehugger.com/green-food/2000-year-old-food-forestoasis-feeds-800-farmers-video.html). Ik ga er een workshop en lezing geven over de noodzaak en het ontwerpen van voedselbossen. Na afloop ben je in staat om er eentje aan te leggen. Ik heb te weinig tijd om iedereen voldoende over soortkeuzes te leren, maar een kleine basis zul je zeker mee naar huis nemen. Verder zal iemand anders voorbeeld projecten van duurzame landbouw laten zien en na afloop is er nog een paneldiscussie over voedselbossen. Als je geïnteresseerd ben dan kun je je hier ervoor aanmelden: http://www.nmflimburg.nl/symposium-voedselbossen. 20 januari 2017 aangepast door Gast Quote
Nasuada Geplaatst: 13 januari 2017 Geplaatst: 13 januari 2017 Wat leuk, zou je zoiets ook niet op het Mtfd kunnen doen? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
permanatuurtuin Geplaatst: 16 januari 2017 Auteur Geplaatst: 16 januari 2017 Ik krijg hiervoor een vergoeding en het is veel werk om te doen. Ik weet niet of ik naar de moestuinforumdag toe ga. Vorig jaar heb ik gekeken of het kon, maar het is voor mij ook vooral ver weg en ik moet al ver reizen voor mijn werk (4,5 uur per dag), dus ik heb niet veel zin om op mijn vrije dagen grote afstanden af te leggen. Het lijkt mij wel gezellig en ik vind leuk dat jullie het organiseren. Overigens eten wij ook anders, wat niet echt praktisch is (3 jonge kinderen zouden mee moeten / geen zuivel, industrieel vlees, e-nummers, tarwe en niet veel suiker). En we hebben alleen zaterdag en zondag om de moestuin voor het nieuwe seizoen klaar te krijgen. Quote
victorhurxkens Geplaatst: 19 januari 2017 Geplaatst: 19 januari 2017 klinkt leuk en zitten er kosten aan verbonden? Ik woon zelf op 3 km van Roermond Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 21 januari 2017 Auteur Geplaatst: 21 januari 2017 Het lijkt druk te worden, dus als je geïnteresseerd bent dan moet je niet te lang wachten met je aan te melden. We hebben nu al rond de 45 aanmeldingen (1ste week). Verder komen er waarschijnlijk ook leuke kwekers (Smallekamp / zij nemen ook wat mee om te laten zien). Het is niet zeker of we een grotere locatie huren wanneer er meer dan 78 mensen komen. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 31 januari 2017 Auteur Geplaatst: 31 januari 2017 Nog een herinnering. Als je wilt komen dan kun je je het beste deze week aanmelden. Smallekamp is ook van de partij en Cees neemt ook wat noten mee. Met vriendelijke groet, Robert Knops Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.