Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag helaas rare knobbels gevonden op de Forsythia. Toeval of niet, het lijkt er op dat dat deel van de struik ook het slechtst bloeit. Na even kort Googlen kwam ik al vrij snel uit op deze databank, met duidelijke informatie. Het is waarschijnlijk de Corynebacterium Fascians of Agrobacterium tumefaciens bacterie.

Nu weet ik dus waarschijnlijk wat de knobbeltjes zijn (Wortelknobbelbacterie / Kroongalziekte), maar nu is vooral nog de vraag: wat kan ik eraan doen? De struik weghalen is alles behalve een ideale optie, dat zou ik alleen overwegen wanneer hij andere struiken en bomen in gevaar brengt. Dit dreigt wel, omdat er een pruim naast staat. Als het goed is houdt deze bacterie (in het geval van de Agrobacterium tumefaciens) ook van het Prunus geslacht.

Valt er iets tegen te doen?

Knobbeltjes weg snoeien?

Plant optimaal voorzien van voeding en besproeien met bladbemesting, om de plant zou net wat meer energie te geven, aangezien het door de knobbeltjes lastiger zal zijn via de sapstromen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

DSC0795383691428691216.JPGDSC0795240401428691221.JPG

Geplaatst:

wat je zegt: snoeien en telkens gereedschap ontsmetten en heul goed opletten de rest van het seizoen

(volgens wageningen kun je alleen uv-ontsmetten, maar ja, wat dan? in de gallen kom je niet, dus grond en afdruipwater?)

Geplaatst:

Ik ken alleen de wortelknobbelalen, en met name de noordelijke wortelknobbelaal. Daar is weinig tegen te doen, zonder je tuin op zwart te zetten.

Hoe het met bacteriën werkt weet ik niet, maar bij de alen gaan we inzetten op introduceren van meer diversiteit in de bodem, zodat er meerdere alenpopulaties ontstaan (en diverser bodemleven), en de 'vervelende' alen (hopelijk) teruggedrongen (niet vernietigd) tot een normaal evenwicht in de grond. Ik heb er geen verstand van, maar ik vraag me af of de wortelknobbelbacterie samengaat met de wortelknobbelaal.

Het zou interessant zijn als er iemand reageert die er verstand van heeft, want dan volg ik het met interesse.

Mocht het zo zijn dan er een verband tussen die twee is, dan moet je serieus je bodem gaan bekijken/onderzoeken, want dan is je bodem ook letterlijk verziekt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...