Planten uit tuincentra staan bol van bij-dodelijke middelen!

Naast algemene moestuin berichten kunt u hier ook alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt.
mijke
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: Groningen

Planten uit tuincentra staan bol van bij-dodelijke middelen!

Berichtdoor mijke » Ma 21 Apr 2014, 21:34

Vanavond op tros radar een onderzoek dat greenpeace heeft uitgevoerd onder sierplanten. Niet direct van toepassing op de moestuin zou je zeggen? Toch wel. Het blijkt dat er nagenoeg geen enkele plant wordt verkocht die niet onder de pesticiden zitten. Deze pesticiden zijn in de meeste gevallen (al dan niet acuut) dodelijk voor bijen en vlinders (zelfs als ze in de sierteelt volgens de wet zijn toegestaan). Daarnaast zitten er op verreweg de meeste planten ook domweg illegale pesticiden, die uiteraard extra schadelijk zijn. Ben je dus van plan om wat leuke lavendeltjes in de tuin te zetten voor de bijen? Beter doe je dat dus niet. Zelfs op de speciale bollenmix voor bijen zitten die pesticiden. Ook voor de mensen die graag thee zetten van lavendel, of viooltjes door hun salades doen: haal dat dus maar gauw uit je hoofd als je plant uit het tuincentrum komt! Ohja, leuk detail: in het tuincentrum denken ze (of iig zeggen ze) dat hun planten vrij van bestrijdingsmiddelen zijn.

Natuurlijk tekenen we allemaal braaf alle petities tegen pesticides etc. en op dit forum wordt er natuurlijk ook met sierplanten heel wat gezaaid en gestekt, maar het is toch wel iets om rekening mee te houden! Hoe? Door bij de biologische teler te kopen denk ik (hoewel ook daar schadelijke bestrijdingsmiddelen zijn toegestaan...). Maar waar er in groningen bijvoorbeeld een zou zitten? Volgens mij zou het inhouden dat je hoe dan ook met een auto de provincie in moet. Mooi knudde dus!

Hier alle informatie over de uitzending van vanavond:
http://www.trosradar.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/21-04-2014/pesticiden-op-tuinplanten/
schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Bit
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (208)
Woonplaats / locatie: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Re: planten uit tuincentra staan bol van bij-dodelijke midde

Berichtdoor Bit » Ma 21 Apr 2014, 22:01

Bij mij was dit al wel langer bekend. Met sierbloemen teelt is het nog veel erger gesteld trouwens. Een bosje tulpen die uitgebloeid zijn horen echt eigenlijk bij het chemisch afval thuis. En dat is echt niet overdreven, al wordt er tegenwoordig ook wel wat aan gedaan om de gehaltes wat te verminderen. Lelies en hyacinten zijn ook erg. Rozen ook.

Paar weken kocht ik een struikroos ergens. Stond stijf van de middelen. Dat kun je zien met een wat ervaren oog. Het was niet anders. Het was een soortje waar ik al lang naar op zoek was, en heb hem tóch maar genomen :oops:
Een lavendel van de Intratuin, opgejaagd en veels te ver heen in groei en bloei voor het seizoen, koop ik ook niet.
De meneer in het filmpje noemde dat "plofplanten" haha. Wel een toepasselijke naam. Rozemarijn, salie enz ook hoor.

@ Mijke. Bij jou in de buurt zit de kweker : "de Plantage" die overigens ook per post verzenden. Mooi spul. Prachtig breed aanbod en ook specialere zaken. Zeker een tip waard. Zit bij Eenrum dacht ik.
Dan heb je Brian Kabbes natuurlijk , ook voor jou niet ver weg.
Tal van Bio-kwekers, versturen ook.

bio-fee
Woonplaats / locatie: Duitsland

Berichtdoor bio-fee » Ma 21 Apr 2014, 22:06

Mogen er op biologische planten schadelijke bestrijdingsmiddelen gebruikt worden??? Hier gaan mijn oren van klapperen!

Bit, hoe kun je dan zien of er gif op een plant gebruikt is...?

mijke

Berichtdoor mijke » Ma 21 Apr 2014, 22:12

bio-fee, dit item ging niet specifiek over biologische planten, maar ook bij biologische landbouw zijn bestrijdingsmiddelen toegestaan. Dan gaat het dus niet alleen over sierplanten, maar ook over voedsel dat je in de winkel koopt. Een van die middelen is bijvoorbeeld rotenon, en dat is bijzonder schadelijk voor het milieu. Biologisch betekent dus helaas niet automatisch onschadelijk!

Bit, heb je daar toevallig websites van? Er zijn bijvoorbeeld aardig wat bedrijven die De Plantage heten, leert een snelle google mij!
schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

bio-fee
Woonplaats / locatie: Duitsland

Berichtdoor bio-fee » Ma 21 Apr 2014, 22:16

Pfff dat wist ik niet. :(
Nog meer reden om zoveel mogelijk mijn eigen voedsel te verbouwen!

Draakje
Woonplaats / locatie: Delft

Berichtdoor Draakje » Ma 21 Apr 2014, 22:27

Dit soort zaken zijn voor mij precies de aanleiding geweest om te zien of het allemaal niet wat duurzamer kan in mijn leven.

Jenneke
Moestuin Seizoen: Bekijk update (37)
Woonplaats / locatie: Hoekse Waard

Berichtdoor Jenneke » Ma 21 Apr 2014, 22:38

mijke schreef:bio-fee, dit item ging niet specifiek over biologische planten, maar ook bij biologische landbouw zijn bestrijdingsmiddelen toegestaan. Dan gaat het dus niet alleen over sierplanten, maar ook over voedsel dat je in de winkel koopt. Een van die middelen is bijvoorbeeld rotenon, en dat is bijzonder schadelijk voor het milieu. Biologisch betekent dus helaas niet automatisch onschadelijk!

Bit, heb je daar toevallig websites van? Er zijn bijvoorbeeld aardig wat bedrijven die De Plantage heten, leert een snelle google mij!

Volgens deze http://www.bionext.nl/content/milieuvervuiling website is rotenon in Nederland al langere tijd niet meer toegestaan in de biologische landbouw. Ik heb het stukje wat hierover gaat even gekopiëerd.

Gewasbeschermingsmiddelen van natuurlijke oorsprong (G.N.O.'s) De biologische landbouw maakt alleen gebruik van in de natuur voorkomende hulpstoffen voor de preventie van plantenaantastingen. Koper, zwavel, rotenon en pyrethrine zijn voorbeelden van dergelijke stoffen. In Nederland zijn koper en rotenon overigens niet toegestaan. Het EU-rapport bespreekt koper, rotenon en pyrethrine. Koper en rotenon zijn in Nederland al jaren niet toegestaan, vanwege de nadelige invloed op het milieu. Gebruik van pyrethrine is nu toegestaan, behalve in grootfruit, maar de toelating loopt in 2002 af. Naar deze stof is weinig onderzoek gedaan; het EU-rapport schat het risico op waterverontreiniging door pyrethrine laag in, vanwege de lage doseringen en de afbreekbaarheid van de stof. De Nederlandse overheid is echter niet overtuigd van de milieuvriendelijkheid. Op grond van rekenmodellen wordt bij gebruik van pyrethrine in het grootfruit een belasting van het oppervlaktewater verwacht. (Veld)onderzoek naar de effecten op de waterkwaliteit, naar andere toepassingstechnieken en andere dragers is gewenst. (Spuit)zwavel wordt met name gebruikt voor de bestrijding van schimmels in fruit. Bij de gebruikte doseringen zijn geen negatieve effecten op niet-doel organismen bekend. Het Ministerie van LNV rekent zwavel dan ook tot de niet-belastende bestrijdingsmiddelen. - See more at: http://www.bionext.nl/content/milieuver ... b5zvS.dpuf

geertlaurent
Moestuin Seizoen: Bekijk update (49)
Woonplaats / locatie: Hechtel (Belgisch Limburg)

Berichtdoor geertlaurent » Ma 21 Apr 2014, 22:59

Je zal maar wzt dropplanten en ander lekkers voor de hommels kopen in een tuincentra. Ipv vol hommels zit je tuin plots zonder...

Eigenlijk toch niet te geloven dat dit zo maar kan.

mijke

Berichtdoor mijke » Ma 21 Apr 2014, 23:58

In nederland idd, maar daar komt lang niet al ons voedsel (of plantgoed) vandaan. Een heleboel pesticiden die in de nederlandse sierlandbouw verboden zijn zitten toch op die planten omdat het plantgoed vaak uit het buitenland komt. Dus zelfs biologisch als lokaal gekweekte zaken zijn helaas helemaal geen garantie dat het milieuvriendelijker is.

geedee
Moestuin Seizoen: Bekijk update (112)
Woonplaats / locatie: Eijsden-Margraten

Berichtdoor geedee » Di 22 Apr 2014, 00:17

mijke schreef:Natuurlijk tekenen we allemaal braaf alle petities tegen pesticides etc.

Hier alle informatie over de uitzending van vanavond:
http://www.trosradar.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/21-04-2014/pesticiden-op-tuinplanten/

http://reddebijen.nl/
is de link voor de in de uitzending genoemde petitie te tekenen.

De term "Plofplanten" vind ik :thumbup: en zegt meteen alles over het onderwerp.

Topic-titel aanpassen?!

Terug naar “Huiskamer”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.