Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gedroogd voedsel bewaren


hacatta

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb gister een voedseldroger besteld.

Ik wil graag wat fruit en groenten drogen voor mijn vogels.

Maar dat betekend dat de containers regelmatig open gaan.

Ik zat te denken om het in een zak vacuüm te zuigen en in een luchtdicht pot te doen wanneer ik het ga gebruiken.

Wat denken jullie dat het handigst is?

Wat vinden jullie een goed vacuüm apparaat dat niet te veel kost,en wat voor zakken moet ik hebben.

Hoe zou ik het overal moeten opslaan,op zolder in kasten?

 

Bedankt voor het lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje dat laat goed the review zien.

Maar nog een vraag,ik ben op youtube van die mason potten tegen gekomen, maar die hebben we hier niet?

nu heeft weck wel zoiets van het merk leifheit en kilner.

Zou dit ook werken?weet iemand de diameter van de deksels?

Hoelang blijft het goed in een pot dat is vacuum getrokken?(vooral gedroogd fruit).

En hoe lang in een lucht dichte pot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Mason potten trekken, net zo als de Kilnerpotten, alleen vacuum als je ze heel heet afvult. Als je ze wilt gebruiken voor gedroogd voedsel krijg je ze niet vacuum.

 

Er bestaan wel voorraadpotten die je vacuum kan trekken, maar daar heb je dan wel een hulpstuk bij nodig, bv van vacuvin of een sealapperaat. Ik heb zelf de foodsaver, niet echt goedkoop, maar werkt wel geweldig, zowel voor gewoon vacumeren als voor het vacuumtrekken van voorraadpotten.

Als je van plan bent ook voor jezelf veel te gaan drogen is het misschien de moeite waard om een goede sealer te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij die site die ik gaf, heb ik ook gelezen hoe je het kan doen met oude hakpotjes ed.

Je hebt wel 1 vacuumdoos nodig, en een vacumeermachine met slangetje erbij.

Je zet je conservenpot in de doos (evt. doos op kant zetten), Net als met wecken in een conservenpot: dichtdraaien, maar net dat laatste slagje NIET.

Vacuum trekken van de doos, mbv slangetje.

ALs je klaar bent, kan je de deksel van de pot WEL die laatste slag geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik het met zon doos ga proberen ja anders word het wel erg duur.

Ik wil vooral het fruit op de tuin drogen voor ze om ruimte in de vriezer te bewaren voor pellets en groente.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Allpax F110,zijn mooie vacuumdozen voor te koop en de zakken zijn niet belagelijk duur.

Helaas wel over 6 weken weer leverbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een ander vraagje: Ik heb al een gewone sealer, een echte goede. Is er misschien een truukje met een uitzuigzysteem om die te kunnen gebruiken? (Ik zuig wel eens gewoon met mijn mond een zakje leeg, voordat die de vriezer in gaat... maar dat is nou niet zo ideaal voor massaproductie )

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.allpax.de/product_info.php/info/p9930_NEU--Vakuumiergeraet-F-110.html

 

Zover ik kan zien zijn ze ook de einige die ze verkopen.

Gelukkig is er een vertaal knop lol.

Ik vind het niet erg om wat meer voor zo'n apperaat te moeten betalen maar de prijs van de zakken zijn zo duur van de anderen.

En met het voer van 10 vogels zullen die erg hard gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een ander vraagje: Ik heb al een gewone sealer, een echte goede. Is er misschien een truukje met een uitzuigzysteem om die te kunnen gebruiken? (Ik zuig wel eens gewoon met mijn mond een zakje leeg, voordat die de vriezer in gaat... maar dat is nou niet zo ideaal voor massaproductie )

 

 

enige dat ik kan bedenken is stofzuiger en een stijltang om de zak dicht te branden XD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil het graag maximaal een jaar bewaren zodat de vogeltjes biologische gedroogd fruit in de wintermaanden hebben dus om het proces te verlengen.

Ook is het heel handig om ruimt in de vriezer te maken ,je kan er dan veel meer in kwijt.

Maar ook ik heb geen idee of het een jaar uithoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide, het fruit dat ik in de potten doen en het verse groenten in de vriezer.

Maar ik vind wel dat bijv,tomaten gedroogd kunnen worden en dan de vriezer in,wij gebruiken niet al te veel tomaat en ze neen veel ruimte in.

Dus ik weet niet of ze in een potje lang genoeg goed zullen blijven.

Ook vind ik dat doperwten er gedroogd in moeten kunnen ,die nemen veel plaats in.

Of het kan weet ik nog niet daar kom ik wel achter.

Moet ik nog meer over lezen.

Ik heb een moestuin van 280m en een vriezer die ik moet delen met het voer van de vogels dus als ik ruimte kan besparen wil ik dat ook doen.

Vorig jaar moest ik echt teveel weg geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over zakken:

 

Ik heb in het verleden echt heel veel gesealed voor mijn werk. Gewoon met een goed sealapparaat (niet zo'n Blokkerding). Het hoefde nooit vacuum.

Als ik een vacuumsealer zou kopen, zou ik mijn plastic zakjes bij Paardekooper (groothandel verpakkingen) of een collega ervan kopen. Je hebt een heel grote keuze in formaat en dikte van het plastic. Kan je je eigen voorkeur uitkiezen. Mijn ervaring is dat je gewoon zo'n beetje alles kunt sealen met 1 apparaat. Ik heb dan wel een temperatuurknopje dat ik in kan stellen. De eerste paar keer bij een ander materiaal is het even zoeken naar de juiste temperatuur en het juiste aantal seconden. Een paar jaar geleden had je er 1000 bv. voor tussen de 15 en 30 euro, helemaal afhankelijk van het materiaal en grootte van de zak.

Prijzen kunnen misschien nu anders zijn, maar het idee is: loop er eens naar binnen als je in de buurt van zo'n bedrijf bent (geen KvK meer nodig tegenwoordig hoorde ik), en ga eens plastic voelen en testen... scheelt misschien heel veel geld.

 

Tip: op een lagere temperatuur, en iets langer wachten krijg je een brede naad. Zet je de temp hoog, krijg je een dunne naad waarbij het reststuk afvalt (gesmolten). Allebei kan handig zijn in andere toepassingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.allpax.de/product_info.php/info/p9930_NEU--Vakuumiergeraet-F-110.html

 

Zover ik kan zien zijn ze ook de einige die ze verkopen.

Gelukkig is er een vertaal knop lol.

Ik vind het niet erg om wat meer voor zo'n apperaat te moeten betalen maar de prijs van de zakken zijn zo duur van de anderen.

En met het voer van 10 vogels zullen die erg hard gaan.

 

 

Ja, die had ik gezien inderdaad. En toen ik het ding in mijn winkelwagentje deed, kreeg ik het verzoek het er weer uit te halen.... ha, ha... anders zou hun systeem vastlopen...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kocht laatst een paar potjes gedroogde chili pepers bij de Aldi deze zijn niet gevacumeerd en blijven ongeopend goed tot 2016 ,Als je ze hebt geopend blijven ze minimaal nog 6 weken goed zie foto.

DSC0276049111388855523.JPG

Ik denk dat de aanschaf van een duur vacumeerapparaat eigenlijk weggegooid geld is Je kan je groenten net zo goed in dit soort potten bewaren want meestal maak je een geopende pot toch gelijk op of ten minste binnen een paar dagen.

DSC0276125701388855703.JPG

Dit is toevallig een grote maar ze zijn er in alle maten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te weten dat die potjes lang goed blijven,maar als ze niet gevacumeerd zijn waarom zijn ze dan na opening nog maar 6 weken goed?

Bovendien vind ik zo'n apparaat goed voor ruimte in de vriezer en mijn organische pellets vers te houden en laat ik je vertellen die zijn duur.

En met vacuüm gaan de potjes langer mee,en dat heb ik wel erg nodig.

Maar het is zeker niet nodig om een hele duren te kopen nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...