Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoe kan ik het beste mijn uien voorzaaien? Meteen op de plaats wil ik niet omdat de grond nog niet klaar daar voor is. Kan dat ook in een ondiepe kist met potgrond, en als ik de grotte heb van plantuien, dan uitplanten?

Beschik over een tunnel.

Omdat het kan.

Geplaatst: (aangepast)

Uien zaaien is wat lastig inderdaad maar komt vaak ook omdat het een hoop gepruts is binnenshuis met de temperatuur.

Het beste is om gewoon in de volle grond te zaaien, en niet te dik maar ook niet te dun (2-5 cm tussen de zaadjes) zodat je nog kunt uitdunnen naar de juiste afstand (10 cm bijv). Dat uitdunsel kan je gewoon in de salade gebruiken. Zaai ook niet te diep 1-2cm is wel de max. Het is nu, eind Maart-April wel een mooie tijd om het uien zaaien in de volle grond eens te proberen. Gewoon doen Guus

In een zaaibak voorzaaien kan natuurlijk ook. Dat hoeft nu in april niet meer in de tunnel tenzij het gaat vriezen. Temperatuur is belangrijk zo'n 10-15 graden, na opkomst buiten de kas zetten als het daar boven de 15 graden is. Laat de grond ook zeker niet uitdrogen. De voorgezaaide uien plant je uit als ze ongeveer 10-15 cm hoog zijn en als het weer dat toelaat. Wel goed afharden. -edit- net thuis nog even voor je gekeken: "de gekiemde zaadjes/plantjes uitpoten als ze 1 cm groot zijn en nog licht gebogen zijn (joy larkcom - grow your own vegetables)"

Oh en vers zaad vergroot het slagingspercentage enorm

aangepast door Gast
Geplaatst:

Bij zaaien ben je een seizoen aan het besteden om uienbolletjes te telen die eerst volgend jaar als plantui te gebruiken zijn.

Dit is de reden dat ik niet zaai maar plantuien poot.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Op het zakje staat: van zaaiuien worden in een seizoen (het zelfde jaar) forse uien uit zaad opgekweekt. Zaaien maart april in volle grond.

Omdat het kan.

Geplaatst:

Vorig jaar heeft mn vriend ui zaadjes gezaaid en het zelfde jaar hebben we er nog heerlijke uien van gegeten. Dus het kan wel. Ligt waarschijnlijk aan het type ui.

Iig bedankt Jorg. Met je antwoorden kan ik iig weer aan het werk! Hoop Guus ook!

Geplaatst:

Nou dan hoop ik dat het gaat lukken. Ga ze vammiddag voorzaaien, en de prei ook. Ik heb 2 volle zakjes zaai uien, en een netje plant uien. Volgens ons mam gebruiken we 2 kilo in de week......Duss telen

Omdat het kan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...