Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Koolgalmug: geen hart of een misvormt hart bij kolen


Jorg

Aanbevolen berichten

Een maand geleden (zo niet eerder) constateerde ik dat bijna alle koolplanten die ik onlangs had uitgeplant geen hart bladeren meer hadden (broccoli, rode kool, spitskool). Het hart had bruin, litteken achtig weefsel, enkele plekken waren rot en verder heel veel misvormde gedraaide blaadjes. Toen kon ik daar niet direct een oorzaak aan koppelen.

 

Tot vorige week. Toen begon het me te dagen dat de koolgalmug had toegeslagen. En dat terwijl mijn kolen onder anti-insectengaas staan.

 

Koolgalmug: De koolgalmug is 1,5 tot 2 mm lang en leeft 1-3 dagen. Dit is lang genoeg om op de stelen van de hartbladeren groepjes van 15 tot 25 doorzichtige eitjes te deponeren. Na enkele dagen komen hier pootloze larven uit. Deze larven zuigen aan de jonge hartbladeren. Aan de steeltjes van hartblaadjes kunt u zien, dat de larven op de plant huizen. Deze steeltjes zijn spiraalvormig gedraaid. Het hart van het gewas gaat meestal verloren (draaihartigheid). Hierdoor lopen zijspruiten uit. Ook zijn rottingsverschijnselen te zien door activiteit van de larven in spruiten of andere delen van de plant.

Engelstalige maar zeer nuttige achtergrond informatie:

http://www.maine.gov/agriculture/pi/pestsurvey/caps/swedemidge.htm

http://www.omafra.gov.on.ca/english/crops/facts/08-007.htm

 

Eenmaal aanwezig in je tuin (of volkstuincomplex) is er lastig vanaf te komen lees ik op diverse websties. Volgend jaar zal ik dus zorgvuldiger het anti-insectengaas moeten afsluiten. Nu is het namelijk regelmatig voorgekomen dat dit niet goed aansloot (o.a. enkele koolwitjes onder het gaas en blijkbaar ook dus deze koolgalmug).

 

Nog andere tips of ervaringen?

 

Fotos van mijn koolplantjes

dscf014965881345025135.jpg

dscf014494441345025087.jpg

dscf014890181345025125.jpg

dscf014761551345025114.jpg

dscf014521481345025100.jpg

dscf015251171345025149.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik span het anti-insectengaas, het echte spul dus over U gebogen pvc buizen elke meter, deze buizen zijn vanboven onderling verbonden met een koord langs beide zijden om ze mooi in het gelid te krijgen.

 

Op de koppen steek ik met 3 (midden en 2 zijkanten) U pinnen deze vast op de grond met een flap van 10 cm.

 

De zijkanten steek ik ook vast met U pinnen met een flap op de grond van eveneens 10 cm elke meter, in de lengte het gaas goed aangespannen.

 

De overschotten op de hoeken steek ik op de kanten vast ingedraaid in een U pin.

 

Bij werkzaamheden open ik enkel s'morgens zo vroeg mogelijk en zo kort mogelijk.

Door zo strak opgespannen wel enkel toegankelijk door bijna een hele zijkant open te maken, dat is in feite het enige minpunt.

 

 

Maar eerstdaags zult ge het met eigen ogen kunnen zien...............................................................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...