Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

PH verlagen in de grond


citroen

Aanbevolen berichten

In iets andere vorm is deze vraag al heel vaak gesteld. Gebruik zoekfunctie rechtsboven eens.

 

Kort antwoord:

Meestal niet nodig of gewenst. Concentreer je niet te veel op PH. Is bijzaak!!! Globaal idee is voldoende. Bijna alle planten zijn zeer tolerant. Zorg voor een organisch-rijke en levende bodem en er zijn zelden/geen problemen. Verzuren bodem is globaal een benadering van 30 jaar geleden en met huidige kennis en meer ecologische benaderingen van tuinieren echt achterhaald.

 

Uitzondering is enkele echt zuurminnende planten, die specifiekere omstandigheden vragen. Dat zijn er niet zo veel. Over het algemeen plant je beter wat voor jouw omstandigheden geschikt is. Omstandigheden persee veranderen is bijna ijzer met handen breken en kent altijd ook veel nadelen, niet in het minst voor je bodem en het milieu in en om je tuin.

Verzuren bodem is zeer beperkt mogelijk, zeker op klei(achtige) gronden omdat ze enorme bufferwerking hebben en zuur snel neutraliseren.

Middelen waarmee enig zuurder maken heel beperkt mogelijk is:

- turf. Winning is niet erg ecologisch. Daarom afgeraden.

- gebruik zuurwerkende traditionele kunstmest. (Compleet achterhaald in hobbytuin)

- Bepaalde zwavelhoudende verbindingen. Hoewel zwavel in de natuur voorkomt en ook voedingsstof van planten is, verander je de omstandigheden voor je bodem drastisch en daarmee alles. Bovendien nogal tegennatuurlijk om je bodem met zwavel te overvoeren = vergiftigen. Je bodem is geen chemiedoos!

 

Mocht je toch ergens persee een plaatselijk zuurder milieu willen, werk dan in een afgesloten stuk bodem. (grote pot, bak) bijvoorbeeld voor blauwe bessen oid. Voor zo een beperkte plaats kun je overwegen om turf/veen toe te voegen of koop een zak speciale potgrond voor zuurminnende planten voor die bak. Maar ik herhaal dat dit allemaal is op basis van afgegraven veen/turf en aan de aankoop hiervan kleven toch wel ecologische bezwaren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn geval is het om plaatselijk ,in een grote kuip de Ph op peil te houden ,in verband met de goede groei van blauwe bessen (vaccinum corymbosum)

Ik gebruik al jaarlijks eikenblad als mulchlaag (10 cm ) tussen men blauwe bessenstruiken ,die op lange duur toch plaatselijk de grond zullen verzuren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al jaarlijks eikenblad als mulchlaag (10 cm ) tussen men blauwe bessenstruiken ,die op lange duur toch plaatselijk de grond zullen verzuren .
schreef Citroen.

 

Die verteerde eikenbladen zullen zeer waarschijnlijk bijdragen aan een beter microleven en aan een tolerantere groeiomgeving voor je blauwe bessen. De planten kunnen symbiose aangaan met organismen in de bodem en daardoor beter groeien en zelf meer hun groeiomstandigheden regelen in samenwerking, bijvoorbeeld door bodemschimmels die hierin een rol gaan spelen. Dat de grond zuurder wordt erdoor is zeer onwaarschijnlijk. Ik zou ook niet alleen eikenblad gebruiken, maar een mengeling van overwegend bruin organische stof of (nog beter) compost die daarmee gemaakt is. Daardoor is er een minder eenzijdig product.

 

Daarnaast zou je kunnen overwegen om een paar scheppen "Vivemus" (soort potgrond met toegevoegde bodemorganismen*) voor zuurminnende planten, DCM potgrond voor zuurminnende planten of wat turf toe te voegen. Hoewel, zoals ik al zei, niet zo ecologisch vanwege het turfgebruik, zouden deze wel mogen in een bioteelt omdat het om natuurlijke producten gaat.

 

* Bij allerlei verkochte bio-tuinproducten wordt de suggestie gewekt dat er noodzakelijke aanvullingen in zouden zitten zonder welke je planten niet zo goed zouden kunnen groeien. Bijna altijd komen die aanvullingen, zoals hier bepaalde micro-organismen, van nature in je bodem voor en zullen ze floreren als je je bodem goed verzorgt met organisch materiaal. Vergelijk het met mensen: als die gevarieerd eten is aanschaf van allerlei voedingssupplementen overbodig.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...