Tuinmanindrenthe Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 (aangepast) Beste tuinier-collega's, Dit jaar wordt voor mij de tweede zomer en dus de tweede keer dat we een moestuin gaan opzetten in deze tuin bij dit huis. De tuin was 2 jaar geleden een hele grote bende van de vorige eigenaar en dit hebben we mooi hersteld. Tevens hebben we van de huurmaatschappij ter compensatie nog ruim 6 kuub zwart zand/aarde gekregen wat heel vruchtbaar was. Er zaten ook van die hele kleine stokjes in... soort compost idee! Dit hebben we over de tuin heen gestrooid en zo lag er ongeveer een pakket van 5/6 centimeter verse en vruchtbare zand/aarde op. Nu hebben wij vorig jaar worteltjes geteeld, maar dit waren niet erg lang. Niet langer dan 5 centimeter. In mijn gedachten dacht ik dat dat komt, omdat het zand wat er onder zat wellicht keihard was. En de wortels kregen dus geen kans om langer te worden. Alleen maar door het verse en zachte zand/aarde. Dus ben ik zojuist de grond aan het omspitten geweest. In mijn beleving is dan de grond lekker los en luchtig en ook op een dieper niveau! Nu kwam ik er alleen achter dat er onder die dikke laag nog een heel dun laagje geel zand zit. En dit heb ik dus allemaal mee omgespit. Het is niet echt dat het stukken geel zand zijn, maar zo op het oog lijkt het wel veel. Pakje een brok zand met geel zand dan is het maar een randje hieraan... dus dat verspreidt zich met gemak door de hele tuin en misschien vind je er dan bijna niets meer van terug. Tevens wil ik de aarde nog even bemesten met koemestkorrels en misschien nog wat kunstmest. Dan moet het wel lukken. Mijn vraag is of ik zo wel op deze manier wat boontjes, worteltjes, sla e.d. kan zaaien! Ik ben maar een hobby tuinier achter in onze tuin die nog veel moet leren, maar het moet wel hobby blijven. Iemand tips of ideeen? Alvast bedankt! (Zie de bijgevoegde foto's) 12 februari 2014 aangepast door Gast Quote
T0M Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Ik vrees dat de foto's verdwenen zijn in de nevelen der cyberspace... Quote http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Tuinmanindrenthe Geplaatst: 12 februari 2014 Auteur Geplaatst: 12 februari 2014 Ik was er al bang voor Tom, dat er iets niet goed ging. Maar het is gelukt!! (behalve dan dat ze op z'n zij staan, maar goed...) Quote
jasmin Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Je moet wel voortdurend doorgaan met compost toevoegen, want die laag zal steeds dunner en dunner worden. Wortels hebben niet zozeer koemest of kunstmest nodig, maar wel kalium.Ik snapte niet waarom mijn ene rij wortels groot en dik werd en een andere rij (later gezaaid niet). En nou bedacht ik me ineens dat ik volgens mij ergens in het seizoen as uit de openhaard van de buurvrouw had gekregen, en die dikke wortels hebben daar wat van gehad.Verder stonden ze op hetzelfde wortelbed. Ze hadden gelijke kansen moeten hebben dus. Boontjes hebben ook nauwelijks mest nodig. Vooral lage bonen doen het toch wel. Hogere klimmers is wat anders. Mijn ervaring tenminste. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Tuinmanindrenthe Geplaatst: 12 februari 2014 Auteur Geplaatst: 12 februari 2014 Dank je wel Jasmin voor je reactie. Gelukkig hebben wij sinds kort een compostvat van de gemeente gekregen (gratis nog wel), dus dat gaat lukken. Maar de grond is hier vrij arm, vandaar dat ik dacht aan mest... ook het gras voor het huis kwam er maar moeizaam door. Hmm... interessant die as dus. Wij stoken hier 3 a 4 keer in de week onze open haard lekker op. Zal ik dat as er dan gewoon overheen strooien?? Of is dat toch niet zo verstandig? Quote
jasmin Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Nee, niet doen. Teveel as is een veel te hoge concentratie voor je tuin. Je strooit dat alleen heel licht bij wortelgewassen, niet overal. Probeer even rond te Googlen over de hoeveelheid, dat heb ik niet paraat. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Bit Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Daar zijn ook aparte topics over. De bonen, peulen, hebben helemaal geen koemest-gift nodig. En al helemaal geen kunstmest. Bonen maken hun eigen stikstof aan ( alle vlinderbloemigen ) Compost ( altijd goed ) is voldoende !Uien ook niet te zwaar bemesten hoor. Loop van het jaar gewoon af en toe nieuwe compost toevoegen is, wat Jasmin ook al zegt , heel mooi. Je grond zal met de jaren vanzelf minder arm worden.Geen probleem dat beetje gele zand. Quote
jokat Geplaatst: 12 februari 2014 Geplaatst: 12 februari 2014 Wortelen en bonen moet je niet mesten het jaar zelf. We spreken over "oude kracht" ttz. de voedingsstoffen halen ze uit de bemesting van het vorige jaar.Meestal mest je goed bij kolen, iets minder bij bladgewassen, evenzo bij vruchtgewassen. Het eerste jaar nadien kan je wortelen, rode biet .. zetten, en het jaar daarop pas erwten en bonen. Voor wortelen mag je wat kalium (dus die as) of patentkali gebruiken, maar niet overdrijven. Voor bonen geef je niets het jaar zelf. Quote
Tuinmanindrenthe Geplaatst: 13 februari 2014 Auteur Geplaatst: 13 februari 2014 Bedankt allemaal voor de reacties. Fijn te lezen dat dat beetje gele zand geen kwaad kan en het dus gewoon lekker kan laten liggen. Klopt het ook dat het iets zwaarder is, waardoor het wegzakt in de grond?? Hmmm... dat mesten komt dus nog aardig precies. Ik denk dat ik het dit jaar er dan maar gewoon zo bij laat. Kijken wat er gebeurt. We hadden vorig jaar overigens wel goede sla en veel tomaten, maar de prei werd niet echt groot en de bonen waren al helemaal geen succes. Maar wat compost toevoegen kan natuurlijk altijd. Quote
Tuinmanindrenthe Geplaatst: 4 maart 2014 Auteur Geplaatst: 4 maart 2014 Zojuist de rest van de moestuin omgespit. Ik zie dat het gele zand toch wel wat "verdwijnt". Bij het omspitten lijkt het veel, maar daarna met de hark erdoor, valt het reuze mee. Eind vorig jaar had ik 2 gleuven gemaakt van zo'n 30cm breed en diep en daar allemaal restafval in gedaan, dus aardappelschillen, sla en meer van dat rauwe agf-spul. Op een eierschaaltje na, zag ik niets meer. Toch mooi werk en de wormpjes zijn er blij mee. Maar toch vraag ik nog even voor de zekerheid: is het handig om nog compost, kalk, koemestkorrels of kunstmest erover te strooien. Of helemaal niets? Vorig jaar namelijk alleen op een harde ondergrond een laag grond (soort humus) erover heen gestrooid en denk dat daardoor de wortels dus kort bleven. Zal dat de enige reden kunnen zijn? Want dan laat ik het lekker zo. Alles omgespit, dus de grond is natuurlijk lekker los geworden. Alvast dank voor de reactie(s). Quote
Bit Geplaatst: 4 maart 2014 Geplaatst: 4 maart 2014 Kalk moet je niet als mest zien. Of je kalk moet gebruiken kan je eigenlijk alleen maar zeggen als je de zuurtegraad weet van je grond. Kan in Drenthe best zo zijn, maar zeker is het niet. Kalk strooien op een grond die dat niet nodig heeft is echt niet nuttig.Een algemene basisbemesting van koemestkorrels, daar doe je niet veel mee fout. Geef niet te veel. En zoals al eerder gezegd: wortelen en uien hebben niet te veel stikstof nodig; dus matig strooien daar. Zeg maar : weinig. De peulen of bonen moeten ook zonder lukken. Compost is altijd goed. voor alles wel.Kolen en wat andere teelten hebben graag wat meer koemestkorrels. Maar eigenlijk alle teelten hebben hun eigen topics hier op het forum ( zoekfunctie ) kijk daar ook eens. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.