Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien in bakken


jantje123

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik teelt al enkele jaren aardbeien maar door ziektes en slakkenoverlast wil ik nu overschakelen naar teelt in bakken.

Ik heb een stelling gemaakt met hierop vrij grote bakken. Als substraat heb ik een mengeling gebruikt van potgrond, witveen, compost en grondverbeteraar. In juni heb ik frigoplantjes gepant (Christine en Korona). Korona doet het fantastisch (heb nu veel en lekkere aardbeien), Christine is heel wat minder.

Al snel heb ik de gekende problemen bij stubstraatteelt ervaren: kniktrossen, watervoorziening,..

Enkele vragen die ik hierbij nog heb:

 

1. Het substraat is minder vast als tuingrond waardoor enkele planten onder invloed van het gewicht van de aardbeien en/of door de wind scheef komen te staan. Is dit te verhelpen?

 

2. water geven: Ik overweeg het installeren van een druppelslang of een druppelsysteem. Als ik kies voor een duppelsysteem, moet er dan per plant 1 druppelaar en grondpen worden voorzien of is één per twee planten voldoende?

 

3. Op het substraat verschijnt nu een witte pluizige schimmel. Wat is het, is het schadelijk, kan het voorkomen worden?

 

Iemand ervaring hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jantje, op je vragen over het aantal druppelaars per x planten ? gebruik daar eens de zoek functie of Google aangepast zoeken voor ik denk dat daar ervaringen genoeg van zijn op het forum.

 

In het topic aardbeien in Bato-bakken staat mogenlijk ook een oplossing voor je substraat(losse aardbeien) maar vast zetten met een stokje/draadje oid kan altijd.

 

De schimmel op je substraat zou in houden te nat en kan je tegen gaan door minder water te geven of wat kaneel over de schimmel te strooien(gewoon het busje uit het keukenkastje).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...