Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oesterzwammen dit jaar


dhr elien

Aanbevolen berichten

Ik heb in januari van dit jaar (2014) drie boomstronken geënt met houtpluggen van oesterzwammen. Voor het enten heb ik de handleiding gevolgd en daarna heb ik de stammen horizontaal op de grond gelegd achter mijn kippenhok, uit de zon en uit de wind. Op het einde van de zomer was ik zeer gelukkig want er was een eerste vlucht oesterzwammen tevoorschijn gekomen. Een kleine portie voor 2 personen. Daarna heb ik de stammen rechtop gezet naast mijn kippenhok, nog steeds uit de zon en uit de wind. Maar sinds dien geen oesterzwammen meer. In november begon er rond enkele deuveltjes opnieuw zwammen te vormen. Maar ik vrees ervoor dat dit geen oesterzwammen zijn, zie fotos hieronder. Ik vrees ervoor dat het elfenbankjes zijn (kan iemand dit bevestigen/ontkennen?). En nu komt mijn vraag, zal ik ooit nog oesterzwammen eten van deze boomstronkjes? En zo nee, wat heb ik fout gedaan?

 

Tijdens het enten van de oesterzwammen heb ik ook drie andere boomstronken met shiitake deuvels geënt. Op die boomstronkjes is nog niets te zien. Ik heb niets speciaal met deze boomstronkjes gedaan (niet gedompelt etc.) ik heb ze enkel rechtop gezet samen met de oesterzwam boomstronkjes ergens op het einde van de zomer. Er is geen spoor van elfenbankjes (of andere zwam). Is er een kans dat de ongewenste zwam zich ook op de shiitakeboomstronken gaat manifesteren?

 

IMG2014112315413173421418551259.jpg

IMG2014112315414143591418551417.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eerst je vraag of eigenlijk vragen eens van een reactie voorzien.

 

Nee je hebt er nu geen oesterzwam op zitten en elfenbankjes zou best eens kunnen . De reden dat je geen oesterzwammen meer krijgt kan zijn dat je het hout hebt rechtop-gezet waardoor de schimmel zijn orientatie even zoek is. Normaal gesproken komen daar in het nieuwe seizoen ook nog wel oesterzwammen op.

 

Shi-take hebben veel langer nodig dan oesterzwammen dus is geduld nodig en zo nu een-dan eens dompelen/begieten zet het pinnen dan wel in het werk. En stam die te droog is zal geen paddenstoelen van de soort die je er op hebt geent meer geven(die is dan ook droog).

 

In buitenteelt is er altijd een risico dat een andere schimmel je stam zal aanvallen. Maar het risico is erg klein(anders liepen we over de paddenstoelen zoveel sporen zitten er in de lucht).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...