Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vraagjes over zaaien

SaskiaV

Aanbevolen berichten

Hoi,

Vandaag paprika, tomaat, aubergine en basilicum vast gezaaid. In 9 cm doorsnee bakjes. Ze staan in de vensterbank want ik heb geen kas of koudebak i.v.m kleine stadstuin.

Het is mijn derde moestuinjaar maar toch weer onzeker zo nu in het begin vandaar een paar korte vragen. Ik weet dat er veel te vinden is, maar zie zoveel verschillends staan dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Hoop dat iemand me kan helpen.

> ik heb de bakjes gevuld met potgrond op basis van cocopeat. ( action geperste blokken) Hier wil ik ze in laten staan totdat de zaailingen groot genoeg zijn voor de volgende maat pot. Kan dit?

> ik heb de meeste bakjes niet afgedekt/ onder glas/ plastic. Moet dit? Wat is precies het voordeel of nadeel van afdekken?

> de paprika staat in een klein kweekkasje. Moet ik die dicht/halfdicht of helemaal open zetten?

> is het leuk zelf kruiden te zaaien of kun je beter over een tijdje een plantje kopen? Welk kruid is een dankbaar kruid om zelf te zaaien?

Groet Saskia en vast veel plezier met de moestuin gewenst!

>

Link naar reactie
Delen op andere sites

> ik heb de bakjes gevuld met potgrond op basis van cocopeat. ( action geperste blokken) Hier wil ik ze in laten staan totdat de zaailingen groot genoeg zijn voor de volgende maat pot. Kan dit?

zeker, als je bakjes groot genoeg zijn en je plantjes niet te hard groeien, worteltjes onderuit de potjes = verplanten

> ik heb de meeste bakjes niet afgedekt/ onder glas/ plastic. Moet dit? Wat is precies het voordeel of nadeel van afdekken?

zaaien en begin van plantjes gaat goed onder 100% vochtigheid maar niet zeikienat, dus met dekseltje; stekken idem

als de plantjes het tweede paar blaadjes krijgen gaat hier het deksel eraf, telkens wat langer, en we kijken ff of ze er goed op reageren; meestal zetten we ze ook koeler

> de paprika staat in een klein kweekkasje. Moet ik die dicht/halfdicht of helemaal open zetten?

als ie groter groeit gewoon open zetten; als ie heel klein is op een kiertje maar

> is het leuk zelf kruiden te zaaien of kun je beter over een tijdje een plantje kopen? Welk kruid is een dankbaar kruid om zelf te zaaien?

zelf zaaien is mi het leukst, makkelijk zijn bieslook, salie, peterselie (duurt lang), bonenkruid etc. kijk ff hier: http://www.zaaisite.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

=>Basilicum zaai ik. (citroen, kaneel en 2 breedbladige soorten)

Vorig jaar heb ik ook bieslook (3 soorten) voorgezaaid.

Andere kruiden koop ik op de markt of in een tuincentrum.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...