Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sla nog te redden?


Ariyana

Aanbevolen berichten

Vol trots sla gezaaid met als resultaat 200 ontkiemende plantjes. Echter blijkt na het lezen op het forum dat het niet de bedoeling is dat ze er zo uitzien:

 

fypnb7.jpg

 

Wat ik heb kunnen lezen is dat ze te warm en niet licht genoeg hebben gestaan. Ze staan voor een vensterbank aan de oostkant van ons huis. Ik weet dat ze normaal als kleine kropjes boven komen en dat is hier niet het geval. Kan ik deze nog verspenen en dieper planten en lichter en koeler zetten? Ik had gelezen dat ik ze beter meteen toen ze ontkiemde lichter en koeler had moeten zetten.

 

Als dat nog kan, kan ik ze buiten onder een plastic curverbox zetten? Ik heb nog geen koude kas, een curverbox met deksel leek me dan het beste. Mocht dat niet gaan dan heb ik hier alleen nog binnen de keus uit een raam op het oosten of westen, helaas niks op het zuiden.

 

Deze zaadjes kiemde overigens al na 4 dagen dus dat gaat op zich wel goed. Als ik ze niet meer kan redden, dan begin ik gewoon opnieuw en heb ik weer wat geleerd .

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al je zaailingen overpotten en dan grond tot aan de kiemblaadjes leggen. Eerst de zaailingen vochtig houden (ze zijn verspeend dan hebben ze dat eerst nodig) en in een wat koele ruimte zetten. Zie je dat ze wat verder groeien kun je ze normaal water geven (niet veel !) hou ze in de koele ruimte 18 °C ongeveer. Want door de warmte kunnen ze weer omhoog schieten. Dus geen curvebox ! Verder gewoon licht geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen . Hartelijk dank voor alle adviezen! Ik heb nu de plantjes verspeend in bekertjes en ik heb er in totaal 125 van 4 verschillende soorten. Zal straks nog wat foto's uploaden . Wordt in ieder geval heel veel sla eten de komende maanden .

 

Als ze nu verder groeien, ontwikkelen zich dan steeds meer bladeren of worden ze eerst nog wat hoger voordat ze meer blad ontwikkelen? Ik had wat videos op youtube bekeken maar ik werd er niet veel wijzer van. Voornamelijk omdat deze mensen ze niet verspenen.

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

er komen vanzelf meer blaadjes en als ze wat groter worden vormt het vanzelf een krop.

Maar dan ben je al veel verder en staan ze al in de volle grond.

 

zie hier een link naar teel verslag incl. foto's

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/zelf-kropsla-telen-van-zaadje-tot-krop/

Groeten Ben Onderkoffer,

Wie zaait zal oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt voor de link! De eerste foto geeft al meteen antwoord op mijn vraag. Ik zie wel dat ik mijn eigen potjes nog wat kan aanvullen met grond, gezien deze nog wat zakt door het water geven.

 

Als ik de volgende keer zaai dan zorg ik dat ik niet te veel zaad gebruik en ze direct in plastic bekers of potjes zaai. Scheelt aanzienlijk in tijd .

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...