Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Cirkelvormige bruine plekken op tomaten


klaass

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

 

Ik ben een nieuweling moestuinier, en heb dit jaar voor het eerst een mini-moestuintje in potten aangelegd op mijn terras in de stad Gent .

Het terras is oost-zuidoost gericht.

 

Ik heb onder andere tomatenplanten geplant: 2 keer rode kerstomaten, 1 keer kleine gele peervormige tomaatjes en 1 keer 'elvea'-tomaten (deze laatste komen van zaadjes die gratis gegeven werden bij tomatenpuree van het merk Elvea )

 

Nu is er met 2 tomatenplanten een probleem: er zijn cirkelvormige bruine plekken te zien op de tomaten. Dit is het geval bij de 1 van de 2 rode kerstomatenplanten en bij de 'Elvea'-tomatenplant.

Dit is overigens alleen op de buitenkant te zien. Als ik een tomaatje opensneed dan zag die er normaal uit.

Zie de foto's:

dcader.jpg

10cta2u.jpg

9izg4i.jpg

ruzq6s.jpg

23vjj4m.jpg

 

Weet iemand wat dit is? Hoe het voorkomen kan worden? Hoe het opgelost kan worden?

 

De planten staan in bakken met dubbele bodem (dus nooit droog), in 20-25cm universele potgrond, en hebben nog nooit extra meststof gekregen.

Ik geef regelmatig water (toen het heel warm was elke dag, bij normaal weer om de 2 a 3 dagen en als het regent niet).

 

Weet iemand wat ik moet doen?

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele kenmerkende vlekken dit. Het is voor het eerst dat ik dit probleem op tomaten zie en heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Ik denk in ieder geval niet dat het phytopthora is. Maar of het een ziekte (schimmel/bacterie/virus) is of een niet-ziekte gerelateerd probleem (bijv. voeding, zon, etc), geen idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk aan meerdere dingen:

 

- tijdelijk vochtgebrek (meestal rotten de tomaten dan aan het puntje, ook wel 'de neus' - vandaar dat dit neusrot wordt genoemd). Alleen daarvoor zitten de vlekken eigenlijk niet op de goede plek.

- calciumgebrek: als de plant geen calcium kan opnemen krijg je ook dit soort verschijnselen. Maar ook daarvan weet ik niet of het dit soort 'typische' ringvormige markeringen oplevert.

- een bacteriële- of schimmelinfectie. Dit vind ik eigenlijk nog het meest waarschijnlijk bij de foto's. Deze foto van tomaten met mozaiekvirus lijkt er bijvoorbeeld wel wat op:

 

http://databank.groenkennisnet.nl/Imagesaantastingen/Tomatenmozaiekvirus_2.jpg

 

Het lijkt ook op tomatenbronsvlekkenvirus. '(Concentrische) bruine kringen en vlekken op vruchten' wordt door Universiteit Wageningen als een symptoom genoemd.

 

Dan, wat je eraan kunt doen:

- regelmatige watergift, plant nooit droog laten vallen.

- eventueel wat kalk(korrels) toevoegen (beetje een gokje, zelf nog nooit gedaan).

- als het mozaïek- of bronsvlekkenvirus is, is er volgens de literatuur weinig aan te doen behalve de aangetaste planten(delen?) te verwijderen. Bronsvlekkenvirus wordt verspreid door trips, dus als je dat hebt kun je dat aanpakken om de verspreiding van het virus tegen te gaan.

 

Maar ook nog wat vragen:

- hoe en waarmee heb je tot nu toe bemest?

- hoe vaak geef je water? En hoe (op de bladeren of aan de voet van de plant?)

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden!

 

Ik heb net wat in het Engels gezocht en denk nu ook aan een virus. Zie onderaan deze pagina en de foto linksonder (klik er ginder op om hem te vergroten): http://www.extension.umn.edu/garden/diagnose/plant/vegetable/tomato/fruitspots.html

Dit komt redelijk goed overeen met mijn vlekken.

 

Over je laatste vragen:

Ik heb niet bijbemest. De enige meststof van de planten is diegene die aanwezig was in de universele potgrond.

Wanneer ik water geef is dat in de grond, niet op de bladeren. De planten staan wel in open lucht dus ze worden nat als het regent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yup, inderdaad...dat is 'm denk ik. Lijkt er althans veel op.

 

Ik vrees dat er niet veel anders op zit dan de aangetaste planten te verwijderen en de rest goed na te kijken op trips en/of andere verzwakkingen. Om je planten wat meer weerstand te geven kun je ook best wat bijmesten. Het lijkt me dat ze al langer dan zes weken in die potgrond staan? Tomatenplanten 'zuigen' de grond echt leeg qua voeding dus bijmesten is bij tomaten in een pot echt wel een toegevoegde waarde. Voor meer informatie over de juiste bemesting voor tomaten kun je de zoekfunctie van het forum gebruiken. Succes!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja idd,

ik zie ook tekorten in het blad, met name magnesium

dat kun je snel aanvullen met bitterzout (werkt binnen een paar dagen)

 

die tomaatjes gaan het niet meer redden en zijn een bron van infectie voor evt nog gezonde plantjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...