Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi mensen.

Wij, mijn vrouw en ik hebben sinds 2 jaar een stukje tuin gehuurd om wat te proberen te kweken. We hebben op de tuin een puls, deze was al aanwezig toen we de tuin kregen en is gemaakt van een ijzeren buis.

Ik heb een ibc vat geplaatst. Deze is aangesloten op een regenton die ik vol kan laten lopen met de zwengelpomp die water uit de puls pompt. De regenton en het ibc vat zijn aangesloten op een watertimer met daarna 15 meter pe slang met ongeveer 50 Druppelaars in een kas met tomaten. Het systeem werkt op zwaartekracht en doet het perfect. Probleem is alleen dat ik last het van roest aanslag in de capillaire slangetjes. Ik ben bang dat de slangetjes dicht gaan slippen. Ook weet ik niet in hoeverre de roest schadelijk is voor de planten of onze gezondheid als wij de tomaten gaan eten. Iemand enig idee?

Geplaatst:

wij hebben ook zo een systeem, werkt prima op regenwater gemengd met ijzerhoudend putwater

bruine roest is ijzer3 oxide en planten doen daar niks mee

zwarte roest is ijzer2 oxide en dat kunnen ze opnemen, teveel is dus niet ok

ik denk dat jouw roest wel ijzer3 is omdat er zuurstof genoeg aanwezig is en dat kan dus geen kwaad voor je planten,

als het écht korrelig is gaan je druppelaars wel verstoppen dus dan zou ik een filtertje knutselen

het kan ook zijn dat er in de slangetjes bruine alg aanwezig is, dat lijkt op roest maar is het niet

die alg verstopt hier de boel wel eens en we doen er twee dingen aan:

- de capillairslang voor het water naar de planten toe ligt niet op de bodem van het voorraadvat maar op 10 cm boven de bodem

- we maken het syteem met de druppelaars twee keer per seizoen schoon met natuurazijn en schoon water

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...