Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Witlof vormt geen pennen


berend78

Aanbevolen berichten

Van het jaar voor het eerst van mijn hobby witlof gezaaid. Ik had er grote verwachtingen van, zag er mooi uit en wou de witlof in de kas inkuilen. Ik had alvast en mooie kuil gegraven volgens de aanwijzingen en omdat ik alles niet te gelijk klaar wou hebben wilde ik alvast een gedeelte inkuilen. Maar ik zal wel naar de groentenboer moeten want het resultaat, daar heb ik een foto bij gedaan, wat zal dat nou wezen?

 

Het lijkt wel op knolvoet maar dat het ook bij witlof voorkomt is voor mij nieuw en het vreemde er van is dat er van de +-80 pennen er 1 bij was die op witlof leek. De rest ging naar de beesten en dat was de bedoeling niet.

oaou2u30561371229212.jpg

wie kan mij vertellen wat ik verkeerd heb gedaan of is het toch knolvoet?? mijn dank Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berend zo te zien is het toevoegen van de foto niet gelukt, wil je het nogmaals proberen? (of desnoods weer via de email)

Anders hebben we wat meer informatie nodig hoe de witlof er uitzag, wat er naast stond, etc. om vast te stellen wat er mis is gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knolvoet is het niet, en zo op het eerste oog ook geen andere ziekte.

Gelet op de 2 witte bolletjes kunnen het heel misschien nog aaltjes zijn: Bij warm, zonnig weer verwelken de buitenste bladeren. Op de wortels vormen zich door het aanprikken en de activiteit van deze aaltjes min of meer kleine ronde knobbels. Maar dat verklaart nog niet dat er geen pennen gevormd zijn.

 

Mogelijke oorzaken van dit probleem bij witlof zijn:

- Grond: Grond moet goed fijn zijn (te vaste grond geeft veel vertakte wortels). Houd de grond tijdens de groeiperiode los. Ook gronden die snel dichtslaan moeten in verband met moeilijkheden bij de opkomst en het risico op vertakte wortels, worden gemeden.

 

- Plantafstand (niet te dicht op elkaar zetten, de plant heeft ruimte nodig om de wortel te vormen)

 

Daarnaast kan een van de volgende zaken ook bijdragen aan het probleem:

 

- Te laat gezaaid

 

- Temperatuur (De invloed van de temperatuur is niet alleen groot bij de kieming en de opkomst, maar ook bij de groei van de bladeren, de toename van het wortelgewicht)

 

- Stikstof: Gronden die een hoge voorraad aan stikstof hebben, wat na een teelt van aardappelen soms het geval kan zijn, of die veel stikstof naleveren vanwege een hoog gehalte aan organische stof, moeten bij voorkeur niet gebruikt worden voor de teelt van cichorei / witlof.

 

- Waterhuishouding

 

Als er sprake is van hoge temperaturen en een goede vocht- en stikstofvoorziening vormen de planten verhoudingsgewijs veel loof. Dit vertraagt de wortelvorming.

 

 

Meer oorzaken kan ik voorlopig niet vinden / bedenken. Kijk eens wat van bovenstaande oorzaken van toepassing is op uw situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

eut, harterlijk dank voor u uitvoerige antwoord over de witlofteelt. De laatste jaren heb ik steeds problemen gehad met de opkomst van de witlof. En het is nog wel hybridenzaad van witlof zonder dekgrond. Waarschijnlijk is het bij mij een combinatie van zware dicht slaande grond en groten droogte periode. Ik zal hier het komende seizoen zeker op letten. p.s. ik heb wel pennen maar van een half zakje zaad zijn maar 7 planten uitgegroeit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...