Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij ons achter op het aardappel veld zitten aan de stelen van de aardappels een soort groene besjes met zaadjes erin, wat is dit, en wat als je de zaadjes zaait wat krijg je dan?

Omdat het kan.

Geplaatst:

Zijn de vruchtjes (familie van tomaat en ananaskers), zouden normaal gezien aardappelplantjes moeten uitkomen, maar ik weet niet of die dezelfde aardappels zouden geven als op dat veld...

Geplaatst:

die besjes zijn de vruchten van de aardappel plant en ik ga er vanuit dat je als je de zaadjes zaait dat je dan aardappel planten krijgt. Zorgen ze zo niet voor de poot aardappeltjes?

Geplaatst:

Ik dacht dat die besjes giftig zijn. Ik denk wel dat daar , logisch redenerend, de aardappel zaadjes in moeten zitten (die pootaardappeltjes moeten toch ergens vandaan komen?) maar weet dit niet zeker.....

Geplaatst:

Wilde het toch even zeker weten. Komt inderdaad het zaad van de aardappel uit:

Bloei en besvorming

Hoe sterk een gewas bloeit, verschilt sterk van ras tot ras. Daarnaast wordt de mate van bloei beïnvloed door klimaats- en weersomstandigheden. In de eerste plaats wordt de bloei gestimuleerd door een lange daglengte. Dit betekent dat in Nederland de omstandigheden gunstig zijn voor bloei. Daarnaast speelt de temperatuur een rol: met name wanneer bij hoge temperaturen doorwas optreedt, gaat dit vaak gepaard met een meer dan normale bloei. Ook rassen die normaal gesproken geen bloemen vormen, kunnen dan uitbundig gaan bloeien. Naast haar invloed op het optreden van bloei kan de temperatuur een sterke invloed uitoefenen op het afvallen van de bloemen. Enkele dagen met hoge temperaturen (>25°) tijdens de bloei kunnen er bij sommige rassen voor zorgen dat een groot deel van de bloemen afvalt, waardoor zich dan geen of weinig bessen meer kunnen ontwikkelen.Of na de bloei bessen met kiemkrachtig zaad worden gevormd, is eveneens een genetisch bepaalde eigenschap. Zowel voor het optreden van bloei als het vormen van bessen is in de beschrijvende rassenlijst een cijfer vermeld. Sommige rassen vormen veel bessen met daarin kiemkrachtig zaad

De rest van de info op: http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/handleidingen/teelthandleiding-zetmeelaardappelen-morfologie-bouw-van-de-aardappelplan#Bloei_en_besvorming

Geplaatst:

Bedankt voor alle antwoorden,

(die pootaardappeltjes moeten toch ergens vandaan komen?) maar weet dit niet zeker.....

Dit jaar zijn de aardappels zeer vroeg kapot gespoten, ze zijn nu ong. 2 maanden geleden doodgespoten(om een dikke schil te vormen), dus de aardappels bij ons worden volgend jaar als pootaardappels gebruikt.(denk ik )

Ik zal eens wat besjes rapen en de zaden eruit halen om het volgend jaar te proberen, wil iemand er wat

Omdat het kan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...