Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Iemand ervaring met Actisol Moestuin??


Wendy0411

Aanbevolen berichten

Ik ben een beetje zoekende welke grond het beste past in mijn vierkante meter tuin die staat op tegels met een worteldoek. Daarbij kwam ik op mijn zoektocht Actisol tegen:

 

"ACTISOL MOESTUIN

ActiSol Moestuin is de ideale bodemverbeteraar voor de fervente kweker van eigen groenten, kruiden en fruit. Het is een 100% organische bodemverbeteraar op basis van compost en kokosvezel, die zorgt voor een snelle doorworteling en vlotte doorgroei van plantjes. De kokosvezel bevordert het vochtvasthoudend vermogen van lichte zandgronden. Bij zwaardere klei- of leemgronden geeft het product een lichtere en luchtigere structuur aan de grond. De bodemverbeteraar is verkrijgbaar in een opvallende verpakking van 40 liter."

 

Heeft iemand ervaring met het werken met deze bodemverbeteraar? Moet je dit dan nog mengen met potgrond? Zoals jullie horen ben ik een beginneling.... Anders morgen maar eens navragen in het tuincentrum hier in de buurt... Natuurlijk fijner wanneer ik feedback van jullie krijg, fijne medemoestuiniers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na even verder zoeken lijkt dit alleen in Belgie en Limburg verkrijgbaar.... Jammer, dat is vanuit Zwolle wel eindje rijden en ik wil eigenlijk morgen beginnen... Misschien dan maar wat (maar hoeveel??) cocopeat van Ecostyle erdoorheen gooien.. Haha, of misschien maak ik het mezelf onnodig moeilijk en moet ik het gewoon met potgrond alleen doen... Al die keuzes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de beschrijving lees van Actisol Moestuin dan staat daar toch duidelijk in dat het een bodemverbeteraar zou zijn, met voordelen voor lichte zandgronden en zware klei of leemgronden. En voor zover ik de MM begrijp zit daar bij aankoop nog geen grond in, die grond stop je er namelijk zelf in. En het lijkt mij heel onverstandig om - wanneer je zelf mag kiezen - grond in een bak te storten die eigenlijk niet ideaal is voor je planten en dus een bodemverbeteraar zou behoeven. Kortom Actisol Moestuin is echt niet iets wat jij nodig hebt.

 

Je moet gewoon goede grond zien te vinden. En omdat in zo'n MM het spul allemaal wel erg dicht op elkaar moet staan en dus met z'n allen meer voedingsstoffen moet delen dan in een wat grotere tuin moet die grond waarschijnlijk een hoger gehalte aan voedingsstoffen hebben dan mijn gewone tuinaarde. Maar daarom is het denk ik beter om even flink te lezen in het Square Foot Garden deel van dit forum, daar wordt heel regelmatig gedebatteerd over welke grond het beste werkt op de vierkante meter.

 

Of je moet het Rantje vragen, die schijnt er een hoop vanaf te weten.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! Ik ga nog even verder op zoek in die rubriek. En van Rantje had ik inderdaad al een mix van 3 soorten als tip gekregen, maar die kan ik hier niet vinden. Dus toen gisteravond even op internet gaan zoeken en toen kwam ik Actisol tegen. Kon er op het forum niets over vinden, vandaar de vraag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat je de bak zet op tegels met antiworteldoek.

Kan je niet beter de tegels eronder vandaan halen zodat het teveel aan water sneller weg kan.

 

Actisol lijkt mij overbodig als je uitgaat van potgrond. Bij tuingrond is het mogelijk een goede toevoeging maar dat redt je ook met cocopeat, Vermiculite of Perlite o.i.d.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een Welkoop/boerenbond/Horticoop in de buurt, daar kan je het wel kopen. Ik heb het ergens anders gekocht, daar was het wel wat goedkoper.

 

Kijk eens onder het stukje vermiculiet op www.makkelijkemoestuin.nl , daar staan nog wat meer adresjes.

 

Ik zou je tegels gewoon laten liggen, water loopt echt wel weg.

Het is op zich wel belangrijk om een goede grondsoort te hebben.

 

Wij hebben bakje vorig jaar gehad waar we eerst zaai&oogst grond in gedaan hadden. Kiemde goed hoor, maar hetgroeide voor geen meter, al heel snel eenlading compost e.d. erdoor gedaan en toen ging het het wel doen. Puur in theorie is grond om te zaaien geschikt om te zaaien...daar zitten minder voedingsstoffen in die een plant later wel nodig gaat hebben.

Zitten er heel veel voedingsstoffen in dan zou een zaailing het daar weer wat minder in doen. Dus zaai&oogst grond kán gewoon niet voor het hele proces goed werken.

Compost vind ik een fijn goedje, zowel voor zaaien heb ik goede ervaringen als voor de verdere opkweek.

 

Heb nu wel zelf een compostvat staan, wil graag mijn eigen compost, weet precies wat er in zit, is op de termijn goedkoper en ik zelf vind het zo leuk dat je van 'niets/afval' iets heel bruikbaars kan maken.

 

Als je compost koopt kan je beter een aantal verschillende merken mixen. Sommige soorten, meestal staat erop voor siertuin, zijn heel eenzijding. Dus voornamelijk compost gemaakt van bladeren. GFT vind ik zelf het beste werken, het groeit hier allemaal heel goed erop.

 

Het is wel zo dat de eerste aanschaf door die ingredienten wat prijziger is.

Voordeel is dat het wel heel goed werkt en je de uitgave eenmalig doet. later vul je alleen steeds wat compost bij als je een vak geoogst hebt, aan het begin van het seizoen schep je nieuwe compost erdoor en bij gewassen die wat meer 'eten' doe je halverwege een schep extra. Komkommers en tomaten bv.

 

Ik heb alleen, schreef ik al, hier ervaring mee en ben tevreden.

Wel ooit van iemand de vraag gehad of er water in bleef staan. Zij had cocopeat in haar bakken en met flinke regen leek het wel een moeras. Geen idee of dat daar aan lag, of dat andere dingen de oorzaak waren.

Mijn mix blijft wel mooi rul. In het voorjaar was het nog net zo los als toen ik begon, dat is wel iets wat planten fijn vinden. Maar heel goed mogenlijk dat je dat ook met een andere samenstelling ook kan bereiken.

In arme landen hebben ze projecten met een MM en daar gebruiken ze alleen maar compost. Dus het zou mogelijk moeten zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw Rantje, bedankt voor je uitgebreide verhaal! Echt super, kan ik geen workshop bij je volgen

Ik ga gewoon met de potgrond beginnen en gooi er beetje cocopeat door, we zien wel hoe het uit gaat pakken, ga nu gewoon beginnen! Zet alles lekker meteen in de volle grond en dan kijken we wel hoe dat uitpakt Zin in!

 

Bedankt voor alle reacties in ieder geval, wat word ik iedere keer weer blij van dit forum, heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw Rantje, bedankt voor je uitgebreide verhaal! Echt super, kan ik geen workshop bij je volgen

 

Ja hoor, maar is zonde van je tijd en geld want het is best simpel allemaal!

 

Vind het een goed plan, je merkt vanzelf wel of het werkt en wat niet.

gaat het het niet geweldig doen allemaal, kan je altijd nog nadenken wat je kan verbeteren.

 

Klein tipje: doe er wel een flinke laag compost doorheen...daar doen de planten het sowieso goed mee, en helpt je grond 'goed' te houden

En als je denkt dat je bak vol is, dan klinkt het na wat regen enzo flink in.

En voor je gaat zaaien planten, zorg dat hij een keer minimaal flink nat geweest is, dus niet een beetje en het gaat wel, maar even flink nat.

Gaat paar daagjes niet echt regenen dus evt. met de tuinslang doen.

Dan ffies omwoelen en klaar om te zaaien. Die bak vullen is echt het meeste werk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè, wat jammer dat ik nu pas weer op het forum kijk. Heb heel enthousiast mn bak gevuld (zonder tegels weg te halen), alleen heb ik 'm niet eerst heel nat gemaakt en omgewoeld... Wel flink bewaterd nadat ik had gezaaid... Haha, nu krijg ik direct alweer een slecht gevoel, zal alles wel mislukken... Haha, ik schrijf in ieder geval alles op, dat gaat volgend jaar niet meer fout! Bedankt voor de adviezen in ieder geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh geeft niets, maar omdat het een eind inzakt meestal, en als je nu water erop spuit, dan zakt het naar de droge grond beneden waardoor de bovenkant misschien net niet vochtig genoeg is voor het kiemen of laten aanslaan van jonge plantjes. Die cocopeat gaat zich ook nog volzuigen namelijk...maar heel erg is het niet hoor

 

Gewoon goed opletten dat het niet te droog wordt en of je kiempjes gaat zien.

 

Wat heb je er allemaal in gezaaid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha Rantje, heel erg geruststellend vind ik je antwoord niet... Ik heb straks dus nog 5 cm potgrond in mn bak, zonder voeding en niet-kiemende zaden Zie net dat het maandagnacht maar 2 graden wordt, dat vinden de meeste zaden ook niet fijn geloof ik Maar we houden de moed erin.

Ik heb 1 zaadje courgette in een vak, 2 zaadjes komkommer in een vak, 4 x 2 zaadjes kropsla (2 vakken, ieder 4x2 zaadjes), vakje bieslook, 9 zaadjes rode ui en witte ui (2 vakken), 9 zaadjes koriander, 2 vakken met 16 zaadjes radijs, 2 vakken met parijse wortelbolletjes (16 zaadjes per vak), vak 16 zaadjes gewone wortel, 4 gekochte eikenbladsla plantjes, vak basilicum, vak rucola en dat was het geloof ik....

Zou dit wat kunnen worden... Hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog niet helemaal wakker, maar de courgette en komkommer moet je echt binnen opkweken. Die hebben warmte nodig. Als het warmer is straks dan zou de courgette evt. wel kunnen.

Kan je de zaden er nog uithalen of heb je genoeg zaden om nogmaals binnen te zaaien?

 

De rest kan geloof ik allemaal dus maak je geen zorgen. Uien zijn wat lastig met zaaien bij de meeste mensen of heb je plantuitjes?

 

En joh je merkt snel genoeg of iets lukt of niet. Kan je je vraag gewoon hier stellen en in het eergste geval zaai je gewoon iets opnieuw

Komt vast goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig, ik word weer wat blijer, bedankt

 

Die zaden vd courgette en komkommer kan ik vast nog wel vinden! Dan ga ik ze direct eruit halen en binnen in mijn gister gekochte mini-kweekkas zetten (wederom van de Action, hihi) Ben ik nu dan niet te laat met zaaien of kan dat nog wel? En ik las ergens ook iets over de zaden een nacht in een bakje water leggen omdat ze dan sneller kiemen, heeft dat bij de komkommer of courgette nog nut?

Uien zijn de red baron en de rhijnsburger 5 geloof ik... Geen idee of dat plantuitjes zijn, ga ik me in verdiepen!

 

Bedankt weer Rantje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...