Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bodem omspitten..


Rietslang

Aanbevolen berichten

Ik heb hier toch wel mijn vragen over alhoewel het niet de tijd van het jaar is..

Maar wanneer dien je uw grond eigenlijk om te spitten?

Ik deed dit vroeger in het voorjaar en late najaar, toen iemand me vertelde dat dit enkel in het najaar moet gebeuren, de grond enkel losharken in het voorjaar. Is dit de juiste manier van doen?

En ik ben er eerlijk gezegd nog altijd niet uit qua bemesting tijdens het omspitten. Ik heb hier en daar gehoord, een spa diepte (+-30cm) maar dit is toch te diep voor bvb tomaten? Als je nu compost smijt in iedere geul van 30cm kunnen de wortels vd tomaat hier toch nooit aan?

Kan mij wel inbeelden dat de grond er alleen maar beter van word (id loop der jaren)

Ik heb dit een tijdje gedaan maar heb er zo men twijfels over, vnvnd nog heb ik rijkelijk compost aangebracht aan de stam vd planten en die daarna overgoten met water..

 

en hoe zit het eigenlijk met as van houtskool? Dit is mij ook verteld dat het goed is om deze met de grond te vermengen aangezien deze de bodem losser zou maken..

 

In de 4 jaar dat ik hier woon heb ik de bodem toch al goed bemest en omgespit maar daarom ook de zovele twijfels en vragen..

Thanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je rechtsboven de zoekmachine er op los laat (spitten) dat je voor de eerstkomende regenachtige zondag genoeg leesvoer hierover krijgt.

As van houtskool in de grond werken zou ik zelf nooit doen omdat het de bodem vervuild en de voedingswaarde te verwaarlozen is. Daarom wordt as uit de open haard ook over het algemeen afgeraden. Doordat het zo fijn is betwijfel ik zelfs dat het de grond losser zou maken.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was een interresant draadje maar ik heb er van geleerd voor de kalibehoefte het te houden bij Patentkali omdat de dosering hiervan precies in de hand te houden is en het kaligehalte in houtas erg kan varieren.

Ga je echter helemaal op de biologische toer dan zou het wel kunnen maar met wat meer risico's.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...