Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mierennest in compostbak, kan kwaad?


Dutchess

Aanbevolen berichten

In het algemeen - dus niet persoonlijk bedoeld - zou ik willen adviseren: minder drukte om beestjes in de tuin! Ik snap best dat niet iedereen zo'n wildemanstuin heeft als ik en dat kevers, mieren, spinnen, rare gekleurde beesten, vlinders, wormen, rupsen, larven etc nieuwe ervaringen kunnen zijn voor sommigen, maar in hemelsnaam Aan de ene kant wordt er volop gebabbeld over microklimaten, combinatieteelt, zo natuurvriendelijk mogelijk etc maar vervolgens staat het forum vol met beestjes en ander gewriemel waar men zich zorgen over wil, moet of kan maken. Als je planten in je tuin haalt dan haal je daarmee ook beestjes in je tuin. En hoe meer variatie aan planten en bloemen, hoe meer beestjes (in het algemeen). En het ene beestje trekt ook weer andere beestjes aan enzovoorts. En ze zullen niet allemaal even welkom zijn maar ze horen er nu eenmaal bij. En als één soort beestje al je planten stukmaakt zodat je niets meer over hebt, dan is er iets chronisch mis met je beplantingsplan en zijn de beestjes zelf wel het laatste waar je je zorgen om moet maken.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor , kan geen kwaad. Heel klein beetje ben ik het wel met voorgaande franse dame eens. Eigenlijk de simpele vraag : waarom zou het kwaad kunnen ? Niet dat jij iets tegen die mieren hebt dus, jouw vraag is meer gericht op het compostbak-proces misschien ? Nee, kan geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veuvecouderc, dank je wel voor je suggestie, daar kan ik zeker wat mee!

 

Rantje, ja lachen is dat, ik moest laatst een grote (lege) pot schoonmaken en vond eveneens een dergelijk tafereel. De rode mieren hier onder de heg vind ik overigens iets minder fijn :S

 

Bit, ja daar ging het mij om, af en toe nog een beetje een newbie

 

Dank allen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even off-topic er zijn verschillende rode mieren soorten sommige daarvan zijn wettelijk beschermd dus zou ook niks doen met die onder je heg tot je weet welke soort, is toch jammer als je er iets tegen zou doe terwijl ze mischien niet zo heel veel meer voorkomen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf het idee dat als ik veel mieren zie in de compostbak de compost te droog is. Dan gooi ik er water in en dat lijkt te werken.

Maar ik kan me ook niet voorstellen dat die beestjes zelf slecht zijn voor de de compost. Ik denk dat ze slechts een symptoom zijn van uitdrogende compost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bak is niet echt droog

Wel een heel mierenvolk

 

Even off-topic er zijn verschillende rode mieren soorten sommige daarvan zijn wettelijk beschermd dus zou ook niks doen met die onder je heg tot je weet welke soort, is toch jammer als je er iets tegen zou doen terwijl ze mischien niet zo heel veel meer voorkomen.

Ik heb weer wat op te zoeken vanmiddag

Miertjes zijn zulke leuke beestjes, wil ik meer van weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mieren in de composthoop duid op een luchtig en warm mengsel.

 

Vaak legt lasius niger (zwarte tuinmier) haar koninginnelarven onder bloempotten en composthopen. Daar groeien de koninginnelarven op tot 'nieuwe koninginnen', de gevleigelde mieren die je s'zomers ziet.

 

De aanwezigheid van mieren in de composthoop is vaak een zgn satelietnest. Het echte nest (met koningin) bevind zich onder de grond.

 

Water over de composthoop brengt de temperatuur omlaag en vertraagd het composteringsproces.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mieren in de composthoop duid op een luchtig en warm mengsel.

Dat is positief toch?

 

Vaak legt lasius niger (zwarte tuinmier) haar koninginnelarven onder bloempotten en composthopen. Daar groeien de koninginnelarven op tot 'nieuwe koninginnen', de gevleigelde mieren die je s'zomers ziet.

 

De aanwezigheid van mieren in de composthoop is vaak een zgn satelietnest. Het echte nest (met koningin) bevind zich onder de grond.

 

Dus al die vliegende mieren zijn nieuwe koninginnen?

Ga er van de week eens voor zitten, bijna jarig dus zo'n mierenbak voor thuis lijkt me ook wel leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Randje Gevleugelde mieren zijn zowel mannetjes als vruchbare vrouwtjes, moet ookwel begin paring vindt plaats in de lucht.

Als je mieren wilt houden, kun je met gipsblokken uithollen en een glasplaat heel gave verblijven bouwen,

heel leuk moet je maar eens op googlen om te kijken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja gaaf he met voeder drink en nestplaats, er is zowiezo een wereldwijde best serieuze insektenhobby wereld, veel ervaring goeie tips.

Meeste menen houden denk ik tropische miersoortjes zelf ben ik niet van mieren maar

Bidsprinkhanen vindt ik zelf megacool, gaat een wereld voor je open als je je daarin verdiept

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mieren zijn een leuke, interresante hobby. Maar het bijhouden is erg intensief en moeilijk met een moestuin te combineren, haha. Een tropisch aquarium is gemakkelijker in onderhoud. Mieren stellen hoge eisen wat betreft vocht, warmte, winterrust, voedselaanbod, etc.

 

Ik heb nog een paar kolonies, maar dit ga ik afbouwen. In 2009 had ik 15 verschillende kolonies. Ik had er een speciale kamer voor ingericht.

 

y-tong-2.jpg

 

Zelf gemaakt gipsnest.

 

formicarium.jpg

 

Het rode folie is voor de mieren 'duisternis'

 

img589118421337763158.jpg

 

Camponotus vagus in houtnest. Deze midden Europeese soort is 2/3 cm groot. Hier verjaag ik ze van een oud (verlicht) nest naar een nieuw (duister) nest. De glasplaat was gebroken.

 

img589640241337763165.jpg

 

Close up. Nooit een goede camera voor aangeschaft, haha.

 

http://www.antstore.net/

Mierenwinkel

 

http://www.antforum.nl/index.php

Mierenforum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bidsprinkhanen vindt ik zelf megacool, gaat een wereld voor je open als je je daarin verdiept

 

Zijn idd. ook erg leuk hans!

Heb ffies gezocht met google

 

Mieren zijn een leuke, interresante hobby. Maar het bijhouden is erg intensief en moeilijk met een moestuin te combineren, haha. Een tropisch aquarium is gemakkelijker in onderhoud. Mieren stellen hoge eisen wat betreft vocht, warmte, winterrust, voedselaanbod, etc.

 

Gaaf die foto's!

Heb ook even op de linken gekeken ga me er nog wel in verdiepen.

Had niet verwacht dat er veel dingen zijn waar je rekening mee moet houden maar het 't is een leuk projectje om in het najaar eens naar te kijken, lijkt me echt super

 

Mijn moestuintje kost niet zoveel tijd hoor, zit meer tijd in het lezen hier en op 't net

Maar wat de miertjes betreft denk ik dat het beter is om eerst goed te weten wat je ermee moet doen. 't Zijn toch levende diertjes en zou het niet leuk vinden als ze door mijn onkunde het loodje leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In augustus een koningin in een reageerbuisje stoppen met een vochtig watje is erg leuk. In het voorjaar heb je dan een mini kolonie met een paar honderd werksters. Je kan ze kleine vliegjes voeren en honing op een wattenstaafje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...