Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

aanaarden aardappelplantjes


aanmodderaar

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wij zijn dit jaar voor het eerst begonnen met een eigen moestuin. Er is al zoveel informatie over te vinden dat je af en toe gewoon niet meer weet waar je het zoeken moet . Toch kan ik zo 1,2,3 niets vinden over het aanaarden van aardappel plantjes. Moet je al een zandruggetje maken als je de aardappel poot of kan dat ook nog als de eerst blaadjes boven de grond verschijnen?

 

Verder vroeg ik me af of het klopt dat als ik nu aardappels heb gepoot en ik straks bij het oogsten er een aantal bewaar (op een donkere plek in de kelder?) dan kan ik die volgend jaar toch gebruiken om opnieuw te poten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanaarden van aardappels hoeft niet. Kan wel. Is wat afgekeken van de landbouwmachines op enorme percelen die ook ruggetjes maken. Is typisch iets Nederlands. Zelf maak ik zeer lage ruggetjes, vooral om de plantplek te herkennen en een beginpunt te hebben als ik ga oogsten. (In dat gebied moet ik de aardappels opgraven) Naar mate de aardappels groeien, hoog ik die wat op met een hark omdat ik ertussen toch ook moet wieden. Onkruid verwijderen en ruggetje wat hoger is een en dezelfde handeling.

 

Het kan dus prima met en ook zonder aanaarden. Iedere tuinier heeft zo zijn/haar eigen manier die werkt.

 

Ja. Goed bewaarde aardappels kun je weer opnieuw planten. Maar er is wel een risico: dat je daarmee ziekten en afwijkingen verspreidt. Dus alleen doen als je heel zeker bent dat er geen ziekten (virus, schimmels) e.d. in je ouderplanten zat.

De professionele teelt van aardappelen om te poten verloopt wat anders dan een gewone teelt. Die worden ook gekeurd voor ze verkocht mogen worden. Is dus veiliger: Je weet vrij zeker dat je een optimaal en gezond begin hebt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik aard niet aan. Alleen wanneer nachtvorst dreigt en de planten nog maar net boven de grond komen. Ik poot de Aardappels wel diep genoeg. Anders loop je het risico dat de Aardappels boven de grond komen en groen worden. Poters alleen van gezonde stammen halen. Dus stammen waar ook grote aardappelen aan zitten. Een stam met alleen kleine aardappeltjes kan ziek zijn. Dus niet gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...