Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik lees overal dat je geen aardbeien mag zetten op het landje waar daarvoor aardappelen hebben gestaan. Maar weet iemand of je wel aardappelen mag zetten waar eerst aardbeien hebben gestaan? Ik wil mijn aardbeien bed na de vorst rooien, bemesten met stalmest om er vervolgens half maart/eind maart aardappelen te zetten.

Geplaatst:

Ik heb er ook geen sluitend antwoord op Dennis. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat wat voor aardbeien na aardappels geldt, ook op aardappels na aardbeien van toepassing is. De schadelijke bodemaaltjes die aardbeien aan kunnen tasten zullen ook schadelijk zijn voor de aardappels. Dat is een redenatie die je zelf waarschijnlijk ook al bedacht had. De vraag is natuurlijk in welke mate het huidige aardbeien bed 'besmet' is met schadelijke aaltjes en of het planten van aardappels gevolgen heeft voor die aaltjes populatie. Persoonlijk zou ik me er niet al te druk om maken en gewoon de aardappels planten.

Geplaatst:

Aardappels na aardbeien is niet alleen riskant voor aaltjes maar ze delen ook de gevoeligheid voor veel schimmels.

Hieronder vallen de (wel niet een echte schimmel maar toch) Phytophthora waardoor de besmetting die aan het einde van het seizoen bij aardbeien niet opvalt bij de teelt van aardappels het jaar erop wel tot besmetting kan leiden.

Dit ondanks dat ze door andere ondersoorten van de Phytophthora familie worden besmet (aardbei, cactorum en fragariae, aardappel infestans)

Ook bekend is de verwelkingsziekte ( Verticillium spp) deze komt zowel bij aardbeien als aardappels (en tomaten alsook komkommer) voor.

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...