Jump to content

D_SDennis

Members
  • Posts

    459
  • Joined

  • Last visited

Personal Information

  • LOCATION
    Rhenen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dat zijn zadelzwammen, Polyporus squamosus. Ze kunnen best groot worden, veel groter dan elfenbankjes. Die heb je overigens in veel verschillende soorten,
  2. Heb je een foto? Staat deze in pot of in de volle grond? In pot zijn ze een stuk kwetsbaarder op de een of andere manier. En is het ook echt de japonicus? Die met dat leerachtige wat grotere blad?
  3. Hier in Rhenen heb ik wel stekken beschikbaar.
  4. Dit is geenszins een vorstscheur. Dit ziet er meer uit als een oude beschadiging door iets wat tegen de stam heeft gestoten. Of misschien nog stamt uit de tijd dat deze is gerooid met iets teveel geweld uit de kwekerij, maar dat blijft gissen. Het zit er namelijk al een paar jaar. Het begint namelijk met beschadigde bast onder de schors door iets en daar is de schade aan de bast lange tijd verborgen gebleven. Maar je bent het pas recenter gaan zien omdat er vanuit de zijkanten nieuw weefsel (geen callus, dat is weefsel wat uit de mergstralen komt) vanuit de randen weer de wond is gaan overgroeien. Doordat dat in dikte is gaan toenemen (wat een goed teken is) is de bovenliggende schors op een gegeven moment gaan scheuren, waardoor de onderliggende schade nu zichtbaar is geworden. Je hoeft je geen zorgen te maken. Deze schade zal als alles verder goed verloopt, geheel herstellen. Je hoeft er niets aan te doen, Geen wondbalsem of schors wegpellen of wat dan ook. Je zult zien dat alles over twee, drie jaar geheel dichtgegroeid is. En de boom vastzetten hoeft echt niet, met respect voor het eerder gegeven advies. Want als de boom nu al een paar jaar staat en nog steeds staat is deze al goed verankerd. Nu palen aanbrengen maakt een luie boom die niet meer getriggerd wordt te versterken in wortels en stam. Je zult zien dat dan juist, als je de palen na een paar jaar weer weghaalt, de boom bij de eerste de beste storm/stevige wind alsnog bezwijkt. Bovendien is het plaatje verouderd. De palen zijn op dat plaatje veel te lang. Tegenwoordig verankert men hooguit tot kniehoogte, met de bedoeling dat de boom nog redelijk kan zwiepen en zo de wortel triggert sterker te worden. En je het probleem dus niet hebt als je de palen weer weghaalt. Maar dat is nu mosterd na de maaltijd. Jouw boom staat al een paar jaar en is echt al goed verankerd.
  5. Ja, daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Of misschien alleen wat topscheuten uit een bloeiend exemplaar er in enten in de hoop dat daardoor de hormoonhuishouding zo verandert dat de hele plant knoppen gaat zetten. Geen idee of dat zou werken.
  6. ik ga er niet van uit dat deze winterhard is, maar met nachtvorstjes van 1-2 graden onder 0 laat ik deze gewoon buiten staan. Vriest het harder, dan schuif ik de pot 'even' de garage in. het is een zelfgezaaide sinaasappelboom. Heeft in de 25 jaar dat ik m heb pas 1 bloemetje gegeven. Winterhard, nee, dat denk ik niet, maar deze kan wel heel veel kou aan.
  7. MSDG, zoals ik al aangaf acht ik de kans ook niet groot. Maar baat het niet dan schaadt het niet. Ringen van bomen is idd hetzelfde, maar met deze methode kun je dat herstellen, mits je er op tijd bij bent. Ik zou er ook een nieuw boompje naast zetten, just in case.
  8. Dit is vrijwel zeker vorstschade. Het zwarte is in feite het sap wat via kapotte cellen naar buiten komt. Vanaf -4/-5 is beschermen echt wel nodig. Soms helpt een emmer al genoeg of wat vliesdoek er over. Beter in pot houden en de schuur in bij vorst. Maar in de vollegrond groeien ze vaak wel beter.
  9. Bij mij zaait thijm zich elk jaar gewoon overal uit. En om de paar jaar spaar ik er een paar en plant die uit. De oude planten gaan bij mij ook maar een paar jaar mee.
  10. Nog ter aanvulling, de bast dient zeker niet om afvalstoffen naar de wortels af te voeren, maar juist om voedingstoffen in de vorm van met name suikers en hormonen naar de wortels ofwel naar beneden te sturen. Deze voedingsstoffen en hormonen worden onderweg afgezet in het onderliggende spinthout en voor een groot deel ook uitgewisseld via de wortels met bodemschimmels die daarmee worden gevoed. Bij de ene soort is dit sterker ontwikkeld dan bij de ander. Het onderliggende spinthout is puur bedoeld voor het transport van water en opgeloste voedingselementen vanuit de bodem naar boven toe. Veel soorten zijn zonder het bodemleven niet eens in staat om voedingselementen in de juiste verhoudingen uit de bodem op te nemen zonder dit bodemleven. Het is een goede ruil: voedingsstoffen uit de bodem voor suikers vanuit de boom. Bovendien zorgen dergelijk bodemleven voor een goede bescherming van de boomwortels. Mycorhiza's zijn hier het belangrijkste voorbeeld van. Door het wegvallen van de bast worden de wortels dus niet meer verzorgd. En zullen deze steeds minder goed hun werk kunnen doen lees vocht opnemen. Vaak zie je dat de boom in het voorjaar nog wel goed uitloopt, maar dat al snel de groei stagneert. Het jaar er op of soms pas in het derde jaar sterft de boom dan uiteindelijk. Dat komt omdat door uitdroging de buitenste jaarringen van het spinthout afsterven en elk jaar de binnenste sowieso afsterft/buiten functie raakt. Elk jaar neemt de transportcapaciteit dus af. Nog even over de schade, het is het proberen waard, hoewel ik bang ben dat er teveel is weggeknaagd. En dat is de stam afdekken met wit landbouwplastic (niet zwart, dat wordt te heet als de zon er op schijnt en dan gaat het mis). Door dit plastic voorkom je dat het nu blootliggende spinthout uitdroogt en afsterft. Wat er mogelijk gaat gebeuren in de komende weken is dat vanuit de mergstralen callus wordt afgezet aan het oppervlak. Dit callus transformeert onder gunstige omstandigheden weer tot cambium en bastweefsel. En als dit maar op voldoende lekken plaatsvindt, kan er weer een verbinding ontstaan tussen de boven- en onderkant. Zoals al aangegeven, appels kunnen een hoop. Het is het proberen waard, maar om eerlijk te zijn, acht ik de kans niet groot dat dit slaagt omdat het lijkt dat ook het onderliggende spinthout is aangeknaagd. Maar wellicht helpt dit advies anderen als er zich zoiets dergelijks voordoet. Let op: medio juni moet je het er wel weer afhalen. Alleen mag het verse weefsel, als je dat ziet, niet meteen door zon worden beschenen. Dus zet er een plank tegen waardoor de stam in de schaduw blijft. Houdt dat zo tot er ook weer schors wordt afgezet. Dan is de bescherming weer ok.
  11. Je moet ze gewoon te drogen leggen en binnen een paar dagen gaan ze allemaal open. Dan vallen de zwarte zaden er uit en die kun je weggooien. Soms moet je ze er een beetje uit pulken. Je eet die hulsjes. Die maak je in een vijzel fijn om te gebruiken.
  12. Uitspoelen is alleen een probleem als je bodem te weinig organische stof en/of lutum bevat. Daar zou de eerste focus moeten liggen. Als dat op orde is, is mest opbrengen in het najaar het beste. De mest kan dan perfect verteren zonder dat je de gevolgen hebt van eventueel te verse mest. Want immers in het najaar staat er niets meer op de tuin. Mest opgebracht in het najaar is in het voorjaar meestal helemaal verteerd, op de grovere delen na. Die kun je dan in het voorjaar nog onderwerken en in de loop van het seizoen vind je dar niets meer van terug. Alles wat uitspoelt wordt opgevangen en gebonden door de humus en de lutumdelen in je bodem. En komt gewoon beschikbaar voor je planten in het voorjaar. Er is wel zoiets als stikstof die vervliegt als je het op de grond legt in plaats van onderspit, maar volgens mij is dat verwaarloosbaar. Ik laat me leiden door een natuurlijk principe: in de natuur vallen uitwerpselen gewoon op de grond en worden daar door allerlei organismen verwerkt. Bij mij op de zandgrond werkt dit al vele jaren naar alle tevredenheid. Of het op andere gronden ook zo fijn werkt, weet ik niet. Maar dit is mijn ervaring. Ik breng dus wel elk jaar compost op de tuin (dat doe ik altijd in het voorjaar), een best goede hoeveelheid en 1 x per twee jaar een goede vracht stalmest in het najaar, zo ongeveer begin november.
  13. Hmmm, vreemd advies. Niet doen! Snoeien is alleen zinvol als de boom/struik te groot wordt. Het blad is noodzakelijk voor de groei.
  14. De tweede doet me denken aan een Thunbergia-soort. Niet de gangbare Susanne met de mooie ogen, maar die met paarse bloemen.
  15. Hier zijn de bessen nu aan het afrijpen. Nog een week, twee weken en dan ga ik oogsten. Ik heb het idee dat ze toch ook door de vogels gegeten worden. Ben benieuwd hoe die dat ervaren
×
×
  • Create New...