Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Champignons mislukken: tips voor de kweek?


nod

Aanbevolen berichten

Na mij eerst hier ingelezen te hebben heb ik geprobeerd om een champignon te klonen een drietal weken geleden.

 

Karton in heet water laten staan en na 10 min. de blaadjes vaneen getrokken,de blaadjes met de lijm weggegooid, ik had toch genoeg karton. Mes even in de vlam stukjes steel op het karton gesneden vel erop nogmaals herhaald en geëindigd met enkele vellen karton. Deksel erop en in de propagator geplaatst met een omgekeerde zak van tuinaarde erop. Deksel tegen verwarming aan en laten staan.'s

 

Anderendaags even komen controleren de temperatuur is inmiddels opgelopen tot 34° domweg vergeten de temperatuurregelaar ertussen te zetten.Een weekje gewacht op 22°ditmaal maar het onheil was geschied en het broed was niets meer leefbaar.

 

Verleden week tweede poging en niet één maar twee bakjes.Temp op 24°, nu na een week voorzichtig gekeken en in bakje 1 op 1 stukje een beetje grijze pluis beloofd niet veel goeds.In bakje nr.2 een stukje met witte pluis aan de rand bakje terug dicht gedaan en bakje nr.1 heb ik open gelaten,dat met het grijze pluis. Zak er terug over en vrijdag nogmaals kijken. Ik hoop dat het witte pluis is en geen voorloper van grijs.Het bakje dat ik open gelaten heb is omdat het redelijk vochtig is in die bakjes en ik wil kijken wat er gebeurt als dat vocht enigzins wegkan. Als er iemand dit leest en van mening is dat het niet kan lukken en waarom graag een antwoordje

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nod, in het topic kweek-technieken-t8367.html geef ik aan dat de champignon nu net een paddenstoel is die je juist het beste met het voetje(kontje) zou moeten klonen(of ben ik daar nu net niet zo duidelijk in geweest zou ook kunnen). Igg op de eeste pagina staat een foto(kan je sneller zien met deze link) : imgupload/uploads/kweek-van-voet54731365025485.jpg. Dit zijn mergelchampignons( vaak gewoon Agaricus blazei waar mergel bij het substraat(voedingsbodem) is gedaan) o.a. deze koop je met het voetje nog aan de steel in de biologische winkels of markten. En het stukje dat je normaal dus weg zou gooien gebruik je nu dus om te klonen. Maar vaak gaan deze na enkele dagen ook foute schimmelgroei vertonen en moet je de kloon van het substraat afhalen en de schimmeldraden(bij planten de wortels) proberen heel te laten of over te zetten op een nieuw substraat. Pas als dat voledig is doorgroeid(stro e.d.) dan de dekaarde en eventueel kalk er over heen welke niet meer dan tot 72 graden gekookt moet worden(of stomen) voor de nog goede bacterien etc. te laten leven(bij champignonteelt is dit gebruikelijk maar, zelf doe ik het eigenlijk bijna niet meer).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

steel is toch hetzelfde als voetje of niet ?Ik heb wel het steeltje in de lengte in 3 stukken gesneden is dit fout?Op de foto zie ik champignon op stro start je dan rechtstreeks op stro of is dit de tweede fase.Op de foto lijkt het of de champignon met het hoedje in het stro is geduwd.Je leest het wel ik ben een echte beginner met vele vragen.Maar soms moet je er gewoon aan beginnen en met vallen en opstaan leren ipv te zitten wikken en wegen.Bedankt voor je reactie trouwens.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je leest het wel ik ben een echte beginner met vele vragen.Maar soms moet je er gewoon aan beginnen en met vallen en opstaan leren ipv te zitten wikken en wegen.
Daar leer je idd het meeste van. En nee de steel is niet het voetje. Ik ga morgen even op de boerenmarkt kijken of ik een champignonsoort kan kopen die nog het voetje heeft en zal dan een foto er van plaatsen.(anders zaterdag) Ik zal dan wat stap voor stap foto's maken van het hoe en waar(op). Je vraag over
Op de foto zie ik champignon op stro start je dan rechtstreeks op stro of is dit de tweede fase.
Je kan gelijk op stro starten maar, op karton(met ribbels) kan je ook starten en dat later weer in /op stro door kweken(2de fase), dek laag er over en wachten op je eerste vlucht champignons. Ik heb het ook wel eerder aangegeven in een ander paddenstoelentopic dat men zegt dat de champignon het makkelijkste is om te starten maar, zelf laat ik de mensen eerst met oesterzwammen stoeien. Dus wees niet teleurgesteld als de champignonteelt wat tegen zou vallen. Als je nog vragen hebt stel ze gerust bij paddenstoelenkweken zit het verschil tussen wel of geen oogst vaak in een klein detail.(b.v. iets te koud of te warm)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu snap ik het, het voetje zit onderaan het steeltje en als je champignons koopt zijn ze allemaal afgesneden dus heb je niets om mee te starten.Ik heb net een achttal steeltjes in de frigo gelegd voor een derde poging ditmaal in stro dat al ondergedompeld staat te weken.Ik zal bij mycobois doorgroeide kompost bestellen en ook deuvels van andere soorten.Eenmaal gestart kan ik van mijn eigen champignons met voetje zelf verder experimenteren en van de andere soorten kan ik ook proberen in mijn eigen voorraad te voorzien.Ik moet wel nog wachten want binnen kort vertrekken we op verlengd weekend en ik ben er liever bij als ik start.Ik zal hetgeen ik nu gestart heb verder zetten, is het niets dan weet ik in ieder geval dat het zo niet kan.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Mycobois was natuurlijk uitverkocht,moet wachten tot half november.Nu heb ik een week voor de ardennen nogmaals stukjes champignonsteel(misschien zit er aan het uiteinde van de steel nog iets van het voetje? was de gedachtengang) ditmaal rechtstreeks in nat stro gestoken.De doos in een plastiek zak verpakt en een week in een kamer gezet van 15-16. Bij thuiskomst even gekeken en er was niets te zien geen witte schimmel maar ook geen andere.Ik heb enkele dagen gewacht er was nog geen verandering en toen heb ik besloten om ze met het mooie weer in de serre te zetten en te laten.Deze avond terug even geloerd geen schimmel maar ik zie dat de stukjes donkerder geworden zijn en beginnen te zweten.Een goed of slecht teken?De zak is wel lichtdoorlatend maar de stukjes zitten in het stro.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Even een paar foto's van de start:Drainage

P1611131395901384800207.300001

Mycelium van champignons

P1611131341841384800211.450001

Dekaarde

P1611131664761384800214.060001

Deuvels van Blauwe Oesterzwamin stro gemengd met hout

P1711131396281384800218.470001

Doosje met enkele deuvels op stro om te vermeerderen

P1711131483801384800222.350001

Blauwe oesterzwam samen met doosje in propagator op 20°C.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze avond even geloerd, het mycelium van de oesterzwammen begint op sommige plaatsen een weg te zoeken naar beneden,en op andere plaatsen is het in volume aan het toenemen .De champignons staan bij vijftien graden, nog niets te zien en daar zal het waarschijnlijk wel langer duren.Fluweelpootjes staan in de koude serre en daar verandert er niets met de weersomstandigheden die verandert zijn zal het daar niets worden.Vrijdag zal ik ze verplaatsen naar de garage dat scheelt toch al iets.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Vandaag opnieuw controle,het mycelium van de oesterzwam ziet er normaal uit.Groeit tergend traag in vergelijking met in het begin.Wat opvalt is dat het naar beneden groeit en soms horizontaal, maar niet aan het oppervlak(naar de warmte toe?).Het mycelium van de champignons heeft nu aan twee zijkanten de bovenkant bereikt en groeit naar het midden toe.Op het oppervlak zijn hier en daar miniscule witte puntjes te zien,dus begint het daar ook de kop op te steken.Ik denk dat het zich nu snel zal verspreiden over het ganse opp.Binnen een tweetal dagen misschien meer nieuws hierover

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele foto's:

IMG016047291385892594.JPG

IMG016115651385892614.JPG

IMG016264381385892639.JPG

De drie bovenste foto's zijn van de champignons,de eerste van een zijkant de tweede in de hoek en de derde in het midden.Ziet er goed uit vind ik

De volgende zijn van de oesterzwam en ik vrees dat die kweek aan het mislukken is.

Eerste foto een volgroeide deuvel die ik gisteren uit de koelkast heb gehaald en erbij gelegd als voorbeeld.

Tweede foto het bakje met de deuvels die ik bij enkele volgroeide gelegd had met de bedoeling van die te vermeerderen.In het begin verliep alles vlot maar bij de kontrole gisteren zag ik dat het mycelium aan het verdwijnen is.

Derde foto wit schimmel waarvan ik denk dat het niets te maken heeft met mycelium van de oesterzwam.

Even gewoeld in de bak en de houtsnippers voelden warm en DROOG aan.Is het daardoor dat het mycelium verdwijnt?Bodemverwarming,de snippers drogen uit en de condens slaat boven terug neer op het mycelium dat verdwijnt?

Ik heb gisteren de verwarming van de propagator uitgeschakeld, het is 16°in de kamer waar hij staat dat moet voldoende zijn denk ik.

De volgroeide deuvel zal ik straks in het midden van de bak leggen en afwachten of er nog iets groeit,

wordt vervolgd

IMG016452111385892672.JPG

IMG016336371385892693.JPG

IMG016551901385892713.JPG

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een weekje later:

IMG016763271386413856.JPG

Het mycelium breidt nu vlug en aan alle kanten uit.

IMG016615551386413788.JPG

en aan de andere kant van het pakket komen de eerste champignons reeds te voorschijn,even vernevelt en plastiek terug opgelegt

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

.Dat was ik ook van plan.Alleen ik kom er niet uit of ik op het karton opgeloste suiker zou gieten als groeistimulans.Of eventueel op het stro voordat ik het karton in het stro stop.Ik weet eigenlijk niet of stro op zich voldoende is of moet ik dat mengen met aarde?

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het op stro "zet"dan later aarde er op maar, pas als het er zo uit gaat zien als het baaltje dat je nu hebt gebruikt(echt goed zichtbaar). De honing of suiker er bij als je stro redelijk is doorgroeid of als je de aarde er op doet tenzij je van een openstaande hoed een sporenprint zou maken dan wel de honing/suiker gelijk. Gelijk de honing of suiker bij het champignonvoetje zal sneller rotting geven i.p.v. helpen groeien. En de honing/suiker gebruiken na de 2de en/of 3de vlucht als boost.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo staat het er nu voor:In totaal al 1,3 kg geoogst,en dit ziet er een lange vlucht uit

IMG017378651387478062.JPG

Het mycelium op de deuvels van de blauwe oesterzwam gaan intussen recht door het karton richting stro.

IMG017623601387478086.JPG

De gekloonde champignons zal ik nog twee dagen laten groeien en dan even kijken.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag, nog twee bakjes gevuld.Het ene met stro met voetjes (rechtstreeks uit bak waar ik nu van oogst)en afgedekt met stro en deksel erop.Het tweede bakje gevuld met stro met mycelium stukjes erbovenop (uit de bak gesneden waarvan ik nu oogst) en ook afgedekt met deksel.Ze staan donker bij 14°.Deksel gaat er pas af op 5 januari, ben eens benieuwd.De bak met oesterzwam mycelium bekeken en aan de ene kant zag ik op mijn deuvels (3-tal) groene schimmel.Ik heb ze direct verwijdert aan de andere kant zag ik lange witte draden zoals een slordig spinnenweb.Niet kort bijeen maar de draden lopen over lengtes van 5 cm uiteen en zijn spierwit.Oesterzwam of iets anders?Geen flauw idee.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...