Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

tropischeplantengek

Leden
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Even een update! Jullie hebben geen idee hoe goed dit warme benauwde weer uitkomt! De vruchten groeien erg hard en ben ze gaan ondersteunen met meloennetjes.
  2. Hallo allemaal! Ik ben nieuw op het forum (gisteren mij voorgesteld bij de voordeur) en leek het leuk mijn grootste hobby nog eens extra voor te stellen. Al een aantal jaren ben ik helemaal in de ban van exotische planten en fruit. Ik vind het geweldig om te experimenteren en te kijken wat er in Nederland allemaal mogelijk is, ook als veel mensen denken dat het niet kan. Mijn grootste trots op dit moment is zonder twijfel mijn geënte Kent-mango. Na veel geduld en aandacht heeft de boom dit jaar succesvol gebloeid en hangen er momenteel nog vier mango's aan. Elke week zie ik ze groter worden en dat blijft een bijzonder gezicht. Inmiddels heb ik zelfs een airlayer op de boom gemaakt, gewoon omdat ik het leuk vind om weer een nieuwe uitdaging aan te gaan. Maar de mango is zeker niet mijn enige project. Ik heb verschillende citrussoorten, waaronder citroen, sinaasappel en een vingerlimoen. De vingerlimoen begint nu ook vruchtjes te vormen en ik ben heel benieuwd hoe die zich verder ontwikkelen. Daarnaast heb ik een Dessert Rose en een Mexicaanse petunia die ik ooit uit Gambia heb meegenomen. Het zijn leuke herinneringen aan een mooie reis en ze doen het verrassend goed. Verder heb ik onder andere: Dragonfruit; Cactusvijg; Verschillende andere cactussen waar ik al ervaring mee heb; Passievrucht Formosa-papaya's uit zaad; Brown Habanero; Jalapeño; Puntpaprika's. En een mango uit zaad afkomstig van een senegalese mango! Het stammetje word al mooi "houtig" Dit jaar ben ik voor het eerst begonnen met een babaco. Dat wordt weer een nieuw experiment en ik ben benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen. Ook heb ik een apart klein kasje speciaal ingericht voor een watermeloen. Inmiddels hangt daar al een klein meloentje aan en ik ben heel benieuwd hoe groot die uiteindelijk gaat worden. De grote kas gebruik ik vooral tijdens het groeiseizoen. Van ongeveer eind februari tot half november probeer ik daar een zo goed mogelijk klimaat voor mijn tropische planten te creëren. Daarbij gebruik ik een kachel, ventilatoren, een luchtbevochtiger en een luchtontvochtiger en zelf nog een vijverfogger voor de hete dagen. Dat klinkt misschien overdreven, maar bij tropische planten blijkt al snel dat temperatuur, luchtvochtigheid en ventilatie minstens zo belangrijk zijn als water geven. In de winter gaat alles juist naar binnen. Dan overwinteren de planten voor de ramen in huis, waar ze veilig zijn voor de Nederlandse kou en ik ze rustig de winter door help. Wat ik zo leuk vind aan deze hobby is dat er altijd iets gebeurt. De ene plant staat in bloei, de andere zet vrucht, terwijl ergens anders weer een nieuw experiment begint. Natuurlijk gaat er ook wel eens iets mis, maar juist daarvan leer je vaak het meest. Ik geniet vooral van de uitdaging om tropische planten en vruchten te kweken op een plek waar je ze normaal gesproken niet snel verwacht. En als er dan uiteindelijk een mango, een vingerlimoen of misschien zelfs een watermeloen van eigen bodem geoogst kan worden, geeft dat enorm veel voldoening. Ik hoop hier op het forum ervaringen uit te wisselen met andere liefhebbers en zal af en toe wat updates plaatsen van mijn projecten. Ik kijk ernaar uit om van jullie te leren en natuurlijk ook mijn successen en mislukkingen te delen. Groeten uit Drenthe! 🌴🥭🍋🍉🌵🌶️
  3. Beste forumleden, Mijn naam is Robert en ik dacht dat het leuk was om mij even voor te stellen. Ik heb al jarenlang een grote passie voor exotische en tropische planten en probeer steeds een stapje verder te gaan met soorten waarvan veel mensen denken dat ze in Nederland niet of nauwelijks mogelijk zijn. Mijn grootste trots op dit moment is mijn geënte Kent-mango. Na veel geduld, uitproberen en leren van mijn fouten is het mij gelukt om de boom succesvol te laten bloeien en vrucht te laten zetten. Inmiddels hangen er nog vier mooie mango's aan de boom en ik hoop natuurlijk dat ze volledig zullen uitgroeien en afrijpen. Voor mij is dat een prachtig project waar ik veel tijd en plezier in steek. Onlangs ben ik ook begonnen met een nieuw experiment: een luchtaflegger (airlayer) op een krachtige uitloper van de onderstam. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken en zal de resultaten zeker delen. Om mijn tropische planten zo goed mogelijk door het Nederlandse klimaat te helpen, heb ik mijn kas behoorlijk aangepast. Ik maak gebruik van een kachel voor de koude periodes, maar ook van een luchtontvochtiger, een bevochtiger en ventilatie om het klimaat zo stabiel mogelijk te houden. Toch blijft het een uitdaging. Soms is het vechten tegen hitte, vocht, schimmels of juist droge lucht, en juist dat maakt deze hobby zo interessant. Naast de mango heb ik nog meer exotische planten staan, waaronder verschillende citrussoorten, vingerlimoen, diverse vruchtvormende cactussen en andere tropische en subtropische soorten. Ik vind het leuk om te experimenteren en te kijken wat er onder Nederlandse omstandigheden mogelijk is. Ik hoop hier veel te leren van de ervaring van andere liefhebbers, maar ook mijn eigen ervaringen en successen te kunnen delen. Wie weet kunnen we elkaar inspireren om net dat ene bijzondere project aan te gaan. Ik kijk ernaar uit om kennis te maken met jullie en mijn tropische avontuur hier op het forum te delen! Ik heb fotos toegevoegd van begin bloei tot er met nu! Veel kijkplezier! Groeten, Robert

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.