Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stengelrot bij tomaat


henkg

Aanbevolen berichten

Dit zag ik pas gisteren bij een tomatenplant (direct daarna geruimd):

img2228kstengelrot60721345013699.JPG

 

Stengelrot dus. Volgende keren dus toch maar bladsnijden met een scherp en schoon mesje.

Als het hierbij blijft, heb ik eigenlijk weinig reden tot klagen. Dit is mijn 5e tomatenjaar. Tot nu toe -op soms wat meeldauw na, pas bij het afrijpen van de allerlaatste vruchten- nog niet eerder een probleem gehad.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Botrytis / grauwe schimmel. In dit stadium weinig meer tegen te doen inderdaad. Ik heb ook twee planten staan die aangetast zijn. Sinds kort snoei en dief ik alleen nog maar aan het eind van de ochtend zodat de wonden in de loop van de dag nog op kunnen drogen. Op eerdere foto's in mijn moestuin seizoen zie je nog wel dat er stompjes blijven staan na bladsnoei. Dat doe ik ook niet meer, zoals je schrijft snijdt ik nu ook met een scherp mesje een glade wond tegen de stam, en ik moet zeggen die wonden drogen mooi op en raken minder vaak geinfecteerd.

 

Nuttige link: http://www.botrytis.be/basisadvies_biologische_tomatenteelt

 

edit: hier nog wat foto's van mijzelf, misschien handig voor anderen, bij foto 1 en 2 kun je de plekken nog tot in de stengel met een zeer scherp mes wegsnijden (zorg voor een glade wond die snel opdroogt).

dscf008776411345024056.jpg

dscf008984011345024032.jpg

dscf009373401345024088.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...