Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dit zag ik pas gisteren bij een tomatenplant (direct daarna geruimd):

img2228kstengelrot60721345013699.JPG

Stengelrot dus. Volgende keren dus toch maar bladsnijden met een scherp en schoon mesje.

Als het hierbij blijft, heb ik eigenlijk weinig reden tot klagen. Dit is mijn 5e tomatenjaar. Tot nu toe -op soms wat meeldauw na, pas bij het afrijpen van de allerlaatste vruchten- nog niet eerder een probleem gehad.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Posted

Botrytis / grauwe schimmel. In dit stadium weinig meer tegen te doen inderdaad. Ik heb ook twee planten staan die aangetast zijn. Sinds kort snoei en dief ik alleen nog maar aan het eind van de ochtend zodat de wonden in de loop van de dag nog op kunnen drogen. Op eerdere foto's in mijn moestuin seizoen zie je nog wel dat er stompjes blijven staan na bladsnoei. Dat doe ik ook niet meer, zoals je schrijft snijdt ik nu ook met een scherp mesje een glade wond tegen de stam, en ik moet zeggen die wonden drogen mooi op en raken minder vaak geinfecteerd.

Nuttige link: http://www.botrytis.be/basisadvies_biologische_tomatenteelt

edit: hier nog wat foto's van mijzelf, misschien handig voor anderen, bij foto 1 en 2 kun je de plekken nog tot in de stengel met een zeer scherp mes wegsnijden (zorg voor een glade wond die snel opdroogt).

dscf008776411345024056.jpg

dscf008984011345024032.jpg

dscf009373401345024088.jpg