Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

tomaten ziek?


els

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

de eerste keer dat mijn tomaten zo vroeg met een probleem te kampen hebben. Ik heb een 50 tal jonge planten en ze zijn allemaal aangetast. De laatste 8 jaar heb ik dit nog niet meegemaakt. Ik volg de principes van biologische landbouw voor het kweken van mijn tomaten. Enig idee wat het is en of ik er iets kan aan doen?

 

groeten

 

tomaat156551526882879.jpgtomaat287101526882883.jpgtomaat342941526882886.jpgtomaat463881526882889.jpgtomaat542881526882893.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staan de planten al buiten? Het eerste waar ik aan denk bij het zien van de foto's is namelijk schade door kou. (edit: ik zie nu dat je locatie Slovenië is, geen rekening mee gehouden in mijn reactie, toch benieuwd naar je reactie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ja, een klein deel van de plantjes had ik begin april in de serre uitgeplant, we hadden toen heel de maand mooi weer (20/25°). De serre staat nu een aantal weken volledig open. De laatste weken was het iets vochtiger er ietsje koeler ('s nachts tussen 5 en 10°).

 

De rest van de plantjes zitten een 2 tal weken in de grond, met een afdakje. Ook deze tonen verschijnselen van dezelfde aantasting, maar niet veel, de plantjes zijn nog klein.

 

Alle plantjes zijn eigen kweek en werden voldoende afgehard, een 8-tal verschillende soorten.

 

vriendelijke groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

@oscardevos: zou het dat maar zijn? Ik betwijfel het,...

 

update: hier beneden in de vallei hebben ze mij verteld dat het waarschijnlijk een schimmelziekte is omwille van het warme en vochtige weer. Dat lijkt me vreemd, de aardappelplanten die vlakbij staan zijn niet aangetast. En ook in het verleden hebben we al warme en vochtige lentes gekend zonder problemen. Ik heb een zakje kopersulfaat meegekregen.

 

Ik heb al mijn tomatenplanten nog eens goed bekeken. Van de 9 grote(geplant begin april) zijn er 8 aangetast. Bij de andere plantjes zijn de meeste aangetast. (alleen de bladeren)

 

Ik heb nu bij alle planten de aangetaste bladeren verwijderd. Als experiment heb ik 4 grote planten besproeid met kopersulfaat, 4 andere planten heb ik niet bespoten. Hieronder een foto van een grote plant waarvan de aangetaste bladeren verwijderd zijn.

 

vriendelijke groeten

tomaat621561526975736.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toppen zien er mooi uit, Els. Prima planten, hoor. Beetje kaal aan de onderzijde dat wel

Zonne- en koudeschade is iets waar we vroeg in het seizoen allemaal wel een beetje tegenaan lopen bij voorgekweekte planten.

Dit jaar had ik zonneschade bij tomaat en courgette, koudeschade bij paprika.

De bladeren die je hebt verwijderd zijn beschadigd, niet aangetast. Ze deden gewoon nog mee met de fotosynthese en waren dus nog steeds waardevol voor je plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

toch geen foto's, het is niet nodig.

 

Misschien was het dan toch de zonneschade?!

Anyway, alle planten stellen het prima, ook diegene die ik niet besproeid heb. Ik heb me misschien te vroeg zorgen gemaakt. Weer iets nieuws bijgeleerd.

 

vriendelijke groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...