Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hey iedereen,

als beginneling heb ik weer een vraagje...

het lof van mijn wortelen is aan het verdorren.

Het probleem is dat ze er nog twee maanden moeten blijven zitten...

kan dit kwaad voor de groei etc?

Posted

Het betekent dat de wortelen onder de grond waarschijnlijk geen vocht meer vinden en dus niet meer verder kunnen groeien. Het is ook wel erg droog! Althans hier in Zeeland.. In mijn tuin met kleigrond zie ik het eerste vocht in de grond pas op 20 a 30 cm. Op zandgrond of minder zware klei, zal het effect van de droogte nog duidelijker zijn!

Voor morgen/zaterdag wordt er toch flink wat regen verwacht....kans dat je wortels weer wat groener blad krijgen en nog wat verder groeien. Dus misschien herstelt het zich wel dan!

Door geleidelijk compost/humus aan je grond toe te voegen, zal het effect van droogte op je plantjes in de loop der jaren minder worden. Wat ook veel helpt is geregeld, zeker na een paar buien, de grond rondom je rijtjes met plantjes met een schoffel of iets dergelijks steeds los te houden. Daardoor blijft er lucht in de grond en zal je grond beter vocht vasthouden beneden 5 a 10 cm diepte, waar de plantenwortels zitten, en dus minder gaan uitdrogen.

Ben benieuwd of je wortels volgende week er al weer wat beter bijstaan....!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Bedankt voor het antwoord.

Ik zal er voor zorgen om vanavond als de zon onder is wat extra water te geven, en hopelijk worden mijn wortels dan nog volwaardige wortels hé