Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mais probleem

mom2chth

Recommended Posts

Mijn eerste moestuin seizoen en alles is erg goed gegaan,veel kunnen oogsten maar zoals de titel al zegt een groot probleem met mijn mais.

Ze begonnen erg goed begin vh seizoen maar halverwege zag ik de onderste bladeren dor worden, elke avond of om de avond wel gesproeid maar scheen niet veel uit te maken en toen had ik al door dat de mais zich niet goed ontwikkelde, uiteinde waren al dor terwijl de kolf aan de binnenkant maar half volgroeid was. 2 weken geleden zag ik bij 1 kolf die zel helemaal open was gegaan en het zag er echt heel vies uit , grijze grote "korrels" als ik ze nog zo kan noemen. Op het eerste gezicht dacht ik dat mijn peuter dochter er steentjes in had gedaan maar toen zag ik dat het de mais zelf was en nu net zie ik er nog zo 1 die half open is en vies grijs is, nog niet zo vies als die ander maar dat is een kwestie v tijd. Dus erg duidelijk dat hier een probleem is. Maar wat doe ik nu? Alles in de kliko, verbranden!?? En de grond is die nu aangetast? er stond jaren lang niks, gewoon gras en onkruid dus ik weet niet waar dit vandaan komt? Er staat prei een halve meter er vandaan en die groeit wel maar erg langzaam dus geen idee of de bodem die ook aan het aantasten is?

IMAG138484541378653576.jpgIMAG138593311378653590.jpg

Ik gooi het niet op de composthoop dat is duidelijk maar weet niet goed wat ik hier mee aan moet?

Dus alle tips/ideeen zijn welkom,

Antoinnette

Robo, dank je voor je antwoord! Baal er wel van, groentetuin voornamelijk begonnen omdat ik zoooo graag mais wilde eten, niet makkelijk te koop hier in FR en als het te koop is erg duur Kan ik er volgend jaar wel groente groeien of is de grond nu besmet?

nou, als je kan kiezen zou ik een ander stukje grond nemen ivm sporen

nu alles heel netjes ruimen, inclusief wortelgestel en in de groene kliko

misschien (garantie tot het eind van de pagina...) kun je voorzaaien in potjes en uitplanten in flinke plantgaten met schone grond (bij onze kolen werkt dat heel goed) want je hebt toch niet heel veel planten nodig denk ik

en verder hopen/werken op een goed maisseizoen = warmte + goede mest + voldoende water + planten niet beschadigen door schoffelen

Ok ga je adviezen opvolgen, dank je voor je input! Idd volgend jaar binnen beginnen met zaaien, ik dacht dat dat niet kon maar na het zaaien las ik later online dat het dus best wel kan en idd misschien toch niet voorzichtig genoeg geweest met schoffelen en we waren 2 weken weg, buren wel geweest voor water geven maar ja je weet dan toch niet hoe vaak en het waren hete maanden met temp v 35+C